תכנון מוצר בעולם הביטחוני

אם אי פעם תהיתם עם מה מתכננים מטוס, ספינה, טנק, מל"ט או טיל - התשובה מתכנסת לשלוש אותיות - PLM. בשפת הקודש: תוכנה לניהול חיי מוצר. אחת החברות המובילות בתחום היא סימנס, שמפעילה בארץ מרכז פיתוח לנושא. הצצה לכלי העבודה של המהנדסים בתעשייה הביטחונית

photo by: shutterstock.com

יחידת ה-PLM של חברת סימנס מפתחת כלי תוכנה לניהול חיי מוצר למגזר התעשייתי. המוצר הנפוץ של החברה נקרא Teamcenter. מדובר בכלי תוכנה שתומכים במתודולוגיה שנקראת RFLP או בצורה מלאה: Requirements, Functional, Logical and Physical view. סימנס נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום זה, ויש לה פעילות גם בישראל עם משרדים באייר פורט סיטי. מנכ"ל סימנס ישראל, צבי פויר, הוא גם סגן נשיא סימנס PLM העולמית. בגלל שסימנס לא מוכרת ישירות ללקוחות, חברת מקיט מערכות מקבוצת מלם-תים בהובלתו של זאב קרויזמן, מנכ"ל החברה, היא המשווקת הראשית של מוצרי החברה בארץ.

מטרת הראיון הייתה לדבר עם פויר וקרויזמן על החידושים האחרונים בתחום התעופה בהקשר ה-PLM. מוצרי סימנס משמשים לייצור ותכנון מטוסים צבאיים ואזרחיים, מנועים למטוסים ועד תכנון וייצור של חלליות, לווינים ורכבי חלל. את הקיורוסיטי שחוקרת את כוכב מאדים תכננו גם בעזרת כלים של סימנס. הכלים הללו משמשים גם לתכנון האלקטרוניקה במוצרים ביטחוניים. תחומים נוספים שנתמכים על ידי הכלים של סימנס הם פיתוח חומרים מרוכבים והנדסת מערכת - תפקיד קריטי בשרשרת חיי המוצר בתעשיות ביטחוניות.

המטרה: יעילות מירבית

"אחת המגמות המעניינות בתחום התעופה, היא שחברות תעופה לא רוכשות מנועים, אלא משכירות אותם לפי שעות טיסה", מסביר פויר. "זה מחייב את יצרניות המנועים ליעילות מירבית. כלומר, לייצר מנועים אם מינימום תקלות. את זה הם משיגים באמצעות הכלים שלנו שמאפשרים להם לעשות סימולציה בכל שלבי הפיתוח, תיקוף של הדרישות בשלבי הייצור ואפשרות לשיתוף מידע הנדסי בזמן התחזוקה".

יתרון נוסף בשימוש ב-PLM הוא ביכולת של צוותי פיתוח שונים לשתף פעולה, גם אם הם נמצאים במקומות שונים בעולם. "פיתוח מטוס, לווין או חללית הוא הליך פיתוח הכולל כמות גדולה של צוותים המפוזרים על פני הגלובוס. קח למשל את ה-F35. במקרה הזה, לוקהיד מרטין היא אינטגרטור והיא עובדת עם המון ספקי משנה. כולם צריכים להיות חשופים לחלקים מתכנון המטוס. אי אפשר לנהל זאת עם אקסל", מסביר פויר.

אם תהיתם למה אקסל, פויר מסביר שאחד המתחרים הגדולים של סימנס בתחום ה-PLM היא מיקרוסופט עם חבילת האופיס. "עד היום יש חברות שמתכננות מוצרים הנדסיים עם אקסל ופאוואר-פוינט", מסביר פויר. עד כמה שזה נשמע מוזר, צריך לזכור שבחירה במוצר PLM כזה או אחר, היא עניין של תקציב. בארץ, מרבית החברות הביטחוניות הגדולות עובדות עם המוצרים של סימנס. "ישראל נחשבת למתקדמת מאד מבחינת הטמעה של כלי PLM", מוסיף קרויזמן.

הכלים הללו מאפשרים לחברות ביטחוניות בעולם לעמוד בלוחות זמנים ולהוציא מוצרים לשוק בזמן קצר. "אחת הבעיות העיקריות בתעשייה הביטחונית בעולם, היא עמידה בלוחות זמנים. אם קבלן בניין מאחר במסירת דירה, הוא משלם כמה אלפי דולרים. אם קבלן ביטחוני מאחר, הוא משלם מליונים. זו אחת הסיבות שהמגזר הביטחוני בעולם מאמץ כלי PLM מודרניים", אומר פויר.

בהיבט הביטחוני, שיתוף הפעולה בשלב התכנון והייצור מקל על החברות למכור בחו"ל. בשוק הביטחוני של ימינו, מדינה לא יכולה למכור נשק כמוצר מדף. לרוב, המדינה הרוכשת רוצה שיתוף פעולה עם התעשייה המקומית, כולל העברת ידע וייצור משותף. פתרון ה-PLM של סימנס מאפשר לשתף שרטוטים בצורה מלאה או חלקית, על פי דרישת הלקוח.

פתרונות למל"טים

בהקשר כלים בלתי מאוישים, כלי ה-PLM מאפשרים לתעשייה הרלוונטית לנהל גם את מחזור החיים של פיתוח התוכנה. תחום הקרוי Application Lifecycle Management. מדובר ברכישה שביצעה סימנס לא מזמן. "עם הכלים שלנו הלקוח יכול לתקף את הדרישות המקוריות מהמוצר, בכל שלבי פיתוח התוכנה למל"ט עד מסירה ללקוח. בצורה כזו מנהל הפרויקט יודע בכל שלב איפה הוא עומד ביחס לדרישות המקוריות של מהנדס המערכת. בעבר, הלקוח היה מגיע לסוף הפיתוח עם מוצר שצריך תיקונים. כיום, עם אפשרות לתקף את הדרישות בכל שלב, וביצוע סימולציה לתוכנה כבר בשלבים המוקדמים של הפיתוח, המוצר הסופי יכול לצאת כמעט ללא צורך בתיקונים", אומר פויר.

תחום נוסף הקשור לעולם הכטב"מ הוא האקוסטיקה. "מל"ט עושה רעש, והיצרן רוצה למזער את הרעש החיצוני ככל שניתן מסיבות מבצעיות. כלי התכנון של סימנס מאפשרים לו לתקף זאת כבר בשלבי הפיתוח המוקדמים", מסביר פויר. "גם במטוסי נוסעים רעש הוא בעיה. בתוך תא הנוסעים היצרן רוצה למזער רעשים כדי להעלות את איכות החוויה מהטיסה. מחוץ למטוס היצרן רוצה להפחית את הרעש בגלל תקינה מחייבת בארצות שונות".

הסכנה: ריגול תעשייתי

עוד תחום אחד שלא פוסח גם על עולם ה-PLM הוא הסייבר. תקיפות ברשת שמטרתן גניבה מסחרית של מוצרים חדשים מתרחשות חדשות לבקרים. והן מטרידות הרבה תעשיינים. אחד המאורעות המפורסמים בתחום זה הוא הפריצה לחברת לוקהיד מרטין בשנת 2011, שעל פי החשד בעקבותיה פיתחה סין את מטוס ה-J31. נכון או לא נכון, מדובר באיום קיים. כך גם ריגול טכני שמבצעים שירותי ביון לצורך הבנת יכולות האויב. גם חבלה בתהליך הייצור היא יעד של מדינות שהיו רוצות לראות את הנשק של האויב מתפוצץ במחסנים.

שוב, הכל חוזר ל-PLM. זו התוכנה שמנהלת את חיי המוצר והיא מחזיקה את כל המידע לגביו. "בסימנס העלו הילוך בכל נושא אבטחת מידע לאחר מקרה הסטוקסנט ב-2010", מסביר פויר. רק לצורך הבהרה, הסטוקסנט הוא נשק סייבר שפגע במפעל העשרת אוראניום איראני בנתאז. על פי הפרסומים ברשת, באותו אירוע נפגעו גם בקרים של חברת סימנס. "אנחנו מודעים לכך שהמערכת שלנו היא יעד להתקפות, וככזו, אנו משקיעים המון משאבים בהגנה עליה. יש בסימנס יחידה ייעודית שתפקידה הגנת המערכות של החברה".

ומה קורה אם בכל זאת האקר הצליח לגנוב שרטוטים של מוצר בפיתוח? במקרה כזה מסביר פויר, ההסתברות שהוא יעתיק את המוצר המקורי - אפסית. "פיתוח מוצר חדש בעולם התעופה הצבאית אורך שנים. בנוסף, לא כל המידע נמצא במערכת ה-PLM. חלקו נמצא בראש של המהנדסים, חלקו עדיין על דפים ולא הוזן למערכת. כמו כן, מדובר בתהליך ייצור המבוסס על מאות קבלני משנה, חלקם ייחודיים.

"אם נניח לוקהיד מרטין מזמינה חלק או חומר מיצרן כלשהו בעולם שיש לה איתו הסכם בלעדי, ולוקח לייצר אותו ארבע שנים, מה תעשה המדינה שגנבה את השרטוטים, תפנה לאותו יצרן? מדובר בסיכוי קלוש. יחד עם זאת, השרטוטים יכולים להצביע על נקודות הכשל של המוצר, ולכן מדובר על מידע שצריך להגן עליו בצורה מיטבית. ואת זה אנחנו עושים בכל מוצרי ה-PLM שלנו".

PLM גם בענן

אין ספק כי כלי PLM הם הכרח בעולם שבו המוצרים נהיים מורכבים יותר. מגמה המאפיינת בעיקר את המגזר הביטחוני שלרוב מוביל בחדשנות טכנולוגית. יחד עם זאת, מדובר בהוצאה לא קטנה. כאשר מדובר בחברות גדולות, זו פחות בעיה. אולם, בארץ קיימות מאות חברות קטנות שאין להם את הכסף להשקיע בכלים כאלו. אחת השאלות היא האם סימנס מתכננת להשיק גרסת ענן של כלי ה-PLM.

"אנחנו עושים צעדים בכיוון", אומר פויר. "כבר היום יש לנו שיטות תמחור מתאימות לעסקים קטנים ובינוניים. צריך לזכור שאם קודם לכן דיברנו על אבטחת מידע, זה אחד השיקולים. איך אתה מאפשר לעסק לעבוד עם כלי PLM בענן בסביבה מאובטחת. יש עוד שיקולים, אבל בסוף נגיע לשם".

You might be interested also