נחשף מתקן גרעיני נוסף בסוריה

על פי דיווח של סוכנות הידיעות AP פקחי סבא"א איתרו מבנה בצפון מערב סוריה, הדומה לכור להפקת אורניום . בדמשק מסרבים לאשר לפקחים לבקר באזור המבנה

נחשף מתקן גרעיני נוסף בסוריה

הכור בדיר א-זור לאחר ההפצצה (ארכיון:AP)

בעוד בישראל מתלהט הדיון בשאלת האיום הגרעיני האיראני, בעולם גובר החשד כי סוריה מבקשת לרכוש טכנולוגיה לייצור נשק אטומי, כך מפרסמת היום סוכנות הידיעות AP. על פי הפרסום, פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חשפו מבנה בצפון מערב סוריה, המזכיר באופן חשוד את הכור להפקת אורניום, שתיכנן המדען הפקיסטני עבד אל-קאדר חאן, עבור שליט לוב שהודח, מועמר קדאפי.

על פי הדיווח, פקחי הסוכנות אמנם לא מצאו ראיות לפעילות גרעינית במקום, אך במהלך חקירת תכנית הגרעין הסורית התגלו התכתבויות בין חאן לבין בכירים בדמשק המתעדות הצעה סורית לשיתוף פעולה עם המדען בנושא הגרעין.

מהממצאים עד כה עולה החשד כי סוריה ניסתה לקדם את תכניותיה לייצר נשק אטומי בשני מישורים – אורניום לצד פלוטוניום. מהדיווח עולה כי המבנה, הממוקם בעיר אל-חסקה, עשוי היה לשמש להפקת אורניום.

יש לזכור כי על פי דיווחים זרים ישראל הפציצה ב-2007 כור להפקת פלוטוניום בדיר א-זור. באפריל השנה, אישר יו"ר סבא"א כי הכור שהופצץ אכן היה מתקן גרעיני.

משטרו של אסד ממשיך להכחיש בתוקף את הדיווחים על רצונה לפתח נשק גרעיני. אולם, למרות דרישות האו"ם, הממשלה בדמשק מערימה קשיים על חוקרי סבא"א לבקר באתרים החשודים כאתרי גרעין. על פי AP בסוריה מסרבים לאפשר לפקחי סבא"א לחקור את המבנה באל-חסקה.

You might be interested also

The Iron Dome System. Credit: Rafael’s Spokesperson’s Office

Rafael Ends 2023 With Record NIS 14 Billion in Sales

The company also saw a net profit of NIS 588 million and a record in new orders, amounting to NIS 30 billion. It has been working intensively during the ongoing Swords of Iron War