"צבים בשטח"

מערכת מודולארית שניתן להטיל גם ממטוס, נועדה לספק פתרונות מיגון מהירים במתארי לחימה שונים

מערכת מיגון מודולארית וניידת, שפיתחה החטיבה הביטחונית בחברת מפרם (Mifram), אמורה לשמש כתא שטח מבוצר ולהגן על חיילים, חפ"קים, עמדות טיפול בפצועים וכן למשימות נוספות בשדה הקרב.

המערכת שנקראת Turtle (בשל הדימיון שלה לשריון של הצב, שנושא עימו את השריון לכל מקום), רשומה כפטנט. היא נולדה מתוך צורך לספק הגנה מהירה לחיילים בשדה קרב פתוח או בשטח אורבאני, שלא באמצעות חפירת שוחות על פי התרגולות ההיסטוריות או הקמת עמדות מבוצרות מבטון או מפלדה, שלוקחת זמן רב. הרעיון הוא שמטוסים יטילו "צבים" לחיילים שיזדקקו להם בשטח פתוח, או שהעמדות יילקחו באמצעות כלי רכב לתוך מרחבי לחימה אורבאניים. החיילים יוכלו להקים בתוך זמן קצר חללי מיגון בנפחים ובגדלים שונים בהתאם לצורך. את המערכת עיצבה חברת "ורסיה" המתמחה בעיצוב תעשייתי עבור גופי ביטחון ישראליים וזרים.

"המערכת מתאימה למיגון בפני כמעט כל סוג איום: נשק קל, חודר שריון, פצצות מרגמה ורקטות בפגיעה קרובה וגם ישירה, ראשי קרב עם מעטפת רסס בפגיעה קרובה ועוד", אמר דוד נוי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת מפרם. לדבריו, "ה'צב' שייך למשפחת מוצרים של התבצרות מהירה (Rapid Fortification), וניתן להקים את המערכת בטווח הזמן שבין 60 דקות למודול בסיסי למספר שעות למערכת גדולה. המבנה כולל צלעות פלדה, שעליהן מורכבים לוחות המיגון והוא קל להרכבה, כשהיחידה הכבדה ביותר שוקלת 22 ק"ג, מה שמאפשר לכל חייל להניע כל חלק בקלות".

את ה-"צב" ניתן להקים מראש בהתאם לתכניות מבצעיות, וגם להציב בשטח בזמן אמת, על פי הערכת מצב. במידת הצורך, ניתן להוסיף עוד לוחות וקונסטרוקציה על מנת לייצר מתחמים מוגנים רחבים במיוחד. לדברי דוד נוי, ניתן גם לשפר את רמת המיגון של המתחם על ידי תוספת של פלטות פלדה על הפלטות הקיימות. בימים אלה נמצאת המערכת בשלבים אחרונים של פיתוח ובקרוב תתחיל מפרם בשיווקה. חיל ההנדסה ויחידות נוספות בצה"ל הביעו התעניינות במערכת, כמו גם גופי צבא וביטחון בארצות הברית ובדרום אמריקה.

***
בתמונה: מערכת מיגון "צב" (טרטל), בעיצוב של ורסיה". (צילום: מפרם)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית