האו"ם נגד צה"ל

דובר מועצת זכויות האדם של האו"ם טוען כי צה"ל אינו מרסן את המתנחלים המבצעים פעולות "תג מחיר", בעוד הוא ממהר להשתמש בכוח כלפי הפלשתינים

האו"ם נגד צה"ל

"תג מחיר" בגדה (צילום:AP)

מועצת זכויות האדם של האו"ם האשימה היום את צה"ל באי יכולת לרסן את המתנחלים המבקשים לבצע פעולות "תג מחיר" בגדה, בעוד הוא ממהר להשתמש בכוח כלפי הפלשתינים. רופרט קולוויל, דובר המועצה אמר כי על ישראל מוטלת חובה להגן על התושבים הפלשתינים ביהודה ושומרון.

"יכול להיות שהם לא מתערבים מספיק כדי להגן על תושבי הכפרים הפלשתיניים", ציין דובר המועצה. "אחריות הצבא על הפעולות האלימות של המתנחלים אינה מספקת, בלשון המעטה".

הוא ציין בפני כלי התקשורת מספר תקריות שאירעו בגדה לאחרונה, שאירעו בין מתנחלים לפלשתינים. ביניהם הירי למוות בתושב הכפר קוסרה ב – 23 בספטמבר, בתקרית בו הוכו שני קטינים פלשתיניים על ידי חייל ישראלי בגדה ועקירתם של כ-200 עצי זית ב-6 באוקטובר.

"לקיחת האחריות וענישת המתנחלים מתחת לכל ביקורת, נגדיר זאת כך, ובהחלט שאין בכלל מה להשוות לגבי המקרים ההפוכים", אמר קולוויל. "כאשר הפלשתינים תוקפים מתנחלים – תמיד יש תגובת נגד מאוד חזקה מצד גורמי אכיפת החוק".

מצה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל מחוייב לפעול לשם אכיפת החוק והסדר באזורים שתחת אחריותו ועושה כן באופן שוטף. זאת, בין השאר, על ידי הנחיית מפקדי צה"ל וחייליו בדבר חובת ההתערבות והאיסור לעמוד מנגד לנוכח אירועים של הפרת חוק. צה"ל עושה ככל שביכולתו, בתיאום מלא עם כלל כוחות הביטחון הפועלים באיו"ש, לרבות משטרת ישראל, למניעתן מראש של הפרות חוק באיו"ש, לרבות בדרך של נקיטת צעדים מינהליים מתאימים כנגד מי שקיים בעניינו מידע המצדיק זאת, ולהתמודדות עם הפרות חוק בזמן אמת, בהתאם לחלוקת האחריות מול המשטרה. כל תלונה פרטנית בדבר פגיעה באדם או רכוש מופנית לגורמים הרלוונטיים, נבחנת לגופה ומטופלת באופן ענייני".

בשבוע שעבר "זלגו" מקרי "תג המחיר" גם לתחומי הקו הירוק. ביישוב הערבי טובא זנגריה שבגליל העליון הוצת מסגד, מה שהוביל מהתפרעויות בקרב האוכלוסייה המקומית. בסוף השבוע חוללו שני בתי קברות, אחד מוסלמי והשני נוצרי, ביפו. רשויות החוק בישראל מגיבות החריפות לביטויי האלימות הללו ובכירי המערכת הפוליטית, ביניהם ראש הממשלה ונשיא המדינה, גינו את המעשים וכינו אותם "נפשעים". 

You might be interested also