55 שנה למבצע קדש: "המצרים התעללו בי"

יונתן אטקס, השבוי היחידי ב"מבצע קדש" מספר בראיון מיוחד לישראל דיפנס על הקשיים והעינויים שעבר בכלא המצרי. הוא שוחרר תמורת 5,800 חיילים מצריים, אבל טוען "יש הבדל משמעותי ביני ובין שליט – תמורתי שוחררו חיילים שנפלו בשבי, עבור שליט שוחררו מחבלים. אי אפשר לעבור קווים אדומים"

55 שנה למבצע קדש: "המצרים התעללו בי"

חיילי צה"ל במבצע "קדש" (תמונה: ארכיון צה"ל)

"הייתי שם שלושה חודשים מיותרים", כך מסכם יונתן אטקס, את תקופת שהותו בשבי המצרים, בראיון מיוחד לישראל דיפנס. אטקס, טייס חיל האוויר, היה השבוי היחידי של צה"ל במלחמת סיני או בשמה הנפוץ יותר "מבצע קדש". בסוף השבוע יצוינו 55 שנה למלחמה בסיני, היחידה שבה ישראל לחמה כחלק מקואליציה בינלאומית שכללה את בריטניה וצרפת.

המתיחות בין ישראל למצרים גברה בשנים שלאחר מלחמת העצמאות. בקיץ 1956 היא הגיעה לשיאה עם פרוץ המשבר הבינלאומי בעקבות החלטת נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר להלאים את תעלת סואץ. באוגוסט 1956 פנתה צרפת לישראל בהצעה לתוכנית פעולה משותפת, שגם בריטניה תהיה שותפה לה. האינטרס הבריטי והצרפתי היה להביס את מצרים בנושא הלאמת תעלת סואץ.

באוקטובר נחתמו הסכמים בין ישראל לבין שתי המעצמות: על ההסכם הראשון חתמו צרפת, בריטניה וישראל, והיה בו תסריט מדויק: מתקפה ישראלית על כוחות של מצרים בסיני, ומייד אחריה אולטימאטום בריטי-צרפתי למצרים ולישראל לסגת מאזור התעלה. ההסכם השני היה בין ישראל לבין צרפת, והובטח בו שהצרפתים יספקו לישראל הגנה ימית ואווירית אם תהיה התקפה אווירית מצרית.

בערב ה-29 באוקטובר 1956, במבצע ההצנחה היחיד בתולדות צה"ל, הוצנח גדוד צנחנים באזור מעבר המתלה, כ-70 ק"מ ממזרח לתעלת סואץ, והמלחמה פרצה.

תחת אש נ"מ כבדה

אטקס, ששירת אז כטייס בדרגת סגן בחיל האוויר, יצא בבוקר ה-2 בנובמבר לתקיפת מוצב מצרי בראס נצרני, צפונית משארם. מטרת התקיפה הייתה שני תותחים ימיים גדולים ששמרו על מיצרי טיראן. "הייתה אש נ"מ חזקה מאוד",מספר אטקס. "במהלך התקיפה נפגע מטוסו של בנימין פלד ז"ל (לשעבר מפקד חיל האוויר), והוא נאלץ לנטוש. אני נשארתי באזור כדי לשמור על בני עד אשר יגיעו לחלץ אותו. מהאוויר ראיתי את הבור השחור באדמה שיצרו שברי מטוס המיסטר בו טס פלד.

"ואז קיבלתי אותה. הפגז שפגע במטוס המוסטנג שלי פגע לי ברגל שמאל. התחלתי לאבד דם ואז ביצעתי נחיתת אונס", משחזר אטקס את רגע הפגיעה. "לאחר שיצאתי מהמטוס הפגוע, איבדתי את ההכרה בעקבות הפציעה. לקראת דמדומים הגיעו המצרים לאזור ולקחו אותי בשבי.

"אני מאריך שכחמישה שבועות הוחזקתי בחדר חשוך לחלוטין. המצרים ממש התעללו בי", הוא מספר. "הם שרפו אותי עם סיגריות, נתנו מכות, קיבלתי זריקות שגרמו לכך שבכל פעם שהזזתי את היד – זה כאב לי". במסגרת החקירות והעינויים שעבר בשבי המצרי אטקס גם חטף מכות חשמל. "דבר נוסף שהיו עושים זה היה להחזיק את הלשון שלי בצבת ולגלגל אותה כמו מכסה של קופסת סרדינים. תענוג גדול זה לא היה.

"התאמצתי לא לאבד את עצמי"

"כדי לא להשתגע מהמעט אור שהיה בחדר בו הוחזקתי, הייתי סופר את קורות העץ מהם הייתה עשויה התקרה. הייתי סופר את כל קורות העץ, ואז סופר אותם מחדש. הכול כדי לא לאבד את עצמי". הוא המשיך ואמר כי הצליח להבין את משך הזמן שעבר על ידי אור השמש המועט שנכנס לחדר. "בבוקר כשהייתה נכנסת קרן שמש מכיוון מזרח – ידעתי שזה בוקר, אחרי זה כאשר האור היה מעלי – ידעתי שזה צהריים ואחרי שהחשיך – הבנתי שעוד יום נגמר וכבר לילה.

"אחרי חמישה שבועות העבירו אותי פתאום לחדר מואר, עם מיטה וחלון – אני קורא לחדר הזה ההילטון של תקופת השבי. יחד איתי, כך גיליתי לאחר תקופה מסוימת. היו עוד שלושה ישראלים בשבי – כאלו שנפלו בשבי המצרים זמן רב לפני. אחד מהם שהה בשבי כשנה – האחר בילה כמעט שנתיים בכלא המצרי".

שלושת הישראלים הנוספים בשבי, נתפסו בידי המצרים במהלך פעילות ביטחונית שוטפת באזור, לא במהלך המבצע עצמו.

אז והיום

אטקס ושלושת הישראלים הנוספים שהיו בשבי המצרי הוחזרו לארץ בינואר 1957 בתמורה לשחרורם של 5,800 חיילים מצריים. אטקס מתייחס לנושא מחיר שחרור חיילים בשבי אויב, נושא שמעורר מחלוקת בעקבות עסקת שליט.

"יש הבדל משמעותי ביותר בין שתי העסקאות. בעסקת שליט מדובר בטרוריסטים, מחבלים פושעים – ואילו המצרים שהוחזרו עבור שחרורי היו חיילים בצבא שנכנעו במהלך מלחמה. אלו שני דברים אחרים לגמרי. אני שמח מאוד ששליט חזר הביתה אבל איך קרא לנו נסראלללה 'קורי עכביש' – ככה אנחנו. פשוט מזמינים חטיפות נוספות. תראו גם את סיפור גרפל. "צריך לעשות מה שאפשר עבור הפרט, אומר אטקס, "אבל אם המסגרת מתמוטטת, גם הפרט הכי חזק בעולם לא שווה פרוטה. אי אפשר לעבור קווים אדומים".

"מבצע קדש" הסתיים בתבוסה מצרית ב-5 בנובמבר. כוחות צה"ל כבשו חלקים נרחבים מחצי האי סיני ונעצרו כ-16 ק"מ לפני תעלת סואץ, בהתאם לדרישות הצרפתים והבריטים, בני בריתם במלחמה. הפסקת האש נכנסה לתוקף לאחר לחץ של האו"ם, ובעקבות דרישת ארה"ב וברית המועצות נסוגה ישראל מהשטחים שכבשה ברצועת עזה ובסיני במרץ 1957.

****

תמונות:

- מטוס המוסטנג הפגוע של אטקס (תמונה: אתר חיל האוויר)

- משה דיין במסדר ניצחון בשארם (תמונה: ארכיון משרד הביטחון)