מורחב השימוש בריחוף אוטומטי במסוקים

המערכת, המאפשרת למסוק ריחוף מדויק בתנאים קשים, מורכבת בכל מסוקי היסעור בחיל. כעת בוחנים את האפשרות להתקינה במסוקים נוספים

מורחב השימוש בריחוף אוטומטי במסוקים

מסוק יסעור בטיסה מעל המדבר (צילום: אתר חיל האוויר)

חיל האוויר מרחיב את השימוש במערכת ריחוף אוטומטית המאפשרת למסוקיו ריחוף מדויק גם בתנאים קשים במיוחד. לוחמי יחידת החילוץ של חיל האוויר, יכולים כבר מספר שנים להשתלשל בכבל ממסוק היסעור ולהציל אנשים, גם אם הם שוכבים פצועים בתוך נקיק צר, או לחילופין נאחזים בקצהו של מגדל גבוה וצר ובאזור נושבות רוחות.

כל זאת בזכות פיתוח ראשון מסוגו בעולם, המאפשר למסוק הכבד והגדול לרחף בצורה יציבה גם בתנאים קשים. מסוקי היסעור הגדולים, מבצעים שורה של משימות בחיל האוויר והם כלי חשוב במשימות חילוץ והצלה צבאיות וגם אזרחיות.

בגלל גודל המסוק, קשה לטייסי היסעור לרחף בצורה יציבה מעל נקודה מסוימת כמו מעל ניצול המיטלטל על חגורת הצלה בים סוער, או פצוע השוכב בנקיק צר ועמוק כאשר המסוק חייב להכנס לתוכו. לעתים יש ללוחמי יחידת החילוץ של חיל האוויר הזדמנות אחת ויחידה לבצע חילוץ. לעתים אלו לוחמים ולעתים אזרחים. יש למטה מצוקה, מצב מסכן חיים וכל שניה קריטית.

לפני מספר שנים החליטו בחיל האויר לשפר את יכולת הריחוף היציב של מסוק היסעור. חיל האוויר נטל חלק מרכזי בפיתוח המערכת. זו מחוברת לכל החיישנים של המסוק, אלו מודדים את הגובה שלו, את מהירותו ונתונים אחרים. המערכת תוכננה כך שהיא מפצה על כל פגיעה ביציבות של המסוק בעת ריחוף נמוך.

כאשר הטייס מגיע מעל לנקודה מעליה הוא רוצה לרחף, כאשר צוות יחידת החילוץ נערך לפעולה, הוא מפעיל את המערכת ומסיר את ידיו מהגאי המסוק. מרגע זה המערכת שולטת במסוק והוא יציב כמו סלע. המערכת הותקנה כבר בכל מסוקי היסעור של חיל האוויר ועתה נבחנת כאמור האפשרות להתקינה גם במסוקים אחרים.

You might be interested also