"העיניים של המדינה"

חיל האוויר בונה את היכולת הלוויינית שלו בהתמדה. בחיל בוחנים את האפשרות לצייד את הבסיסים במיקרו לוויינים, אותם ניתן יהיה לשגר בהליך מהיר, כאשר יתעורר הצורך
לוויין lnKlajn-1 (צילום: התעשייה האווירית)

הסבת שמו של חיל האוויר ל"חיל האוויר והחלל", מקבלת משמעות אחרת כאשר מבינים את השימוש שהחיל עושה בכלי חלל אלה. במתקן תת קרקעי מוגן היטב, פועלת יחידת הפענוח העוסקת בהפקת מידע מודיעני מפורט, מהצילומים שלווייני הריגול הישראלים משדרים לתחנת הקרקע.

בימים אלה משודרגות מערכות של היחידה כדי לתת לה יכולות משופרות. בחדרים ממוזגים היטב, גם כדי להתגבר על החום הנפלט מעשרות המחשבים והציוד הטכני הנלווה , יושבים חיילי חובה ואנשי מילואים, המקבלים את חומרי הגלם ממערכות הצילום של הלוויינים ומנסים לסחוט מהם כל פרט חשוב.

ישראל היא מעצמת לוויינים. יש לה כרגע שלושה לווייני ריגול צבאיים ועוד שני לווייני צילום של חברה מסחרית ישראלית , שגם הם משרתים את מערכת הביטחון. החלל הפך למה שאנשי חיל האוויר מכנים "תווך אסטרטגי" או במלים אחרות, שטח פעולה חדש, חשוב, קריטי, שנותן לישראל יכולות שלא היו לה בעבר. הלוויינים הישראלים המצוידים במערכות צילום וגם במערכות מכ"ם, נותנים לחיל האוויר יכולת לראות מה קורה אצל כל מדינות העימות במעגל הראשון והשני.

היכולת הישראלית מרשימה ביותר גם בהשוואה לזו של מעצמת לוויינים צבאיים כמו ארה"ב. מבלי להיכנס להרבה פרטים טכניים, לוויני הריגול הישראליים קטנים, קלים ובעלי ביצועים גבוהים מאוד. מדינות כמו סוריה ואיראן מודעות ליכולות של לוויני הריגול הישראלים ומשקיעות הרבה מאמצים וכסף באמצעים שיסתירו פעילויות צבאיות מהמצלמות של הלוויינים ומהמכ"ם של הלוויין "טכסאר", המצויד במערכת מכ"ם המסוגלת לראות מה נעשה ב"אזורי העניין" גם כאשר הם מכוסים בעננים או טובעים בסופת חול מדברית.

 

הלוויינים הישראלים מבקרים ב"אזורי העניין" לפחות פעם ביום. חיל האוויר בונה את היכולת הלוויינית שלו בהתמדה. כבר תקופה מסוימת שבחיל האוויר בוחנים את האפשרות לצייד את בסיסי החיל במיקרו לוויינים, אותם ניתן יהיה לשגר כאשר תתעורר מתיחות.

מדובר בלוויינים קטנים במשקל של לא יותר מ"כמה עשרות ק"ג" אותם ניתן לשגר בהליך מהיר. במלחמת לבנון השנייה הצליח חיל האוויר להשמיד בשעות הראשונות של הלחימה את מחסני החיזבאללה בהם אוחסנו הרקטות ארוכות הטווח שלו.

סתם הערכה – עם לוויני הריגול העומדים לרשות חיל האוויר ניתן היה לבצע מעקב מתמיד , יסודי אחרי כל הפעילויות בשטח וזו הייתה אחת התוצאות.

פעם היה מוצב החרמון "העיניים של המדינה". כיום העיניים האלה מקיפות את כדור הארץ ורואות כמעט הכול. בעתיד תהיינה עוד עיניים , צעירות יותר, חדות ראיה הרבה יותר. ישראל היא מעצמת חלל ויש לכך השלכה אדירה על היכולות המבצעיות של צה"ל כולו וחיל האוויר בפרט.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית