יוצאים מבור המחיר

מנכ"ל עמותת "לחופש נולד", האלוף (מיל') אייל בן ראובן מאמין שאחרי שחרור שליט יהיה צורך בקביעת כללים בסיסיים בהתנהגות בעקבות חטיפת חייליוצאים מבור המחיר

לאור הביקורת הלא פשוטה שדיברתי בראש הממשלה במעלה הדרך אני יכול לומר שבשחרור שליט, הוא לקח החלטה מנהיגותית מהמעלה הראשונה. זו החלטה קשה ביותר שבעצם מעלה באמת לקצוות הכי קיצוניות את הוויכוח והדיון בנושא הכל כך מורכב שמדובר בחיילים חטופים.

ראש הממשלה מימש בהחלטה את המחויבות שלנו כמדינה וכחברה ללוחמי מערכת הביטחון שאמורים וצריכים לסכן את חייהם בביטחון ישראל. אבל הם חייבים לדעת שכאשר הם ייקלעו למצוקה, דוגמת שבי, מדינת ישראל תחזיר אותם, לא בכל מחיר, אבל קרוב מאוד למושג הזה ותעשה הכל על מנת להשיג מטרה זו.

המערכת לא הסתיימה, היא אולי רק מתחילה. עכשיו מתחיל השלב של אחרי היציאה מבור המחיר. והמשמעות שלו – היא הצורך להשיב לישראל את כוח ההרתעה שלה בנושא זה, שבהחלט נסדק וצריך להיות ערים לכך בעקבות העסקה לשחרור שליט.

בפני כוחות הביטחון עומדות כרגע מספר משימות לא פשוטות בכלל: עליהם לפעול למניעת חטיפות בעתיד. במקרה ובוצעה חטיפה, או בוצע ניסיון חטיפה – יש לתת תגובה הולמת שמסתיימת בהחזרת החייל או האזרח החטופים במהירות הבזק. בנוסף יש לפגיעה בצורה זו או אחרת במי שאולי היו שותפים למעשה החטיפה – במעלה הדרך.

הדבר האחרון שצריך לעשות זה לפרסם סוף סוף את ממצאי ועדת שמגר שאמורה לקבוע כללים בסיסיים בהתנהגות המדינה ומערכת הביטחון בעקבות חטיפת חייל.

אני מכיר את כל המספרים ואת כל הסטטיסטיקות, שמציגים על כך שהאסירים שישוחררו בעסקת שליט ישובו לרצוח ישראלים, אבל לא מקבל את המשוואה הזאת בבסיס, כי כדי לפעול - הטרור אינו צריך כיום את התגבורת של אלה שיושבים בכלא. הוא יכול לפעול בהחלטה, אך הפעולה שלו היא עניין של אינטרס. הטענה ששחרור גלעד שליט פירושה הרג ישראלים היא הטעיה שמוכרים לציבור הישראלי. אני נפגש עם לא מעט אנשי ביטחון, והם יודעים לתת את התשובות הביטחוניות ליציאת מחבלים מתוך הכלא במסגרת העסקה לשחרור גלעד.

לבסוף יש לזכור כי עסקת שחרור גלעד שליט היא אירוע מעצב ומאוד חשוב לחברה הישראלית, בימים שהיא באמת צריכה עידוד כשהיא עומדת בפני אתגרים לא פשוטים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית