חוזרים לישראל

אחרי שהות של שנים ארוכות בבריטניה הנהלת איגוד החיילים המשוחררים היהודיים תשוב לפעול בארץ
וטרנים בטקס לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: עיריית כפר סבא)

אחרי שפעל למעלה מ-40 שנה בבירת הממלכה הבריטית, ישוב איגוד החיילים המשוחררים היהודים הבינלאומי לרכז את פעילותו מישראל. בשבוע הבא צפוי להתקיים בפעם האחרונה כינוס של הנהלת הארגון בלונדון. הפעילות המחודשת של איגוד הלוחמים הוותיקים בישראל תתקיים בסיוע של ארגון גימלאי צה"ל "צוות".

איגוד החיילים המשוחררים (וטרנים) היהודים הבינלאומי הוקם בראשית שנות ה-50 בישראל, וכלל חיילים משוחררים ממזרח וממערב שלחמו במלחמת העולם השנייה נגד הגרמנים ובעלות בריתן. בשנותיו הראשונות עסק האיגוד בהבטחת זכויותיהם של החיילים המשוחררים, בדאגה לעבודה לדיור וכו'. בהמשך הדרך החל הארגון להתמקד בהנצחה ומורשת ובביסוס הקשרים עם וטרנים יהודים ברחבי העולם.

בין היתר, מידי שנה נערכים טקסי זיכרון במדינות השונות לחללי מלחמת העולם הראשונה והשנייה. במהלך השנים קיים האיגוד כינוסים בינלאומיים בירושלים במעמד ראש הממשלה, נשיא המדינה וצמרת צה"ל. עם זאת, לקראת שנות ה-70 הוחלט בארגון להעביר את המשרד הבינלאומי למקום יותר "נייטרלי", לצורך כך נבחרה בריטניה.

האיגוד מונה כיום כ-18 סניפים ברחבי העולם, לפני כשנתיים הופסקה פעילותו של האיגוד הישראלי אולם כעת היא צפויה להתחדש. "החלטנו להחזיר את המשרד לישראל מפני שהפעילות הצטמצמה מאוד ואנשים כבר לא כל כך מגיעים ללונדון מסיבות כלכליות ובשל גילם המבוגר. בשבוע הבא תהיה הישיבה האחרונה בלונדון ואז אנחנו שבים לארץ", מספר אלכס זילוני, יושב הראש העולמי של האיגוד, וממקימי חיל האוויר הישראלי. "בארץ יש כחמישה איגודים שונים כגון איגוד הלוחמים הרוסיים, איגוד הלוחמים פולניים וכו', אז יהיה נוח לפעול מכאן.

"בנוסף לכך, ארגון 'צוות' קיבל על עצמו לטפל בנושא מהארץ ולספק מקום וסיוע, צוות יוכל להמשיך את המורשת ואת ההנצחה של כמיליון וחצי היהודים שלחמו במלחמת העולם השנייה לצד האומות המאוחדות".

זילוני שהוא כיום מעל גיל 90, עלה לארץ עם משפחתו מפולין בגיל חמש וחצי, בנערותו הוא לחם ב"הגנה" ובסוף שנות השלושים של המאה הקודמת נסע ללמוד הנדסת תעופה בבריטניה ואף שהה בלונדון בזמן ההפצצות האוויריות של הגרמנים. הוא התנדב לחיל האוויר הבריטי והיה אמון על המערך הטכני ביחידות התעופה השונות. במשך תקופה מסוימת הוא שירת בבתי ספר לתעופה שפעלו בקנדה וכן פעל במצרים, בישראל ובעיראק במהלך המלחמה.

לאחר שהשתחרר מחיל האוויר הבריטי בתום מלחמת העולם השנייה הוציא זילוני רישיון טייס ואף היה ראש מטה שירות האוויר הישראלי לפני שזה הפך להיות חיל האוויר, בין יתר תפקידיו בצה"ל הוא שימש כמפקד הראשון של בסיס תל נוף, ראש פיקוד מערך ההדרכה בחיל האוויר ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית