מצרים: המפגינים שבו לכיכר תחריר

כוחות הביטחון המצרים מתעמתים עם מפגינים בכיכר תחריר, פחות מיממה לאחר ש-12 מפגינים נהרגו בכיכר

מצרים: המפגינים שבו לכיכר תחריר

מפגינים בכיכר תחריר (צילום: AP)

פחות מיממה לאחר ש-12 מפגינים נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון בכיכר תחריר בקהיר, שבו הפעילים לכיכר ודרשו מהמועצה הצבאית העליונה להעביר את השלטון לעם. עדי ראייה שהיו במקום סיפרו לכלי התקשורת הזרים כי כוחות הביטחון חיכו למפגינים במקום והחלו בירי גז מדמיע לעברם.

על פי הדיווחים במצרים כוחות המשטרה אף תקפו בית חולים שדה שהוקם בסמוך לכיכר לטיפול במפגינים. מהרשויות נמסר כי הם "מודים למשטרה על האיפוק שהתנהלותם ועל השמירה על הסדר". כוחות הביטחון מכחישים את הטענות כי ירו לעבר המפגינים בנשק חי. 

בניגוד להפגנות הגדולות בתחילת השנה, שהובילו להפלת משטר מובארק, הפעם ובאופן פומבי עומדת תנועת "האחים המוסלמים" מאחורי ההפגנות בקהיר. התנועה ניסתה עד כה לשמור על "פרופיל נמוך", אך כעת – כשבוע לפני הבחירות לבית הנבחרים התחתון במדינה – המוסלמים החליטו להפגין את כוחם.

סבב העימותים האחרון בין המפגינים לכוחות הביטחון המצריים החל לאחר שנחשף מסמך, שמקורו ככל הנראה בממשלה המצרית, הקובע כי הצבא הוא "שומר הלגיטימציה החוקתית" במדינה. המסמך מציע עוד כי לצבא תיתנן זכות האישור האחרון לכל החלטה בנושא מרכזי במצרים – גם לאחר הקמת הממשלה האזרחית שתיקבע בבחירות הקרובות.