הרש"ק הגרעיני האיראני

לקראת פרסום דו"ח סאב"א השבוע, מציג אריה אגוזי פרטים על ראש הקרב הגרעיני שבונה איראן
שיגור טילים באיראן

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית עומדת לפרסם השבוע הוכחות לכך שאיראן מפתחת ראש נפץ גרעיני לטילים שלה, אבל כבר בשנת 2005 חשף המודיעין האמריקני כי נעשה מאמץ כזה.


סחיבת הרגלים הזו מעידה, לדברי מומחים בישראל, על היחס של העולם כלפי איראן. "בעולם כותבים דו"חות והם דוהרים קדימה", אמר ל"ישראל דיפנס"  מומחה ישראלי.


איראן החלה להיערך כבר לפני מספר שנים ליום בו תעבור את הסף הגרעיני, ובמקביל למאמציה בתחום, היא מכינה את התשתית הטכנית לבניית מתקן גרעיני בסיסי, כך העריכו גורמי ביטחון אמריקנים מספר פעמים בשנים האחרונות.

 
לדברי מקורות בישראל, מידע זה מצטלב עם פעילויות אחרות שעושה איראן כבר כמה שנים, ובעיקר פיתוח של ראש קרבי גרעיני עליו ניתן יהיה להתקין את "הפצצה האיראנית" הראשונה.


גורמי המודיעין האמריקיינים מסרו כבר בשנת 2005, כי איראן מפתחת ראש קרבי גרעיני לטילי השיהאב- 3 שלה.


המידע שבידי ארצות הברית נמסר גם לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולכמה מבעלות בריתה של ארה"ב.


על פי המידע שבידי ארצות הברית, יש הוכחה כי מדעני הגרעין של איראן בנו ראש קרב המיועד להתקנה בראשו של טיל קרקע-קרקע דוגמת השיהאב-3 . לפי המידע, האיראנים תיכננו את הרש"ק בין השנים 2001-2004, והוא גם נוסה בשני ניסויים שבהם שוגר הטיל האיראני. מה שנוסה הוא כמובן רש"ק ריק, אבל כזה שהכיל את כל המנגנונים האמורים לבצע פיצוץ גרעיני בגובה של כמה מאות מטרים מעל לקרקע.


לדברי המקורות האמריקניים, הרש"ק דומה מאוד לרש"קים שהיו בשימוש בברית המועצות בשנות ה-60 של המאה הקודמת. עובדת זו מחזקת את ההערכות כי מדענים מברה"מ לשעבר מסייעים לתכנית הגרעין והטילים של איראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית