שיא בשיתוף בין חיה"א ליבשה

הסיוע האווירי סייע בגילוי המנהרות ברצועת עזה, צמצם סיכונים והפך את הפעילות הקרקעית לבטוחה יותר ללוחמי החי"ר. במבצע "צוק איתן" למעלה מ-50% מהמשימות אותן ביצעה טייסת העמק היו משימות סיוע לכוחות היבשה

(אילוסטרציה: אתר צה"ל)

צמצום סיכונים מידיים, פגיעה בפעילי טרור ומעל הכל יצירת תוואי בטוח יותר לתמרון רגלי – אלו, לפי אנשי טייסת העמק, היתרונות הגדולים והקריטיים אותם סיפקה עבודת ההכנה של חיל האוויר לקראת הכניסה הקרקעית של כוחות החי"ר במהלך מבצע "צוק איתן".

אתר צה"ל מדווח כי למעלה מ-50% מהמשימות אותן ביצעה הטייסת היו משימות של סיוע לכוחות היבשתיים. שיתוף הפעולה בין טייסות חיל האוויר לכוחות הקרקעיים הגיע לשיא במהלך הפעילות המבצעית.

"לפני כשנה הגדרנו את שיתוף הפעולה עם הכוחות הקרקעיים כתחום מרכזי של הטייסת", הסביר מפקד טייסת העמק, סא"ל מ'. "במסגרת ההחלטה הזו נוצר שיתוף פעולה נרחב מאוד עם עוצבת געש, ובעקבות עבודת ההכנה המקיפה הגענו מוכנים יותר לפעילות לצד הכוחות הקרקעיים - דבר שבא לידי ביטוי בשפה משותפת של הכוחות".

הסיוע האווירי לכוחות הקרקעיים היה נרחב, ונועד להקל את עבודת גילוי המנהרות ברחבי רצועת עזה מחד ולהגן על חיי הלוחמים מאידך. עבודה זו התבצעה על ידי שני סוגים של סיוע אותם סיפק חיל האוויר: סיוע אש עקיף וישיר. הסיוע הישיר ניתן בעיקר באיזורים מסוכנים ורווי אש, על ידי תקיפת יעדים המסכנים את הכוחות. הסיוע העקיף, בו טייסת העמק מתמחה, מתמקד בפגיעה מראש בצירי טרור מרכזיים כעבודת הכנה לפעילות קרקעית. על מנת לספק סיוע אווירי מדויק, יש צורך במומחיות וניסיון בתחום.
 
"נדרשת הכנה ולימוד, ועסקנו בזה הרבה בשנתיים האחרונות", סיפר סגן מפקד טייסת ב' בטייסת העמק, סרן ה'. למעשה, במסגרת עבודת ההכנה לתרחיש הדומה למבצע "צוק איתן" בתקופה שקדמה למבצע, הצטרפו אנשי הטייסת לתרגילים של עוצבת געש - גם בתור כוח מתמרן על הקרקע, זאת על מנת להבין את התמונה אותה רואים הכוחות הרגליים בזמן מבצע.

טייסת העמק, טייסת התקיפה הוותיקה ביותר בצה"ל, מפעילה את מטוס ה"ברק" הדו-מושבי - אחד ממטוסי הקרב המרכזיים של חיל האוויר כיום. בכל מטוס "ברק", לצד הטייס נמצא גם נווט - דבר אשר הופך אותה לאידאלית עבור שיתוף פעולה עם כוחות קרקעיים. בהתאם לכך, ניתן לראות כי הטייסת קיימה תרגולים משותפים עם כוחות היבשה לאורך השנה האחרונה, ואף התקיימו טיסות למידה של אנשי העוצבות במטוסי ה"ברק" על מנת להבין טוב יותר את התמונה הנשקפת מבעד לתא הטייס. שיתוף הפעולה בין אנשי הטייסת לכוחות החי"ר בא לידי ביטוי גם בשפה משותפת - שמשפרת את ההבנה בשדה הקרב. "הרצון ורוח שיתוף הפעולה הורגשו אצל כל אחד ואחד מאיתנו לאורך המבצע", פירט סא"ל מ'. "שיתוף הפעולה היה נדבך מרכזי בפעילותנו ורק מתחזק עם הזמן. ההיכרות האישית עם המפקדים והחיילים הוכיחה את עצמה במהלך המבצע".

You might be interested also