מחפשים מטוס לרה"מ

בניגוד לארה"ב, בישראל אין לראש הממשלה מטוס ייעודי העומד לרשותו. בסביבת ראש הממשלה ביקשו לשנות את המצב, אולם ייתכן והמפרט של המטוס המתוכנן עשוי להשתנות בגלל "האווירה במשק"

מחפשים מטוס לרה"מ

בואינג 767, אחד המועמדים למשימה (תמונה: בואינג)

המפרט של מטוס ראש הממשלה המתוכנן עשוי להשתנות בגלל "האווירה במשק" כך אומר מקור בכיר המקורב לנושא. על פי המפרט שהוכן על ידי החשב הכללי באוצר המטוס של ראש הממשלה יכלול מיטה זוגית, מקלחת ושירותים צמודים, ארון לציוד אישי, כספת, מערכת מולטימדיה הכוללת מסך בגודל 42 אינץ' ושני בלוני חמצן כחלק ממערכת החייאה.

בבקשה למידע, מפורטות שלוש אופציות למטוס ראש הממשלה - מטוס ייעודי רק למשימות אח"מים, מטוס לשימוש כפול שיופעל על ידי חברת תעופה אבל יעמוד לרשות המדינה בכל עת והתקשרות ארוכת טווח עם חברת תעופה שתתאים את אחד ממטוסיה כך שיוכל להטיס את ראש הממשלה בהתראה קצרה לכל יעד.

במסמך נכתב כי תבחן גם אפשרות של מטוס של חיל האויר. מטוס זה ישמש את חיל האוויר למשימותיו אבל יעמוד בהתראה קצרה לרשות משרד ראש הממשלה. מדובר בהתראה של 72 שעות. מהמסמך עולה כי המטוס המיוחד שיבחר יידרש לבצע 15 עד 25 טיסות אח"מים בשנה. המטוס ידרש להיות בזמינות גבוהה ב-15 השנים הבאות. המטוס חייב להיות מסוגל לטוס לטווח של לפחות עשרת אלפים ק"מ (תל אביב - וושינגטון) ללא חנית ביניים.

בקדמת המטוס שיבחר יותקן מתחם אח"מים לשימושו של ראש הממשלה או נשיא המדינה וגם מחלקה בתצורה של מחלקת עסקים שבה יהיו 20 מושבים וגם מחלקה בתצורה של מחלקת תיירים ובה 80 מושבים. מחיצה קשה ולא וילון אמורה להפריד בין המחלקות כדי לתת פרטיות מלאה לראש הממשלה בעת הטיסות. במסמך נאמר כי תהיה אופציה להתקנת שולחן ישיבות סביבו יוכלו לשבת עד שמונה אנשים. במטוס תותקן גם מערכת תקשורת לדיבור ונתונים לשימוש ראשי המדינה והפמליות. מדובר במרכזיה של תקשורת לווינית שתאפשר גם חיבור ישיר לרשת האינטרנט.

החברות שיגישו הצעות התבקשו להגיש גם הערכות עלות במתארי טיסות שונים לארצות הברית, אירופה ומצרים. האופציה המועדפת כרגע אצל אנשי האוצר והחשב הכללי היא לרכוש מטוס ייעודי אבל נראה כי המפרט שפורסם מייקר מאוד את המטוס ולכן יתכנו בו שינויים.