IWI חושפת “עוזי“ חדש

ה“עוזי פרו“ מיועד ליחידות מיוחדות ולכוחות פארא-צבאיים. “למעט העובדה שכמו העוזי המקורי גם העוזי פרו יורה קליעי 9 מ"מ, הרי שבנשק החדש יש הבדלים רבים לעומת 'אביו'", אומר בראיון מנכ“ל החברה, אורי עמית

IWI חושפת “עוזי“ חדש

"עוזי פרו" החדש (צילום: IWI)

מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת נחשב תת המקלע “עוזי“ לאחד מכלי הנשק המפורסמים בעולם. כשני מיליון “עוזים“, שיוצרו במקור על ידי מפעל “מגן“ של התעשייה הצבאית (התעש), נמכרו ברחבי העולם. בשנת 1990 הושק לראשונה ה“מיקרו עוזי“, הגרסה המקוצרת של הרובה הפופולארי, המשמשת בעיקר יחידות מיוחדות וכוחות אבטחה. עתה, לאחר 21 שנים, יוצא לשוק ה“עוזי פרו“ - הגרסה החדשה של ה“עוזי“, מודל שנת 2011.

מי שעומדת מאחורי כלי הנשק החדש זו חברת IWI מקבוצת החברות של איש העסקים הישראלי סמי קצב (שותף גם בבעלות על מספנות ישראל ועל שורה של חברות ביטחוניות נוספות). IWI הוקמה כחברה פרטית לאחר הפרטת מפעל “מגן“ של התעש באמצע העשור שעבר. ה“עוזי פרו“ הוצג בראשונה בתערוכת DESI בלונדון בחודש ספטמבר. 

לדברי אורי עמית, מנכ“ל IWI, למעט העובדה שכמו ה“עוזי“ המקורי כך גם ה“עוזי פרו“ יורה קליע בקוטר 9 מ“מ, הרי שבנשק החדש יש הבדלים רבים לעומת “אביו“ שנכנס להיסטוריה. ההבדלים העיקריים מתבטאים בעיצוב הארגונומי, באופטיקה ובידית אחיזה שונה.

כאשר ה“עוזי“ המקורי נכנס לשירות הוא שימש כנשק עיקרי בצה“ל. לאחר שכוחות צבאיים בכל העולם, כולל צה“ל, נטשו במשך השנים את רובי ה-9 מ“מ כנשק עיקרי, מיועד כעת ה“עוזי פרו“ מראש לכוחות מיוחדים ולכוחות שיטור פארא-צבאיים. ה“עוזי פרו“ כולל ארבע מסילות פיקטיניות ושלושה מנגנוני אבטחה למניעת פליטה של כדורים. יש אפשרות להתקין עליו משתיק קול, והחלק התחתון שלו עשוי מחומרים מרוכבים, להפחתת משקל.

הנשק נחשב נוח לשימוש על ידי ימניים ושמאליים כאחד ונוח לאחזקה שוטפת. השקת ה“עוזי“ החדש על ידי IWI באה לאחר השקת שורה של רובים ואקדחים במהלך השנים האחרונות, ששינו לחלוטין את קו המוצרים של החברה, לעומת התקופה שבה מפעל הנשק הקל היה בבעלות התעש.

אורי עמית אומר, כי כל “משפחות“ הנשק העיקריות של IWI הוציאו דגמים חדשים במהלך השנים האחרונות, כולל משפחת רובי ה“תבור“ (ה“מיקרו תבור“ הפך בשנתיים האחרונות לנשק העיקרי בכל יחידות החי“ר של צה“ל), משפחת ה“אייס“, ה“נגב“ וה“גליל“, משפחת אקדחי ה“יריחו“ (רק באחרונה יצא לשוק האקדח “יריחו B“) וכלי נשק נוספים. “המגוון הפך את IWI לאחת מיצרניות הנשק הקל המרכזיות בעולם“.

לדברי עמית, בזמן ההפרטה עבדו במפעל הנשק רק כ-80 עובדים, והוא היה שקוע בחובות כבדים. כיום, מספר העובדים ב-IWI עומד על 400, והחברה נחשבת רווחית עם יצוא לעשרות מדינות. כחלק מתהליך ההתרחבות החלה IWI בתהליך של העתקת המפעל ממשכנו הנוכחי בתוך מתחם התעש ליד רמת השרון למפעל חדיש, שיוקם בעיר יבנה. תהליך ההעתקה יימשך כשלוש שנים. באחרונה פורסם בעיתונים כלכליים בישראל כי החברה גם מנהלת מגעים להקמה של מפעל ייצור לרובים במדינה במזרח הרחוק - בהשקעה של מאה מיליון דולר.

מגמות

אורי עמית, להבדיל מתחומים אחרים בעולם התעשיות הביטחוניות, הטכנולוגיה בתחום הנשק הקל אינה רצה.

עמית: “זה נכון. הנק“ל לא התפתח באותו קצב שהתפתחו כלי נשק אחרים, למשל במסגרת חזון החייל העתידי, שהוא כבר בבחינת מציאות במידה רבה, ובוודאי פלטפורמות אחרות של נשק. מבחינות רבות הנק“ל כיום דומה אפילו לרובים שיוצרו לפני מאה שנה. למשל, עדיין מייצרים קלצניקוב ונגזרות של ‘עוזי’ ו’גליל’, שהם רובים בני עשרות שנים.

“עם זאת, ניתן לזהות כמה מגמות שאפשר לציין: הייתה תקופה במשך כמה שנים, שהעולם הלך אליו מתוך תפיסה שהנק“ל שייך לטווחים הקצרים, וש- 5.56 יהיה הקליע הנבחר של כל צבא. המעבר ללחימה יותר ויותר אורבאנית היה בין הגורמים שעודדו את התפיסה הזאת.

“בשנים האחרונות, אולי בגלל הלחימה באפגניסטאן, אנחנו מרגישים שהתהפכה המגמה, וכיום גם נשק בעל קליע 7.62 לטווחים רחוקים יחסית וברמת דיוק גבוהה, נחשב מרכזי, גם בהיבט של הקליבר וגם של האופטיקה (הכוונות). “מדברים כיום יותר על הציוד שעוטף את החייל. נוצרה בשלות בכיוון של נשק מדוייק יותר לחייל בודד. משקיעים הרבה באופטיקה. אנחנו חושבים שהגופים השונים מחכים שיצרני נשק ייתנו מענה למגמות החדשות, ואנחנו החלט נערכים לכך.

“IWI משקיעה מאוד בפיתוחים של נק“ל. אין פריצה טכנולוגית שמשנה את עולם הנק“ל, אבל המגוון נהיה יותר רחב, ונותן מענה לכל דרישה שקיימת בשטח. מכל הבחינות, גם בתחום הזה ישראל נמצאת כיום בשורה אחת עם המדינות הכי מתקדמות בעולם“. לדברי אורי עמית, IWI נהנית מכך שהיא חלק מקבוצה שבה כלולות גם חברות אופטיקה. בין החברות: מפרולייט העוסקת בייצור אביזרים אלקטרו-אופטיים לכלי נשק קלים, יוניסקופ UNI SCOPE המייצרת פריסקופים לטנקים, נגמ“שים וכלים משוריינים אחרים ו-SIO העוסקת בייצור אמצעי ראיית לילה.

“הסינרגיה בין החברות היא מוחלטת, ולמעשה אנחנו חברת נשק יחידה בעולם שיש לה מפעל אופטיקה משלה“, אומר אורי עמית.

למרות עליית קרנו של הנשק המדויק ארוך הטווח, הלחימה צפויה בכל זאת להיות הרבה יותר אורבאנית.

“אמנם הנושא הזה נדחק הצידה בעקבות אפגניסטאן, אבל אין לנו ספק שהלוחמה בשנים הבאות אכן תהיה אורבאנית. מבחינות רבות ה’תבור’ וה’מיקרו תבור’, שהפכו לנשק מרכזי בצה“ל ובעשרות צבאות נוספים, מתאימים בדיוק ללחימה בסביבה כזאת“.

You might be interested also