"איראן פועלת לפיתוח נשק גרעיני"

סוף לעידן העמימות האיראנית: דו"ח סבא"א קובע חד משמעית כי בטהרן פועלים לפיתוח נשק גרעיני. עוד קובע הדו"ח כי האיראנים החלו להעביר חומר גרעיני לבונקרים תת-קרקעיים
הכור הגרעיני בבושהר (ארכיון: AP)

דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהתפרסם הערב קובע כי יש חשד מבוסס שאיראן ערכה ניסויים סודיים שמטרתם היחידה יכולה להיות פיתוח נשק גרעיני. על פי הדו"ח האיראנים פעלו, לפחות עד שנת 2010, במטרה ברורה לפתח כלי נשק גרעיניים.

מהמידע שהגיע לידי הסוכנות, האיראנים ניסו לפתח ראש נפץ גרעיני באמצעות מידע שהגיע ממדעני גרעין פקיסטניים ובאמצעות עזרים שהם רכשו בעזרת רשת של חברות קש ברחבי העולם. "לסוכנות יש דאגות עמוקות בנוגע לאפשרות של היבטים צבאיים בתוכנית הגרעין האיראנית", נכתב בדו"ח. עוד נכתב כי הסוכנות קיבלה דיווחים המצביעים על "פעילויות שמטרתן לפתח נשק גרעיני".


עוד נכתב בדו"ח "יש מידע המצביע על כך שאיראן ביצעה פעולות הקשורות לפיתוח של נשק גרעיני. המידע גם מצביע על כך שעד שנת 2003, הפעילויות הללו בוצעו במסגרת תוכנית מסודרת, ושייתכן שחלק מהפעילויות הללו עדיין נמשכות". הדו"ח, החריף ביותר שפרסמה הסוכנות עד כה, יעלה לדיון במועצת נגידי הסוכנות ב-17 וב-18 בנובמבר. נציגי סבא"א קראו לטהרן לשתף פעולה בדיון הסוגייה.

הדו"ח קובע עוד כי איראן החלה להעביר חומר גרעיני לבונקרים תת-קרקעיים.

באיראן כבר טענו מוקדם יותר היום כי ראש הסוכנות "הוא בובה המופעלת בידי האמריקנים". עם זאת, נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד הביא חשש בפני תומכיו מפני תקיפה של כוחות נאט"ו. "תקיפה של נאט"ו תגרום לנזק רב שייקח לנו 500 שנה להתאושש ממנה", דברי אחמדינג'אד בנאום בטהרן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית