צרפת: ביקורת על הבחירה בהרון-טי.פי

דו"ח של בית הנבחרים הצרפתי מותח ביקורת על כך שהצבא בחר במל"ט הישראלי הרון טי-פי ולא במתחרהו האמריקני ה"פרדטור-בי". על פי הדו"ח המל"ט הישראלי יקר יותר ובעל ביצועים נחותים מהאמריקאי. בישראל מודאגים מהשלכות הדו"ח על עסקאות עתידיות

צרפת: ביקורת על הבחירה בהרון-טי.פי

מל"ט הרון טי.פי (צילום: התעשייה האווירית)

דו"ח של הבית העליון של הפרלמנט הצרפתי מותח ביקורת קשה על כך שצבא צרפת בחר במל"ט מדגם הרון-טי.פי מתוצרת התעשיה האווירית ולא במל"ט האמריקני פרדטור-בי. הדו"ח מעורר דאגה רבה בישראל שכן עלולות להיות לו השלכות קשות על עיסקות עתידיות.

לפני כארבעה חודשים בחר צבא צרפת במל"ט הישראלי. דו"ח הפרלמנט טוען כי המל"ט הישראלי יקר יותר ממתחרהו האמריקני ובעל ביצועים נחותים. הדו"ח גם טוען כי חיל האוויר הישראלי המפעיל גם הוא את המל"ט מדגם הרון-ט.פי (איתן) הטיס אותו עד כה רק במשך 1,000 שעות וזאת מול יותר מ-250 אלף שעות טיסה שצבר המל"ט מדגם פרדטור בי.

הדו"ח של הפרלמנט אומר כי צבא צרפת, המפעיל באפגניסטן את מל"ט ההרון, נתקל בבעיות בכל הקשור לתמיכה הטכנית במל"ט. הטענה היא כי מל"ט אחד מדגם זה שניזוק והועבר לישראל, לא הוחזר עד כה למרות שעברה שנה וחצי. הדו"ח גם חושף את ההצעות שהוגשו במסגרת המכרז. ההצעה של התעשיה האווירית עם שותפתה החברה הצרפתית "דאסו" עמדה על סכום של 177 מיליון אירו עבור 7 מערכות של הרון - טי.פי, בעוד שהחברה הצרפתית EADS שחברה יחד עם יצרנית הפרדטור- בי חברת, "ג'נרל אטומיקס", הגישה הצעה של 74 מיליון אירו בלבד.

מומחים אומרים כי לא ברור איך ההצעה שהגישה חברת EADS למכירת המל"ט מדגם פרדטור-בי היתה נמוכה כל כך, שכן צבא ארה"ב משלם סכום השווה לכ-40 מיליון אירו עבור כל מערכת. לו ההצעה לצרפת היתה מבוססת על אותו מחיר, אמרו המומחים, היא היתה עומדת על כ-130 מיליון אירו ולא על 74 מיליון אירו בלבד כפי שהיה.

מקורות המקורבים לפרויקט, המשותף לתעשייה האווירית ולחברת "דאסו", אמרו כי הבחירה של ההרון-ט.פי נעשתה אחרי בחינה מדוקדקת וארוכה של צבא צרפת שבה הוכח שהמל"ט הישראלי עונה טוב יותר על הצרכים הצרפתיים.

You might be interested also