ארסנל הרקטות בעזה

ארגוני הטרור בעזה עושים שימוש במגוון רב של רקטות במטרה לפגוע ביישובים בשטח ישראל. אז על אילו רקטות מדובר? ומה הטווח של כל אחת מהן? אריה אגוזי עושה סדר במחסני התחמושת ברצועה

ארסנל הרקטות בעזה

שיגור רקטה מעזה (ארכיון: AP)

ארגוני המחבלים בעזה עושים שימוש ברקטות "קסאם" שם כללי לרקטות מייצור עצמי וברקטות תקניות מדגם "גראד". מאז מבצע "עופרת יצוקה" הצטייד החמאס בעיקר ברקטות בעלות טווחים גדולים יותר כנראה עד 70 ק"מ.

הייצור העצמי של רקטות הקסאם בעזה אינו מתנהל בצורה אחידה "כל ארגון מייצר את הרקטות שלו ולכן יש הרבה סוגים", אומר מומחה בתחום. לדבריו ניתן לסווג באופן כללי את הרקטות בהן עושים שימוש בעזה לשלוש קבוצות.

הקבוצה ראשונה הכוללת את הרקטות תוצרת בית בקוטר של פחות מ-100 מ"מ, שלהן טווח של עד 10 ק"מ. הקבוצה השנייה כוללת גם היא רקטות תוצרת בית, אבל כאן כבר מדובר ברקטות כבדות יותר ובעלות טווח של כ-15 ק"מ. החומר ההודף של רקטות הקסאם עדיין מאולתר בדרך כלל ומורכב מתערובת של סוכר וחומרי דשן. חומר הנפץ בראש הקרבי הוא תקני , בדרך כלל חומר נפץ שנלקח ממוקשים או פגזים. בכמה מקרים הפלשתינים פשוט הצמידו פגז מרגמה לקצה הקדמי של הקסאם.

הקבוצה השלישית היא של הרקטות התקניות שהוברחו לעזה דרך המנהרות. כרגע היא כוללת רק את הרקטה המכונה "גראד" שהיא למעשה הקטיושה בקוטר 122 מ"מ המוכרת ממלחמת לבנון השנייה ועוד לפניה. מדובר בדגם המוארך של הרקטה הזו. יש לה טווח של 40 ק"מ.

בישראל מעריכים כי יתכן שמקורן של הרקטות האלה באיראן. הרבה מדינות בעולם ייצרו ומייצרות את הרקטות האלה שפתחו בברה"מ לשעבר. רקטת ה"גראד" המקורית חמושה בראש קרבי במשקל של כ-23 ק"ג , גדול בהרבה מהמשקל של חומר הנפץ המאולתר ברובו בהן מחמשים ארגוני המחבלים את רקטות הקסאם. לראש קרבי במשקל 23 ק"ג יש "אפקט הרס" גדול בהרבה מזה שיש לרקטות הקאסם.

מומחים בישראל מעריכים כבר זמן מה כי איראן עלולה לנסות ולספק לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי רקטות תוצרת התעשייה הצבאית שלה או להכשיר מומחים שייצרו את הרקטות בעזה על פי מפרטים איראניים.

You might be interested also