תע"א מתמודדת על הלווין האזרי

אזרבייג'ן רוצה לרכוש לווין תצפית נוסף, שני ל-SPOT-7, והיא החלה לגשש בנושא בתחילת 2014. בין המתמודדות גם תעשייה אווירית הישראלית. היקף העסקה מוערך ב-150 מליוני דולרים לפני תחנות קרקע ורכב שיגור

לווין התקשורת האזרי AzerSpace-1 ששוגר ב-2013

על פי האתר הצרפתי Intelligence Online, אזרבייג'ן רוצה להיות הבעלים של לווין תצפית אופטי שני. הדיווח מוסיף כי מאחרי הקלעים מתנהלת תחרות עיקשת בין יצרני לווינים שניגשו למכרז והממשלות המגבות אותם. הלווין האופטי הראשון של אזרבייג'ן נקרא SPOT-7, הוא נבנה על ידי איירבאס ונכנס למסלול ביולי 2014.

על פי הדיווח, ממשלתו של הנשיא אילהם אלייב בוחנת ארבע חברות - Orbital Science האמריקנית שנכנסה בזכות לחץ של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, (Nippon Electric (NEC היפנית, תעשייה אווירית הישראלית וקונצרן אירופאי של תאלס ואייר-באס. כל החברות הציגו טכנולוגיה שתאפשר צילום עד מיקוד של 50 ס"מ. היקף הפרויקט מוערך ב-150 מליוני דולרים, לא כולל תחנות קרקע ורכב שיגור. לווין התצפית המדובר אמור להיות משוגר על ידי חברת SpaceX.

כדי לגבות את Orbital Science, מזכיר המדינה אמריקאי, ג'ון קרי, נפגש בתחילת ספטמבר עם נשיא אזרביג'אן במהלך פסגת נאט"ו בניופורט, שם הוא נצל את ההזדמנות כדי להזכיר למנהיגי אזרביג'אן כי ארצות הברית תומכת באופן פעיל בהתמודדות של החברה. מדובר באותה חברה שבנתה עבור אזרביג'אן את לווין התקשורת הראשון שלה בשם AzerSpace-1 ששוגר ב-2013. הלווין משמש לשידורי טלוויזיה, אינטרנט ורדיו.

ההצעה האירופאית קיבלה את הגיבוי של נשיא צרפת, פרנסיס הולנד, שביקר באזרבייג'אן במאי 2014. בתחילה, הנציגה הבלעדית של אירופה הייתה אמורה להיות Thales, אבל לבקשת ממשלת צרפת, היא התחברה עם איירבוס. Thales גם התעקשה להציע הצעה "חופשית מ-ITAR". כלומר, ללא רכיבים אמריקאים שמכפיפים את השימוש בלווין לשליטה של ארצות הברית.

הדבר נעשה על מנת להימנע מעימות עם וושינגטון, כמו שהיה במקרה של לוויני Falcon Eye שצרפת מכרה לאיחוד אמירויות הערביות בשנת 2013. באותו מקרה, ארה"ב השתמשה ב-ITAR כדי לנסות לדחוק את חברת אייר-באס לטובת הטיית המכרז לחברת לוקהיד מרטין האמריקאית. מדובר בחוזה בהיקף של 930 מליוני דולרים. צרפת קיבלה אישור מארה"ב לעסקה רק בפברואר האחרון, שנה לאחר חתימת ההסכם על הלקוח, והיא לא רוצה שזה יקרה עוד פעם עם מדינה אחרת. הלווינים של ישראל, דרך אגב, כוללים רכיבים אמריקאים ונמכרים תחת מגבלות ITAR. ראוי לשים לב בהקשר זה לחברת רמון צ'יפס הישראלית שמספקת חלופה לרכיבים אמריקאים בדיוק בשביל מצבים אלו.

לעומת ההצעות האחרות, לתעשייה אווירית יש יתרון טוב, כך לפי הדיווח. המגעים בין החברה לממשלת אזרבייג'אן החלו בתחילת 2014 בנושא. לישראל יש גם שיתוף פעולה ביטחוני רחב עם אזרבייג'אן, עובדה שמוסיפה נקודות להצעה הישראלית. הדיווח מוסיף כי עבור ישראל, הברית עם אזרבייג'אן היא אסטרטגית, כמדינה שהיא בסיס לסיורים באיראן השכנה.

You might be interested also