"אין דחיפות לחקור את שליט"

אל"מ (מיל') רון וייסברג שהיה ראש מחלקת ביטחון מידע בצה"ל אומר כי בניגוד למקרים קודמים אין צורך מיידי לחקור את גלעד עם שובו וכי גם כשיתנהל תשאול זו צריכה להיות "שיחה נינוחה"

"אין דחיפות לחקור את שליט"

גלעד שליט

מה יקרה עם גלעד שליט ברגע שישוב לישראל? מקרים קודמים מלמדים כי עם שובו של הנחטף, הוא מוחזק מספר ימים במתקן בטחוני שם הוא עובר תשאולים וחקירות. האם זה יהיה המצב גם במקרה הזה? לדברי אל"מ במיל' רון וייסברג ששימש בעבר כראש מחלקת ביטחון מידע של צה"ל ואף חקר את אלחנן טננבוים, איסוף המידע במקרה של גלעד שליט הוא משני לחלוטין.

"זה מקרה קל מאוד מהבחינה הזו. אין שום צורך מידי בתשאול ואין חשש אמיתי לנזק. זה לא המקרה של אלחנן טננבוים. גלעד לא מחזיק בסודות, גם הדברים שהוא ידע לפני חמש שנים היו מיקרו-טקטיים וחסרי ערך מודיעיני ממשי, וכמובן שבחלוף חמש שנים אין בהם כמעט כל ערך.

"אני מניח שבסופו של דבר כשיתקיים התשאול או השיחה (אלו צריכות להיות ההגדרות, בטח לא חקירה) הם יתמקדו ברובם בלהבין מה עבר עליו בשבי, איפה הוא הוחזק ובאילו תנאים, על מנת ללמוד ולהפיק לקחים לעתיד.

"מבחינתי מה שצריך לקרות ואני גם מעריך שזה מה שיקרה, הוא שקודם כל גלעד יזכה לקבל את החיבוק הכי חם שאפשר, החיבוק של המשפחה והחיבוק של כל עם ישראל. כל החקירות, השאלות וההערכות לא צריך לוותר עליהן אבל יש לזה זמן".

איך בכל זאת יתנהלו העניינים ברגע שהוא יגיע לקהיר או לגרמניה?

"אני מניח שבשנייה הראשונה שהוא יעבור לגורם שלישי יתחיל איזשהו אומדן ראשוני לגבי מצבו. מרגע זה הוא כבר צריך לקבל סיוע מקצועי, יש לעמוד את מצבו הפיזי והנפשי ולתת את התמיכה הנפשית הנדרשת, כולל טיפולים כאלה ואחרים. עד שזה לא מתבצע אין מה לגעת בו. אחרי מספר ימים ואני לא יכול לתת הערכה מדויקת של כמה זמן זה צריך לקחת, אפשר יהיה להגיע לרמה של שיחה, מה עבר עליו בשבי, מה הוא נשאל, איזה מידע הוא מסר.

"סביר להניח שחוטפיו מיצו מהר מאוד את החקירות ולכן אחרי חמש שנים צריך לרענן את הזיכרון שלו ולעשות בקרת נזק. אבל הכול בצורה הכי עדינה ומחבקת.

"אם זה היה תלוי בי הוא לא היה שוהה אפילו לילה אחד ב'מתקן', אלא זה צריך להיעשות בסביבה מאוד אוהדת ונינוחה, אם זה בבית שלו אז בבית או אם בכל מקום אחר שיהיה לו נעים ונוח בו. לכן גם חשוב שיעשו את זה אנשים מאוד מנוסים בדברים האלה ויש מספיק אנשים כאלה".