המתחרה של חמאס בעזה

מיהו ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני, במה הוא מתבדל מהחמאס בעזה ומדוע החליט דווקא עכשיו להבעיר את הגזרה הדרומית? עמיר רפפורט משרטט דיוקן של ארגון בעלייה
פעיל של הג'יהאד האסלאמי בעזה (צילום: AP)

לפני כשמונה שנים, באוקטובר 2003, תקפו מטוסי חיל האוויר מחנות אימונים של הג'יהאד האיסלאמי הפשלתיני הממוקמים בעין צאחב שסוריה. הרקע לתקיפה היה פיגוע במסעדת "מקסים" בחיפה שבו נהרגו זמן קצר קודם לכן כ-20 ישראלים.

התקיפה בעומק סוריה העלתה בזמנו את ארגון הגי'האד האיסלאמי הפלשתיני לזמן מוגבל לכותרות, ואולם נדמה כי גם כיום מרבית הישראלים אינם מודעים להבדלים בינו ובין הארגון השולט ברצועת עזה – החמאס.

על רקע הפרסומים על כך שמטח האש של היממה האחרונה לעבר דרום הארץ, בוצע על ידי הג'יהאד האיסזלאמי הפלשתיני, בניגוד לעמדת החמאס ואולי אפילו כדי "לסבך" את הארגון השולט מול ישראל, להלן כמה שאלות ותשובות הקשורות לארגון.

מה הרקע לצמיחתו של ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני?

כמו החמאס, גם הארגון המכונה על ידי גורמים בצה"ל על פי ראשי התיבות גא"פ, הוקם בשנות ה-80 כמענה לשליטת הארגון החילוני אש"פ ברחוב הפלשתיני בזמנו. מייסד הארגון, ד"ר פתחי שקאקי, חוסל במלטה באוקטובר 1995, בפעולה שמיוחסת למוסד הישראלי. את מקומו תפס רמדאן שלח היושב כיום בדמשק.

אם שני הארגונים הם איסלאמיים קיצוניים אז מה ההבדל בין הגא"פ לחמאס?

לכאורה, ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני מחזיק באידיאולוגיה קיצונית יותר משל החמאס (אם אפשרי דבר כזה, בעיניים ישראליות), והוא פחות מעורב בפעילות רווחה ("דעווה"), אבל ההבדל המרכזי מזה שנים הוא שארגון הגא"פ מקורב יותר מן החמאס אל הפטרונים האיראניים. החמאס מרשה לעצמו לנקוט מידי פעם במדיניות עצמאית (כמו כאשר לא התייצב לימין ה"אח" בשאר אל אסד הטובח בעמו). הגא"פ ממושמע תמיד לתכתיבים המגיעים מטהרן.

הגא"פ הוא ארגון סוני, בעוד השלטון באיראן הוא שיעי, איך זה מסתדר?

במזרח התיכון הכל מסתדר לפי הכלל "אויבו של אויבי הוא ידידי". אויב העל, המחבר בין הצדדים, הוא, כמובן, ישראל. למה הגא"פ שיגר רקטה לעבר ראשון לציון ביום רביעי שעבר, והביא לפתיחת סבב האלימות הנוכחי? באופן פורמאלי, הרקטה נורתה לציון יום השנה לחיסול פתחי שקאקי. באופן פחות מוצהר, היא הייתה חלק מתכנית ניסויים של נשק חדש המוזרם לארגון ללא הפרעה מאיראן. הסיבה האמיתית לעיתוי, ככל הנראה, היא שחיקה קשה בהרתעה של ישראל, ורצון "לסבך" את החמאס שחוגג עדיין את עסקת שליט (גם על רקע הכעס על הארגון בטהרן, עקב אי התייצבותו לימין בשאר אל אסד).

מה אופציות הפעולה של ישראל כיום מול הגא"פ והחמאס?

התכתשות באש למשך כמה ימים תשיג שוב רגיעה, שלא תאריך יותר מכמה שבועות. מוטב לנסות אמצעים שהוכחו בעבר כיעילים יותר: תקיפה חוזרת בסוריה או מתקפת חיסולים על ראשי הגא"פ, גם במחיר האפשרות שהיא תוביל למבצע מתגלגל בעומק רצועת עזה. מבצע כזה הוא בלתי נמנע ועדיף לבצע אותו עוד לפני שהגא"פ מסיים לכוון את מלוא מערך הרקטות החדש שלו אל לב תל אביב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית