המצב בעזה-זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה

עזה-זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה

"צה"ל נערך לפעולה קרקעית בעזה אם שיגור הרקטות יימשך" כך זעקו אתמול הכותרות. חברת מכוניות יפנית אימצה לה את הסיסמא "לנהוג מחוץ לקופסה". במערכת הביטחון חושבים ונוהגים בתוך הקופסה וזו קטנה מאוד.

כל פעולה קרקעית בעזה תעלה בהרבה קורבנות. למה היא דרושה? נראה כי מפקדי צה"ל חושבים שכדי לחסל את היכולת של ארגוני המחבלים בעזה לשגר רקטות, צריך לכבוש שוב את הרצועה. אולי זה נכון אבל למה לא לנסות קודם שיטות אחרות?

החמאס או כל ארגון אחר משגר רקטות. על פי עיקרון ההדדיות, צה"ל משיב ברקטות שלו. מה לעשות שאלו מדויקות יותר וקטלניות יותר. ניתן לכוון אותן למתקני תשתית וגם לבתים של ראשי הטרור. גם חיל האוויר יכול לסייע. אם המידע המודיעיני מדויק, ניתן לחסל את מצבורי הרקטות מהאוויר. אם אין מידע כזה, כמו שלא היה במקרה של גלעד שליט, גם פעולה קרקעית לא כל כך תעזור.

אם למשל משגרים רקטות משכונת "אבו אל זייתון" בעזה (שם בדוי), נותנים לתושבים שלוש שעות להתפנות ואז הופכים את השכונה למגרש כדורגל. בפעם הבאה תושבי שכונה שיראו הכנות לשיגור בין הבתים, ימנעו זאת בעצמם. הדברים כל כך פשוטים אבל צריך לחשוב מעט מחוץ לקופסה.

לצערי צה"ל וכל מערכת הביטחון נתונים בקיבעון מחשבתי שגורס שרק לחימה מבית לבית בעזה תביא את התוצאה המצופה. בסרט הזה כבר היינו והכרטיס עלה מאוד ביותר. הגיע הזמן לסרט אחר.

You might be interested also