החלה בניית אב טיפוס שני של ה"פרד"

חברת "ארבן אירונאוטיקס" פועלת לפיתוח אב טיפוס שני ל"פרד" המיועד לפינוי לוחמים משדה הקרב. הדור החדש של ה"פרד" יהיה מסוגל לשהות באוויר כחמש שעות בגובה מירבי של 12 אלף רגל

כטב"מ "פרד" - Airmule (צילום: ארבן אירונאוטיקס)

חברת "ארבן אירונאוטיקס" החלה בבניית אב טיפוס השני של הכלי הטיס הבלתי מאוייש שלה המכונה "פרד" (Airmule). ד"ר רפי יואלי, נשיא "ארבן אירונאוטיקס" אמר כי אב הטיפוס השני נבנה במקביל לשיפורים הנמשכים באב הטיפוס הראשון.

 

בין היתר הותקנו באב טיפוס זה מערכת הידראולית כפולה. יואלי גילה כי אב הטיפוס השני יהיה מופעל על ידי מנוע Arriel 2 בעל הספק של 940 כוח סוס.זה יאפשר משקל המראה מרבי 1,400 ק"ג, ושהיה באוויר של עד 5 שעות בגובה מירבי של 12 אלף רגל. החברה הישראלית עדיין מחפשת מימון נוסף כדי לאפשר את השלבים הדרושים בתוכנית. אב הטיפוס השני מתוכנן להתחיל בטיסות מבחן בסוף השנה הבאה, אבל התאריך המדויק תלוי במימון.

 

אחרי מלחמת לבנון השניה התברר לצה"ל כי הוא זקוק לכלי טיס מיוחד שיוכל לטוס ללא טייס לקווי הלחימה הקדמיים כדי לפנות משם פצועים. גם האמריקנים בעיראק ובעיקר באפגניסטן וגם חיילי הכוח הרב לאומי במדינה זו, ניצבים מול אותה בעיה. המסוק הוא כלי החילוץ הטוב ביותר, אבל הסיכוי שהוא יצא מאזור שטוף אש בשלום קטן מאוד, ואז בנוסף לפצועים שלא יגיעו לטיפול רפואי, גם אנשי הצוות האווירי יהרגו כמעט באופן ודאי.

 

כבר לפני שתי הפעולות המלחמתיות האחרונות בלבנון ועזה, החלו חברות ישראליות לפתח כלי פינוי חדישים שיוכלו לבצע את המשימה ללא סיכון בני אדם נוספים. הרעיון פשוט, או לכאורה פשוט. להכניס לשטח כלי טיס או כלי רכב, אוטונומיים, ללא טיס או נהג שיגיעו לאן שיורו להם, ויצאו ממנו במהירות ללא שאדם נוסף מסכן את עצמו.

 

ה"פרד" מופעל בעזרת מנוע סילון המניע שני מדחפים גדולים, פנימיים. מערכות של "כנפונים" או בפשטות יתר, מעין תריסים מפנה את זרמי האויר לכיוון הרצוי כדי לשלוט על התנועות של כלי הטיס המוזר. אורכו של ה"פרד" כ-6 מטר ורוחבו 2.5 מטר. הוא יוכל לשאת מטען של כ-250 ק"ג. בכניסה לשטח יוכל כלי הטיס המהפכני להביא לקו הראשון מים ותחמושת. בטיסה חזרה הוא יוכל לחלץ פצועים קשה.

 

בצידיו מתוכננים שני תאים ממוזגים אליהם תוכנסה האלונקות ועליהן הפצועים. יהיו בתאים גם התקנים לעירוי בעת הטיסה. על פי יואלי מהירות הטיסה של ה"פרד" היא כ-170 קמ"ש. לדברי יואלי, ההבנה שיש צורך בכלי לא מאויש לפינוי רפואי היא כיום נחלת כל כוח לוחם בעולם "המלחמה בשטחים צפופים, כאשר אש מכל מיני כלי נשק מכוונים לכל מסוק שמתקרב לאזור, מחייב משהו חליפי", הוא אומר.

 

יואלי מסביר כי בניגוד למסוק שזקוק לשטח נקי מעצים או עמודי חשמל כדי לנחות מבלי שהרוטור שלו פגע בעצים או עמודי חשמל, ה"פרד" יכול לנחות על שטח מצומצם שכן כנפי הרוטורים שלו מוגנות על ידי גוף כלי הטיס.

 

פרטים חדשים על פיתוחים בתחום כלי טיס בלתי מאויישים בישראל יימסרו בכנס התעופה והחלל שיתקיים בסוף חודש נובמבר בארגון קבוצת טכנולוגיות בירושלים.

 

You might be interested also