איפה היה המודיעין?

גלעד שליט בבית. אחרי שהתרגשנו, אריה אגוזי מעלה שאלות קשות בטור שבועי. ועוד משהו: על אימוני חיל האוויר בחו"ל, ועל האו"ם

איפה היה המודיעין?

כולנו שמחנו ואף דמענו מול תמונות החזרה של גלעד שליט הביתה. אבל השאלות שנשאלו קודם, אולי בקול רפה מעט, חייבות להישאל עכשיו בקול רם, כמעט בצעקה. איך יתכן שמדינה שמשקיעה מדי שנה מאות מיליוני דולרים במערכי מודיעין האמורים להיות מהטובים בעולם, לא ידעה במשך יותר מחמש שנים היכן מוחזק חייל שבוי שלה ממש מתחת לאף?!

זו שאלה קשה שכן היא משליכה באופן ישיר גם על יכולתה של ישראל לדעת למשל מה קורה בתכנית הגרעין של איראן. אסור לקבל את הגרסה שמושמעת לא פעם לפיה "מדובר במשחק אחר", אלו שטויות לא אחראיות. אם משהו לקוי במערך המודיעין הישראלי (שכשל גם באיתורו של רון ארד) מישהו צריך לתת דין וחשבון. אולי לא לנו האזרחים הפשוטים, אבל למישהו שאחראי על כל העסק כאן, אם יש מישהו כזה בכלל. במקרה של גלעד היה מדובר בגורלו של חייל אחד. במקרים האחרים מדובר בחיים של כולנו.

עוד בנושא גלעד שליט. ראינו באיזה מצב גופני הוא חזר מהשבי הבלתי אנושי. באותה שעה ראינו את מחבלי החמאס יוצאים מבתי הכלא מדושנים כאילו סיימו שבוע "הכול כלול" באנטליה. המנהיגות הישראלית איבדה כל כיוון. גם אחרי ההחלטה המאוחרת מאוד על הקשחת התנאים בבתי הכלא הביטחוניים, עדיין התנאים שם הם כשל מלון. אוכל טוב, עזרה רפואית מסביב לשעון, ביקורי משפחות.

גם שליט שהוחזק בבידוד מלא, לא שכנע את ההנהגה לשנות את המצב. שוב כשלו מנהיגינו בגלל חששם מביקורת בינלאומית. אין כאן היגיון, אין כאן צדק ואין כאן הרתעה. אבל אולי אחרי שנוכחו במו עיניהם ומקרוב מה קורה לאסיר ישראלי שמוחזק על ידי מחבלים הם ישתכנעו לעשות משהו. לא הייתי מהמר על כך, כי החולשה הזו פגעה בכל מנהיגינו. חולשה עם סימפטומים נלווים של רפיסות.

התייעצתי עם רופאים. הם קבעו שמי שחולה במחלה הזו לא יכול להבריא. זה מה שכל כך עצוב. המחבלים ימשיכו ליהנות מתנאים טובים על חשבוננו. בחמאס בטח מתים מצחוק. חאלד משעל ביטא זאת בצורה נהדרת אשר אמר אחרי שחרורו של גלעד "למדנו את דרך המחשבה של הישראלים" הוא כל כך חכם. אצלנו יש כל כך הרבה איך נאמר בעדינות, לא חכמים.

***

מרכז תל אביב או ירושלים. ארבע מכוניות שרד שחורות עם חלונות כהים מגיעות לצומת בתוך רעש אדיר של צופרי משטרה. פנסים כחולים על גגות הרכב.שלושה רכבי ליווי מוסיפים גם הם למהומה. ניידת משטרה שנוסעת בראש כל השיירה הרעשנית הזו מפעילה את מערכת הכריזה ושוטרת קוראת לנהגים בקול צרחני מבעית "להיצמד לשמאל. לא לעצור" נהגים מבוהלים לא יודעים מה לעשות בצומת הפקוק. נהגת אחת כמעט נכנסת לצומת שבה התנועה זורמת מהכיוון השני. השוטרת ממשיכה לזעוק והסירנות מיללות. מהומה רבתי.

כך מפנים דרך בישראל לראש ממשלה, שר או אורח ממלכתי חשוב או לא כל כך חשוב. מהומת אלוהים. בחורינו המצוינים ברכבי שטח כהי חלונות. מכוניות שרד כהות. מהומה.

מה שחשוב זה להביא את האח"מ למחוז חפצו. האזרחים ממש לא נספרים בתהליך הזה. לאן בדיוק אמור נהג שעומד בצומת פקוק במרכז תל אביב לברוח כדי להישמע להוראות השוטרת? מה בדיוק עליו לעשות כדי להישמע להוראות ולהימנע מאסון?

מאז רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, מערך האבטחה הממלכתי על אחמ"ים נכנס לדפוס פעילות מוזר שמזכיר ברוב היבטיו מדינות בדרום אמריקה . נסעתי פעם בשיירה נשיאותית במקסיקו. שוטרים רכובים על אופנועי "הארלי דוידסון" פינו את הדרך. ראיתי במו עיני שוטר כזה שבעט בדלת של מכונית שלטעמו לא פינתה את הנתיב במהירות האפשרית. דפוסי הפעילות כאן מתחילים להזכיר מדינות כאלה. עדיין לא בועטים במכוניות, אבל גורמים לנהגים לסכן את עצמם ואחרים.

***

האו"ם שכבר מזמן הפך לארגון חסר שיניים, חסר כבוד, חסר כל סממן של יעילות, שבר בשבוע שעבר שיא נוסף. הארגון דרש לחקור את המוות של שליט לוב המודח מועמר קדאפי. למה דווקא אותו? למה לא את רצח האלפים שהוא ביצע? למה למשל לא לחקור את הרצח של אלפי אנשי האופוזיציה בסוריה בחודשים האחרונים?

האו"ם חי על סיסמאות נבובות. המזל הגדול הוא שאף אחד בקהילה הבינלאומית אינו מתייחס אליו ברצינות. נראה שרק בישראל עוד טורחים לתת לו מדי פעם את הכבוד שהוא אינו ראוי לו.

מוטב לאו"ם שישיב את כבודו על ידי נקיטת מדיניות ברורה ואחידה יותר ולא יעסוק בלהטוטי מילים לפי כיוון הרוח.

***

הידיעות על אימון של חיל האוויר בקפריסין לא אושרו בישראל אבל הן "עושות שכל". אחרי ניתוק היחסים הביטחוניים בין ישראל וטורקיה, אחרי האיומים של טורקיה ושל החיזבאללה על פעילות חיפושי הנפט והגז של ישראל בים התיכון, הגיוני שחיל האוויר יתאמן בזירה בה הוא עלול למצוא את עצמו במועד כלשהו בעתיד.

הגיע זמן שגם ישראל "תסביר" לכוחות המהווים סיכון או פוטנציאל לסיכון באזורנו, כי ידו הארוכה של חיל האוויר תדע להגיע לכל מקום כדי להגן על האינטרסים של ישראל. ולצורך כך הוא כמובן צריך להתאמן במתארי טיסה שונים בשטחים הרלוונטיים. כך זה עובד היום בעולם. יש סוגי "איתותים" שאם אתה לא עושה בהם שימוש, כוח ההרתעה שלך נפגע. זה של ישראל נפגע מאוד בשנים האחרונות, כמעט מול כל כוח עוין באזור. אם האימון המשותף עם קפריסין ישקם משהו מכוח ההרתעה הזה, המטרה הושגה.

***

ואסיים עם אחת הזוויות של עסקת שליט. עם השלמת העסקה אמר ראש הממשלה כי אם המחבלים ששוחררו ישובו לעסוק בטרור "דמם יהיה בראשם". אז אמר. הניסיון רב השנים מוכיח שהמחבלים פשוט לא מתייחסים ברצינות לאיומים כאלה של מנהיגי ישראל. הם יודעים כי במקרה הגרוע ביותר מבחינתם הם ישובו לבתי הכלא הישראלים. לו ידעו שזה לא מה שיקרה, הם היו חושבים אחרת. אבל מדינת ישראל החליטה להפנות חלק ניכר מתקציבה לטיפול במחבלים. היא דואגת להם לאוכל, לטיפול רפואי וגם ללימודים. רק מי שראה מחבל שנדון לארבעה מאסרי עולם מגיע לבית חולים במרכז הארץ מלווה בחמישה אנשי שרות בתי הסוהר ומאושפז מסיבות ביטחון כמובן, בחדר פרטי מבין את גודל הטמטום. לו ידעו המחבלים האלה כי בפעם הבאה הם פשוט לא יגיעו לכלא כי עבורם הסתיימה הדרך, אולי זה היה מרתיע. ישראל לא רק שאיבדה את כושר ההרתעה שלה . שרידיו של כושר זה הפכו לפרודיה עצובה על כושר הרתעה.

בתמונות:
- גלעד שליט לאחר שהולבש במדי צה"ל (צילום: דובר צה"ל)
- מועמר קדאפי (צילום: AP)

 


לכל הטורים של אריה אגוזי

You might be interested also