עוקבים אחר ההתפתחויות במצרים

סבב האלימות האחרון במצרים מעורר דאגה במערכת הביטחון בישראל. בכיכר תחריר ממשיכים המפגינים, בהובלת תנועת "האחים המוסלמים", לדרוש מהמועצה הצבאית הזמנית להעביר את סמכויות השלטון לידי העם, לאחר התפטרות הממשלה. התראה אסטרטגית לחזית דרומית אפשרית כבר ניתנה
מפגינים בכיכר תחריר (צילום: AP)

גורמים במערכת הביטחון מביעים דאגה לאור ההפגנות שהחלו בסוף השבוע במצרים בכיכר תחריר. הפעם, בניגוד להפגנות שהובילו להפלת משטר מובארק, המפגינים מובלים על ידי אנשי תנועת "האחים המוסלמים", שכבר הודיעו כי הם מעוניינים בחוקה חדשה במדינה שתבטא את חוקי האיסלאם.

הבחירות לבית הנבחרים התחתון במצרים אמורות להתקיים בעוד כשבוע. על פי ההערכות תנועת "האחים המוסלמים" מתכוננות בנמרצות לבחריות במטרה להשתלב באופן משמעותי בשלטון האזרחי הדמוקרטי האמור להחליף את המועצה הצבאית הזמנית שהוקמה לאחר התפטרות מובארק. האנרכיה גברה ביום שני בערב בעקבות התפטרות הממשלה.

סבב האלימות האחרון החל לאחר שמסמך שחובר בממשלה הצבאית נחשף לציבור. המסמך מציע כי לצבא המצרי תינתן זכות החלטה עליונה בנושאים מרכזיים – גם לאחר בחירת נשיא חדש בהליך דמוקרטי. המפגינים דורשים מהמועצה הצבאית להעביר את כלל סמכויות השלטון לידי ממשלה שתיבחר על ידי העם.

בהפגנות אתמול במצרים נהרגו 12 מפגינים ורבים אחרים נפצעו. הבוקר התחדשו ההפגנות וכוחות הביטחון המצריים נפרסו בכל אזור כיכר תחריר. עדי ראייה סיפרו לכלי התקשורת הזרים כי השוטרים משתמשים בגז מדמיע לפיזור המפגינים ובכוח רב על מנת להשיב את השקט לרחובות קהיר.

מבחינת מערכת הביטחון בישראל, מדובר במצב המעורר דאגה. כאמור, התראה אסטרטגית כבר ניתנה בכל הנוגע לחזית המצרית. מדובר בהתראה שתשפיע על תקציבים ותכניות ההיערכות לעימות אפשרי בגבול הדרומי.

ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה), חבר בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, וידיד טוב של הנשיא המצרי המודח חוסני מובארק, אמר בדיון בנושא תקציב הביטחון בוועדה כי הוא "צופה עימות חזיתי עם מצרים בעתיד".

לטענתו בעקבות המצב הנוכחי במצרים אסור לקצץ בתקציב הביטחון. "אם נלך על קיצוץ – מדובר בהימור שיוביל אותנו למצב בו ניאלץ להוציא מיליארדים נוספים בכל הנוגע לביטחון המדינה. אין לי בעיה עם פיקוח על התקציב הביטחוני ועם הדרישה להתייעלות במערכת – אבל בד בבד אסור לנו, בתקופה זו, ללכת על קיצוץ בתקציב הביטחון", דברי בן-אליעזר בוועדה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית