רמאללה: חגיגות בצל החשש מחמאס

ברשות הפלשתינית מבינים כי כוחו של חמאס יתחזק לאחר השלמת עסקת שליט. ג'יבריל רג'וב קורא לרשות לקחת חלק פעיל בשלב השני של העסקה שיבוצע בנובמבר

רמאללה: חגיגות בצל החשש מחמאס

כיכר האריות ברמאללה

בכירי הפתח מביטים בקנאה על התשבוחות שמעניק הרחוב הפלשתיני לחמאס בעקבות השלמת עסקת שליט. ברשות, ובסביבתו של אבו מאזן, ברור כי החמאס יתחזק בקרב הרחוב הפלשתיני, בעקבות תמונות מאות האסירים ששוחררו מהלכא הישראלי.

עם זאת, ברשות מבינים שאין הם יכולים להתעלם מהמצב והיום מתוכננות חגיגות משותפות עם נציגי חמאס וקבלות פנים במתחם המוקעטה ברמאללה וברחבי ערי הגדה לאסירים הפלשתיניים ששוחררו.

ג'יבריל רג'וב, בכיר הרשות, קרא לאנשיה לקחת חלק פעיל במגעים לקראת השלב השני של שחרור האסירים הפלשתיניים, במסגרת עסקת שליט. בשלב השני צפויים להשתחרר 550 אסירים נוספים. רג'וב קרא לרשות לתאם עם ישראל ומצרים את המהלך ולסייע בקביעת רשימת השמות שישוחררו.

סקר שנערך בתקופה האחרונה (לפני סיכום עסקת שליט) בגדה, על ידי חליל שיקאקי וסוכנות הידיעות של המזרח הקרוב, הראה ירידה חדה בפופולריות של חמאס באזור שבשליטת הרשות. ברשות מבינים כי המהלך האחרון, של העסקה שהביאה לשחרור מאות פלסטינים, יסייע לעלייה מחודשת בתמיכת הרחוב בארגון חמאס.

במטרה להמעיט מההשיג של חמאס, בעיני הרחוב הפלסטיני, בפתח מאשימים, בצורה ישירה או עקיפה, על ידי שימוש בכלי התקשורת ובאמצעים אחרים, את ארגון חמאס כי הסכים לגירוש עשרות אסירים משוחררים אל מחוץ לשטחי הגדה. בנוסף תוקפים גורמים בפתח את חמאס על כך שוויתר על שחרורם של מרוואן ברגותי, מנהיג התנזים, ושל אחמד סאדאת, מנכ"ל החזית העממית (שעמד מאחורי רצח השר רחבעם זאבי).

יש לזכור שכל העימותים הפנים פלשתיניים מגיעים במסגרת המאבק הפוליטי הפנימי בין הפלגים, שככל הנראה, יילך ויתעצם – כעת לאחר שחמאס יצבור תמיכה מחודשת ברחוב. בסביבת אבו מאזן חוששים כי העסקה תוביל להתגברות כוחו של החמאס בגדה והיחלשות הפלג המתון ברשות - מה שיוביל לירידה בתמיכת העולם בדרישת הפלשתיניים להכרה בעצמאותם.