איראן: האצה בפיתוח הגנה אווירית

על רקע הפרסומים לגבי מתקפה ישראלית אפשרית, בטהרן חלה התקדמות ממשית בתחום הייצור העצמי של טילים נגד מטוסים. בישראל אומרים כי באיראן נוצרת מערכת רב שכבתית שתקשה על כל פעילות נגד מתקני הגרעין
שיגור טילים באיראן (ארכיון: AP)

האיראנים ממשיכים לפתח בקצב מהיר את יכולתם בתחום ההגנה נגד מטוסים. המאמץ אף הוגבר בעקבות הפרסומים על התקפה ישראלית מתוכננת על מתקני הגרעין שלהם. האיראנים טוענים כי יש להם יכולת ליירט מטוסים, באמצעות טיל המכונה "שאהין", עד לגובה של 40 ק"מ.

בעבר התפרסמו כבר כמה ידיעות על ייצור עצמי של טילים נגד מטוסים אבל נראה כי לאחרונה חלה התקדמות של ממש בתחום בסיוע זר. בסוף השבוע התקיים באיראן תרגיל גדול להגנה אווירית. ברפובליקה האיסלאמית טוענים כי הפיתוח והייצור מקומי, אבל בישראל מעריכים כי "ידע זר" מצא את דרכו לפרויקט. רוסיה, כידוע, ביטלה עסקה למכירת טילי קרקע-אוויר מדגם S-300 בלחץ ארה"ב וישראל.

  

האיראנים פועלים בשני מישורים. הם מנסים לרכוש מערכות מתקדמות ממדינות שהן בעלות בריתה ובמקביל לפתח מערכות בעצמם. מומחים עוקבים כבר זמן רב אחרי הידיעות על אספקת הטילים המקדמים שכן תקיפה על מתקני הגרעין של איראן תהיה קשה יותר כאשר יוצבו סביבם סוללות של טילי קרקע-אויר מדגם S-300 או טילים בעלי יכולת דומה.

גם אם האיראנים הצליחו לשים את ידם על כמה סוללות של טילי S-300, או יצרו גרסה מתקדמת שלהם, הרי שמאמץ הפיתוח העצמי נמשך במלוא התנופה. בישראל לא ידעו לומר מה יכולתם של הטילים החדשים מייצור מקומי אבל אמרו כי מאמצי איראן יוצרים לאט אך בהתמדה מערכת רב שכבתית שתקשה על כל פעילות נגד מתקני הגרעין שלה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית