תא"ל מרדכי מונה למפקד איו"ש

חגי מדרכי קיבל את התפקיד היוקרתי מידי תא"ל ניצן אלון. יהיה אחראי בין היתר על החטיבה, שבעת שפיקד עליה אירע אסון, שגרם לעיכוב קידומו במשך חמש שנים

בדרך הקשה: תת אלוף חגי מרדכי מונה  למפקד אוגדת אזור יהודה ושומרון (איו"ש) בצה"ל, ויהיה אחראי בין היתר על הגזרה שבה אירע אסון כבד, שגרם לעיכוב קידומו בדרגה במשך לא פחות  מחמש שנים.


תא"ל חגי מרדרכי (קרוב משפחה של שר הביטחון לשעבר, האלוף במיל' יצחק מרדכי), צמח בצנחנים, שם פיקד על הסיירת החטיבתית לפני כמעט 20 שנה. האסון, שהשפיע על מסלול הקידום שלו, התרחש ב-13 במארס 2003, בעת ששימש כמפקד חטיבת  יהודה, האחראית על אזור חברון. 

 
באותו יום, שני מאבטחים - יואב דורון, קצין בחופשה מיחידת אגוז, ויהודה בן יוסף, חייל משוחרר מאותה יחידה - זוהו בטעות על ידי כוח של יחידת "מגלן" כמבוקשים פלשתיניים, ונהרגו מאש שנורתה לעברם ממסוק קוברה של חיל האוויר, באישורו האישי של המח"ט. הרקע לאסון היו התראות חמורות על חוליות מחבלים, שהסתובבו באותה גזרה באותם ימים, שבהם האינתיפאדה השנייה הייתה בשיאה.

הפרקליט הצבאי הראשי הוא שהורה בזמנו לעכב את העלאתו בדרגה של מרדכי, ואולם הוא זכה לתפקיד היוקרתי של מפקד חטיבת הצנחנים, בשנת 2005. מרדכי פיקד על החטיבה במהלך מלחמת לבנון השנייה, בין היתר בקרבות קשים בבינת ג'ביל ובפעולה שבה הוטסו כוחות במסוקים לעומק השטח הלבנוני ביום האחרון של המלחמה.


בתקופה שבה עוכב קידומו בדרגה, שימש מרדכי גם כמפקד מתקן האימונים הטקטי בבסיס צאלים.

בשנת 2009 הועלה מרדכי בדרגה ומונה למפקד אוגדת מילואים. היום יקבל את התפקיד היוקרתי שכמעט כל מי שמילאו אותו לפני הגיעו לדרגת אלוף, לפחות. מפקדי אוגדת איו"ש בעבר, שאול מופז ומשה יעלון, אף היו רמטכ"לים.


תא"ל מרדכי מחליף בתפקיד את תא"ל ניצן אלון, מפקד סיירת מטכ"ל בעברו, שיחסיו עם המתנחלים תושבי יהודה ושומרון היו מתוחים, בלשון המעטה. נוריאל סבל מהתנכלויות מצד קבוצות מתנחלים קיצוניות.

"אוגדת איו"ש התברכה בשנתיים האחרונות בניצן. מפקד אמיתי, מנהיג, שבמקצועיותו, צניעותו, קור רוחו וחדות מחשבתו ידע להוביל את האוגדה בתקופה מורכבת ומאתגרת", אמר בטקס חילופי המפקדים באוגדה אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי.

"אני מוצא לנכון גם מעל במה זו בסיום תפקידך לגנות את אותם אנשים, כולל נבחרי ציבור בכירים בשירות הציבורי, שהלכו שבי אחר שמועות ויצאו בהצהרות שכל קשר בינן לבין המציאות אפילו לא מקרי. אנחנו, אלה הקרובים לעשייה הביטחונית היומיומית והמכירים את פועלך, עשייתך ואמירותיך יודעים שלא נפל בהם כל דופי.

"חגי, נבחרת לתפקיד הזה משום שאנחנו בוטחים בך, במנהיגותך ובניסיונך הרב, שתדע להוביל את האוגדה במשימותיה המאתגרות.

"אנחנו מחויבים למשימת ההגנה ועלינו לסכל כל תשתית טרור שתנסה להרים ראש ולפגוע בתושבינו ובנו. אני סומך עליכם ויודע שביכולתנו להכיל את המרצחים ששוחררו לשטח. לא נאפשר לטרור לחזור למחוזותינו".

תת-אלוף חגי מרדכי אמר בטקס: "עלינו להביט בעיניים מפוכחות על מציאות חיינו ולהבין שעם ישראל צריך כוח מגן חזק, הפועל על פי מסורת העם היהודי, מסורת צה"ל ורוח צה"ל, הנשען על אהבת העם הארץ והאדם, הפועל מתוך שליחות ומחויבות להגן על המולדת. כוח מגן נחוש, מוסרי ומקצועי".

ואילו מפקד האוגדה היוצא, תת-אלוף ניצן אלון, אמר: "תפקיד מפקד אוגדת יהודה ושומרון הינו תפקיד רווי אתגרים, מלא סיפוק ולא פשוט לביצוע. נפלה בחלקי הזכות לשרת כמפקד אוגדת איו"ש בשנתיים שחלפו. הבנת המציאות והסתכלות נכונה, נטולת אשליות ותקוות שווא על התפתחויות אסטרטגיות הנושאות בתוכן סיכונים ואיומים, מאמץ שיטתי לזיהוי הזדמנויות, לפיתוח כלים להתמודדות ולמתן מענה מבצעי רלוונטי - כל אלה הם לב העשייה של מפקד אוגדת איו"ש".

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית