קיצוץ במספר ה-F-35 שיגיעו?

בארה"ב אמורה להתקבל החלטה על קיצוץ בתקציב הביטחון. אם הקיצוץ יאושר – פירוש הדבר שהאמריקנים ירכשו פחות מטוסי F-35 ומחירו יעלה כנראה לסביבות ה-200 מיליון דולרים. מבחינת ישראל – ייתכן ועליית המחירים תוביל לקיצוץ במספר המטוסים שנרכשו במסגרת העסקה עם לוקהיד מרטין
F-35 (צילום: לוקהיד מרטין)

בימים הקרובים תתקבל בארה"ב החלטה העלולה להשפיע מיידית על מספר מטוסי הקרב החמקניים מדגם F-35 שחיל האוויר יקבל. ההחלטה היא על קיצוץ של כ-1.2 טריליון דולר בתקציב הביטחון של ארה"ב ואם הוא יאושר, הדבר יפחית את מספר מטוסי ה- F-35 שחיל האוויר והמרינס של ארה"ב ירכשו - מה שישפיע מיידית על מחיר המטוס. נכון לעכשיו מחיר כל מטוס עומד על 137 מיליון דולר.

מקורות בישראל אמרו אתמול כי קיצוץ במספר המטוסים שתרכוש ארה"ב עלול להביא מיידית לכך שמחיר כל מטוס יעמוד על כ-200 מליון דולר. אגב הערכות לגבי מחיר כזה הושמעו כבר מספר פעמים אבל נדחו על ידי יצרנית המטוס חברת לוקהיד מרטין. ישראל חתמה כזכור על חוזה לרכישת 20 מטוסים בשווי כולל של כ- 2.75 מלירד דולר. אם מחיר המטוס יעלה, העסקה תכלול פחות מטוסים שכן מחיר העסקה בשלב זה קבוע.

השבוע נמסר כי גם קנדה שהתחייבה לרכוש את המטוס מודאגת מאוד מעלייה צפוייה במחירו הסופי. בינתיים נמשך מאמץ אמריקני אדיר לשכנע את הודו לרכוש את המטוס.

כפי שדווח ב"ישראל דיפנס", ארה"ב הודיעה להודו כי היא מוכנה למכור לה את מטוס הקרב החמקן מדגם F-35 כמעט ללא מגבלות. ההצעה האמריקנית באה זמן קצר לפני ההחלטה ההודית על בחירת מטוס קרב חדש לחיל האויר שלה. מהתחרות הזו הוצאו שני המתמודדים האמריקנים ה – F-16 וה – F-18 ונותרו רק שני המתחרים האירופאים היורפייטר והראפאל. אתמול נמסר כי ההחלטה הסופית תתקבל בסוף חודש דצמבר.

רשמית רק שני המטוסים הארופאיים נמצאים על קו הסיום. לא ברור אם האמריקנים מקווים שה-F-35 ייכנס ברגע האחרון ממש שוב לתחרות או שמדובר על עסקה עתידית. אבל מה שברור הוא שהעובדה שההודים "זרקו" את שני המתחרים האמריקנים מהתחרות אחרי שוושינגטון לא הסכימה להעביר להם ידע טכני על המטוסים, עשתה את שלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית