"המצב משתנה ללא הפסקה"

"לנוכח השינויים הדרמטיים החלים במזרח התיכון, נערכות הערכות מצב יומיות”, מגלה השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, בראיון מיוחד לישראל דיפנס. יעלון מספק הצצה אל הערכת המצב הלאומית בנושאים הקשורים למדינות כמו מצרים, סוריה ואיראן, וגם רומז שעסקאות הענק לרכש מטוסי אף-35 או מאות נגמ”שי מרכבה (“נמ”רים”) אינן מובטחות

"המצב משתנה ללא הפסקה"

השר משה (בוגי) יעלון (צילום: מאיר אזולאי)

"אנחנו חיים בתקופה היסטורית, שלא ברור עדיין איזה שם יינתן לה. הלוואי שיקראו לה ממרחק הזמן ‘האביב הערבי’, אבל יכול להיות שמדובר בכלל בחורף. בכל מקרה, מתחוללת רעידת אדמה אזורית שמשנה את המצב. בריתות, אינטרסים, סדרי עדיפויות - הכל משתנה”. מי שאומר את הדברים, בראיון מיוחד ל”ישראל דיפנס”, הוא השר לעניינים אסטרטגיים בממשלת ישראל, משה (בוגי) יעלון, אחד החברים בקבינט המדיני-ביטחוני המצומצם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ליעלון יש פרספקטיבה רחבה לגבי הנעשה במזרח התיכון: לפני כ-20 שנה, בתקופת גל הפיגועים הקשים שהתרחשו לאחר הסכם אוסלו בין ישראל לפלשתינים, הוא שימש כראש אגף המודיעין (אמ”ן) בצה”ל, והפנה אצבע מאשימה כלפי האיראנים. בתחילת העשור שעבר, בשיאה של “אינתיפאדת אל אקצה”, שכללה גל פיגועי התאבדות בכל רחבי הארץ, היה יעלון הרמטכ”ל.

כעת, כשר לעניינים אסטרטגיים, הוא מופקד על כתיבת תפיסת ביטחון לאומית חדשה לישראל ועל הכנות שקשורות לנושאים גורליים כמו איום הגרעין האיראני. הוא היה השר שנשלח על ידי נתניהו למפגשים עם הטורקים, בניסיון למצוא פשרה בין ישראל לטורקיה, בעניין דרישת טורקיה להתנצלות, לפיצויים ולפתיחת הסגר מעל רצועת עזה, בעקבות ארועי המשט של האוניה “מרמרה” במאי 2010.

“רעידת האדמה שמתרחשת בחודשים האלה במזרח התיכון אינה קשורה למהלכיה של ישראל”, אומר יעלון. “זו רעידת אדמה שיש לה מניעים חיוביים בדרך כלל, כי היא נובעת מהתעוררות של דור צעיר, שנחשף לרעיונות מערביים - חופש, זכויות אדם, זכויות נשים. מדובר בתופעה חדשה, שלא הייתה יכולה להתרחש בימים שבהם בכל מדינה היה רק כלי תקשורת אחד שנשלט על ידי הדיקטטור.

“כיום, גם אם ערוצי הטלוויזיה והרשתות החברתיות באינטרנט היו הגורם שהפיץ את המהפכה בטוניסיה, בלוב ובמצרים ובמידה מסויימת גם בסוריה – הרי שהדבר שאיחד באמת את ההמונים בכל מדינה ומדינה זה רצון להיפטר משליט מכהן. בכל מדינה היה רקע אחר למהפכה, אבל הרצון הזה איחד את כל המחנות, וכך ייקרה לדעתי גם בסוריה”.

העיניים למצרים

לדברי יעלון, המהפכה שאחריה עוקבים בעניין הרב ביותר בישראל, התרחשה במדינת הענק הגובלת בנו מדרום - מצרים. “כרגע, בעידן שאחרי חוסני מובארק, יש במצרים תקופת מעבר עם שלטון צבאי, מתוך כוונה להוביל לבחירות לפרלמנט ולנשיאות. אם הבחירות יתקיימו בשבועות הקרובים, ואני מעריך שהם יידחו, אפשר יהיה להגיד שהמפיכה נחטפה על ידי תנועת האחים המוסלמים. למרות שהם לא יזמו את המהפכה, הם הכוח המאורגן ביותר עכשיו, והם יוכלו להוביל את מצרים לכיוון של מדינה איסלאמית כך שה’שריעה’ תהיה החוק המוביל. מנגד, יש את ההתנגדות לכיוון הזה מצד גורמים שנחשבים ‘ליברליים’ או ‘פרגמטיים’, אבל אין להם כוח עדיין.

“בינתיים, בזמן שהבחירות נדחות מפעם לפעם, מתפתחת אנרכיה. ראינו את זה בסוף השבוע שבו התנפלו אלפים על השגרירות שלנו בקהיר (9 בספטמבר 2011) אבל צריך לשים לב שבמקביל המונים התנפלו גם על מתקנים של השלטון ובזזו בתים של עשירים. בעקבות האנרכיה, הממשל הצבאי הנוכחי יישם שוב את חוקי החירום. עד כמה ירחיקו לכת אינני יודע, אבל ברור שהשלטון נזהר מלירות במפגינים, משום שכולם רואים את חוסני מובארק בכלוב, כאשר השאלה העיקרית במשפטו היא מי נתן הוראה לפתוח באש במהלך ההפיכה.

“אני מעריך שאם יימשך הכאוס, תגבר הקריאה לשלטון חזק, שינחיל חוק וסדר. זו לא תהיה דמוקרטיה, כנראה. יכולה להיות במקרה הטוב דיקטטורה צבאית לתקופת מעבר ממושכת. אם יהיו בחירות, עלולה להיות דיקטטורה איסלאמית. “לאור כל זאת, מתחייבת אצלנו הערכת מצב כמעט מדי יום ולא מדי שבוע או פעם בחודש, כמו פעם. המצב משתנה ללא הפסקה”.

סוריה

המדינה השכנה הנוספת שבה קם העם על מנהיגו היא סוריה. “בסוריה השינוי יכול להיות לטובה”, אומר השר יעלון. “איננו יודעים כרגע מה יילד יום, אבל נראה שהכח החזק המתנגד למשטר של בשאר אל אסד הוא סוני, שאינו האחים המוסלמים. “ככל שעובר הזמן, הלגיטימיות של שלטון בשאר אל אסד הולכת ויורדת, משום שהוא טובח בבני עמו והורג אלפים מהם. אסד מייצג מיעוט עלאווי בחברה הסורית, וגם זה פוגע בלגיטימיות שלו.

“אם ביום שאחרי אסד, יתפוס את השלטון בסוריה משטר סוני שאינו תנועת האחים המוסלמים, אולי יישבר ציר הרשע של איראן – סוריה - חיזבאללה - חמאס, אבל מעורבות של גורמים אחרים, כמו טורקיה, עלולה להשפיע לכיוון שאינו רצוי. גם איראן תתמוך באחים המוסלמים”

איראן והפצצה

בוא נדבר על איראן. יש עוד דרך, לדעתך, למנוע מהם פצצה גרעינית? 

“העמדה שלנו ברורה: אסור בשום פנים ואופן שלמשטר המשיחי והקיצוני, שמדבר על החלת המשטר שלו בעולם כולו, תהיה יכולת גרעינית. “אבל, אנחנו לא צריכים לקפוץ בראש. מדובר באיום על כל העולם. היינו רוצים שהעולם המערבי, בהובלת ארצות הברית, יוביל מדיניות שתמנע את השגת הפצצה האיראנית, אבל מצד שני עלינו להתכונן לאפשרות שלא נוכל לסמוך אלא על עצמנו.

“אז איך מונעים את הגרעין מאיראן? אנחנו טוענים שזה בר השגה עוד לפני שמפעילים כוח צבאי, גם על סמך תקדימי העבר. עובדה, בשנת 2003, המנהיג הדתי של איראן, עלי חמינאי, קיבל החלטה להשהות את פרויקט הגרעין למשך קרוב לשנתיים. זה קרה, כיוון שהוא ראה אז את ארצות הברית יוצאת למתקפת מנע נגד ‘ציר הרשע’, בעקבות פיגועי אל-קאעידה ב-11 בספטמבר 2001. בראיית העולם אז, השלב הראשון של המתקפה היה באפגניסטן, השני – בעיראק, והשאלה העיקרית בין מנהיגים סוררים הייתה מי מהם יותקף בשלב השלישי. בעקבות אותה תפיסה, מנהיג לוב, מועמר קדאפי, קיבל אז החלטה לוותר על פרויקט גרעין צבאי שניהל, ועלי חמינאי עצר את הפרויקט האיראני.

“אני סבור כי עצירת הפרויקט תהיה אפשרית כיום, רק כאשר המשטר האיראני יעמוד בפני ברירה ברורה: או פצצה גרעינית או הישרדות. בינתיים, המשטר הזה לא רק ממשיך בפרויקט, הוא גם פועל באפגניסטן כדי להרוג בכוחות הקואליציה, הוא פועל נגדם בעיראק והוא פועל בלבנון באמצעות חיזבאללה. הוא תומך בכסף, נשק וידע בטרור הפלשתיני, ואותו דבר עושה גם בבחריין, בתימן ובדרום אמריקה. המשטר האיראני פועל בכל העולם, וצריכה להיות התעוררות של העולם המערבי כולו תוך נקיטת צעדים - קודם כל בידוד מדיני וסנקציות כלכליות חריפות. כיום, יש סנקציות, אך הן אינן חריפות. צריך לזכור שיש אופוזיציה באיראן - 70 אחוזים מהעם שם לא רוצים את המשטר, אבל מדכאים אותם. מוציאים אותם להורג בקצב של שניים ביום. איפה כל ארגוני זכויות האדם העולמיים בשאר מדובר בנעשה בתוך איראן?

“אחרי כל הצעדים האלה, צריך גם אופציה צבאית אמינה. האיראנים יודעים שיש יכולות למערב לתקוף אותם, אבל נכון להיום הם די משוכנעים שאין את הנחישות או את הרצון להתעמת עמם. את זה אפשר לשנות. אנחנו מנסים לשכנע, כדי שצדיקים מלאכתם תעשה בידי אחרים, אבל מנגד מתכוננים גם על פי הפתגם ש’אם אין אני לי מי לי’”.

בניין הכוח

אתה גם חבר בוועדת השרים לבניין הכח. האם צה”ל מתאים את מבנהו למציאות האזורית שהשתנתה? מדוע נדחתה התכנית הרב שנתית הבאה של צה”ל מ-2012 ל-2013?

“וועדת השרים מלווה את התר”ש (התכנית הרב שנתית). מערכת הביטחון בכללותה, ולא רק צה”ל, מציגה את הערכת המודיעין, את תרחיש הייחוס ואחר כך את המענה דרך תכניות בניין הכוח. זה תהליך ארוך, שנמשך כל השנה. הוא עובר כרגע שינוי לנוכח השיניים באזור וגם לנוכח הרצון להציג תקציב מאוזן שייקח בחשבון את כלל המרכיבים של החוסן הלאומי, כולל נושאים כמו חינוך ורווחה.

“מערכת הביטחון קיבלה שיעורי בית, ויש עסקאות מרכזיות שעומדות על הפרק ונבחנות, בין אם מדובר בעסקה לרכש מטוס הקרב העתידי ה-F-35 או עסקת הנגמ”שי המרכבה, נמ”רים (במסגרת העסקה אמורים להיבנות בארצות הברית מאות נגמ”שים עבור כוחות היבשה של צה”ל). “חלק מהנושאים שהזכרתי עומדים במרכזם של דיונים, וגם חלים שינויים בתכניות. בלי להיכנס לפרטים, אני יכול לקבוע שוועדת השרים אינה חותמת גומי”.

***

תמונות:

ההמונים צועדים ברחובות קהיר (צילום: AP)

בשאר אסד ושליט לוב לשעבר קדאפי (צילום: AP)

 


הראיון המלא התפרסם בגיליון 5 של ישראל דיפנס