תחרות לא פשוטה ליצרניות המל"טים

בארה"ב שוקלים לשנות את מדיניות הייצוא של מל"טים מתוצרתה למדינות האוקיינוס השקט. במידה והשינוי יתקבל, זה עלול לעלות לתעשיות הישראליות בלקוחותיה באזור, כגון קוריאה הדרומית ואוסטרליה
מל"ט הרון בשורות חיה"א האוסטרליה (צילום: משרד ההגנה האוסטרלי)

תקופה לא פשוטה צפויה ליצרניות המל"טים הישראליים בגלל שינויים המתגבשים במדיניות הייצוא של מל"טים מתוצרת ארה"ב. מדובר על ייצוא בעיקר למדינות השוכנות לחופי האוקיינוס השקט (PACIFIC RIM) – שחלקן לקוחות של חברות ישראליות.

השינויים המתגבשים יאפשרו לארה"ב לספק למדינות אלה דגמים רבים של מל"טים לאיסוף מודיעין שעד כה היא נמנעה מלייצא להן. הייצוא יתאפשר גם הודות לכך שיצרני המל"טים יבנו דגמי ייצוא מיוחדים שיעמדו בתקנות האמנה למניעת הייצוא של טילים ומלטים ארוכי טווח (MTCR).

אם ממשל אובמה אכן ישנה את המדיניות ויאפשר למכור למדינות האלה את המל"טים, אנו צפויים לראות עסקות מכירה של מל"טים כמו ה"פרדטור-בי" של חברת ג'נרל אטומיקס למדינות כמו אוסטרליה יפן וקוריאה הדרומית - אבל לא רק להן.

חלק מהמדינות המקיפות את האוקיינוס השקט הן לקוחות של יצרניות המל"טים הישראליות ואחרות הן לקוחות פוטנציאליות. מקורות בישראל אמרו אתמול כי שינוי המדיניות עלול לפגוע בצורה משמעותית בסיכויי היצוא של מערכות מל"טים מתוצרת ישראל. המקורות הוסיפו כי שינוי המצב מחייב שיתוף פעולה גדול בין כמה יצרניות מל"טים מרכזיות במקום המאבקים שהן מנהלות ביניהן כיום כמעט על כל חוזה ייצוא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית