איטליה במאמץ אחרון

נציגים מאיטליה מסרו לבכירי מערכת הביטחון כי אם מטוס האימונים הבא של חיל האוויר יהיה מתוצרת איטלקית, הם ישקלו לרכוש מטוסי התראה של התע"א. מדובר ברכישה העשוייה להגיע להיקף של כמיליארד דולר
מטוס האמ-346 האיטלקי

למרות ואולי בגלל הדחייה של פרסום ה"בקשה להצעות" שמשרד הביטחון אמור לשלוח לשתי יצרניות מטוסי האימון שהגיעו לשלב האחרון בתחרות של חיל האוויר, מאמצי השכנוע של איטליה וקוריאה הדרומית מגיעים לשיא חדש.

איטליה מסרה לנציגי מערכת הביטחון כי אם חיל האוויר יבחר את המטוס האיטלקי ישקול חיל האוויר שלה לרכוש בין שניים לארבעה מטוסי התראה מוקדמת מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית. מדובר במטוסי מנהלים מדגם "גאלפסטרים" ג'י-550 אותם מסבה התעשייה האווירית לשמש כמטוסי התראה מוקדמת או למטוסי איסוף מודיעין אלקטרוני. מטוסים כאלה מצויים כבר בשרות חיל האויר הישראלי וזה של סינגפור.

ההצעה האיטלקית מפתיעה בגלל היקפה העשוי להגיע לכמיליארד דולר. נודע שגם ממשלת קוריאה הדרומית מציעה לרכוש בישראל מערכות צבאיות בהיקף גדול. נציגים של משרד הביטחון הדרום קוריאני ביקרו לא מכבר בישראל ודנו באפשרויות.

הגשת ה"בקשה להצעות" ליצרניות שני המטוסים המתחרים כדי להיבחר כמטוס האימון המתקדם של חיל האוויר, נדחתה ב"מספר שבועות" אבל מתרבים הסימנים שמשרד הביטחון עשוי לדחות את השלב האחרון של התחרות ל"תקופה משמעותית" בגלל אילוצי תקציב. את ההצעה הכין חיל האויר והיא תוגש על ידי חברת "תור" המשותפת לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות. חברה זו אמרוה לרכוש את המטוס שיבחר ולמכור שעות טיסה לחיל האויר. שתי יצרניות המטוס הסכימו להרכיב את המטוס בקו ייצור שיוקם בתעשיה האווירית.

באיטליה ובקוריאה הדרומית יש הערכות לקראת פרסום ה"בקשה להצעות", השלב לפני האחרון בתחרות לבחירת מטוס אימון מתקדם לחיל האויר. בשתי המדינות הכינו "חבילות" של שיתופי פעולה עם תעשיות ישראליות למקרה שהמטוס מאותה מדינה יבחר. נראה כי ה"בקשה להצעות" תפורסם לא לפני החודש הבא במקרה הטוב או תדחה מפני שלא תמצא לה "שורת תקציב" בתקציב הבטחון החדש.

התחרות היא בין המטוס האיטלקי אמ-346 מתוצרת "איירמאקי" ומטוס ה-טי-50 מתוצרת קוריאה הדרומית. המטוס שיבחר יחליף את מטוס האימון המיושן "סקיי הוק". טייסים של חיל האויר בחנו את שני המטוסים והגישו דו"חות לפיהם שני המטוסים עונים על הדרישות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית