מטוסי קרב יוסבו למטוסי אימון?

האם חיל האוויר יוותר על מטוסים חדשים "מהקופסא" לטובת מטוסי קרב ישנים שיעברו הסבה למטוסי אימון חדישים?

מטוסי קרב יוסבו למטוסי אימון?

מטוס אימונים תוצרת דרום קוריאה T-50

האם חיל האוויר יוכל להסתפק במטוס אימון שהוא הסבה של מטוס קרב ישן בו יותקנו מערכות חדישות? זו השאלה שנשאלת באחרונה.

קשיי תקציב מסוגלים לגרום לשינוי מוחלט של התכניות הקיימות לרכוש מטוס אימון חדיש, שיחליף את מטוסי האימון הנוכחיים בקורס הטיס של החיל האוויר - מטוסי ה"סקיי-הוק", שגילם כבר למעלה מ-40 שנה. כך, אפילו דברים שנראו מוצקים ובלתי מעורערים, נפתחים פתאום לכיוונים חדשים של מחשבה.

נכון להיום, תכניות חיל האוויר הן לבחור את מטוס האימונים הבא מבין מטוסים של שתי יצרניות, שהגיעו לשלב האחרון של התחרות - מטוס ה- T-50 מתוצרת דרום קוריאה ומטוס M-346 מתוצרת איטליה. למרות שהתכנית היא שחברת בת של התעשייה האווירית ואלביט מערכות תרכוש את המטוסים ותמכור שעות טיסה לחיל האוויר, ההחלטה נדחתה.

כמה דמויות מאוד מנוסות בזירה הביטחונית בישראל טוענים כי התכנית לרכוש את מטוס האימון המתקדם היתה טעות מלכתחילה. הם מבססים את טענתם על כך שלחיל האוויר יש מטוסי קרב "מבוגרים" אותם ניתן להפוך למטוס קרב מתקדם על יד "השתלת" מערכות אימון שונות שרובן מיוצרות בישראל. אחת האפשרויות שעולות, היא להסב למטוסי אימון מתקדמים מטוסי אף-16 מן הדגמים הישנים של המטוס, שהגיעו לחיל האוויר בשנות ה-80 של המאה הקודמת.

זה לא יהיה קל לשכנע את חיל האוויר לוותר על תכניתו להצטייד במטוס אימון מתקדם חדש מ"הקופסה" אבל לעתים, אומרים כמה המקורבים לנושא, הנסיבות מכתיבות את התוצאה הסופית.

You might be interested also