שטייניץ: הסיבות מאחורי ההחלטה שלא לרכוש עוד מטוסי F-35

השר לענייני מודיעין סיפק הצצה לדיוני ועדת השרים להצטיידות שעסקו ברכישת טייסת מטוסי חמקן נוספת. "זה היה לטובת ביטחון ישראל, אחרת לא היה נשאר לנו תקציב להצטיידות בתחומים אחרים"

ד"ר יובל שטייניץ, השר לענייני מודיעין, העניק הצצה לדיוני ועדת השרים לנושא ההצטיידות על רכישת טייסת שנייה של מטוסי החמקן מסוג F-35 שמערכת הביטחון ביקשה לאשר. "זה היה המקרה הראשון כנראה בהיסטוריה של ישראל שוועדת ההצטיידות אמרה 'לא' לבקשה של מערכת הביטחון", סיפר שטייניץ ב"בוקר של ראיונות" שאורגן על ידי ישראל דיפנס וארגון צוות בסוף השבוע.

כזכור, ישראל רכשה מארה"ב 13 מטוסי קרב עתידיים מדגם F-35 שאמורים להגיע לארץ החל מסוף שנת 2016. בביקורו האחרון בוושינגטון סיכם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון עם עמיתו צ'אק הייגל (שהתפטר מאז מתפקידו) כי ישראל תרכוש 19 מטוסים נוספים. בישראל קיבלו את הידיעה בתדהמה. "אני ממלא את מקום יו"ר ועדת ההצטיידות שצריכה לאשר כל פרויקט גדול במערכת הביטחון" סיפר שטייניץ. "לפני כחודש קראנו בעיתונים שהיה סיכום בארה"ב על רכש של עוד מטוסי חמקן. והיה עוד כתוב שוועדת השרים להצטיידות תאשר את הרכש. זה רכש אדיר המגיע לעשרות מיליארדי שקלים. זה משעבד את כל יכולת ההתעצמות שלנו לשנים הקרובות. יישאר מעט מאוד כדי לקנות דברים אחרים – כדוגמת נמ"רים ועוד.

"מיד אחרי הפרסום פנו אלי בכירים במערכת הביטחון, כולל בדרגות תתי-אלופים בחיל האוויר וקצינים בכירים אחרים – כולל מומחים לאווירונאוטיקה ואנשים המכירים את הנושא לעומק מהתעשיות הביטחוניות והם הטילו ספק גדול בעסקה, מהסיבות הבאות: חלקם הדגישו את העובדה שהיתרון האווירי הטכנולוגי שלנו מבוסס על הרעיון שקונים פלטפורמות אמריקאיות, אבל כל מערכות הל"א, חימוש וכדומה – אנחנו מייצרים בעצמנו – בתע"א, רפאל, אלביט ומשדרגים אותו. במקרה הספציפי של המטוס הזה – היכולת שלנו לשים מערכות מתוצרת כחול-לבן היא מוגבלת בהרבה. גורמים המעורבים בנושא אומרים שעדיף F-15 או F-16 עם חימושים שלנו על ה—F35", הוא הסביר.

השר לענייני מודיעין אמר עוד כי המטוס אינו מבצעי עדיין. "הרבה מדינות הורידו את כמות הרכש עד אשר המטוס עצמו ייכנס לשירות מבצעי", הוא תיאר. עוד הוסיף כי "המטוס הוא בעייתי ועל פי גורמים הוא נחות ביחס למטוסי דור 5 אחרים וגם דור רביעי. כאשר רוצים לבנות מטוס בעל יכולות חקניות יש שתי אפשרויות - או לצפות אותו בחומר הבולע קרני מכ"מ או משנים את מבנה המטוס כך שהוא 'זורק' את קרני המכ"מ לכיוונים שונים ואז החתימה שלו נמוכה. במטוס ה-F-35 החמקנות מושגת בעיקר על ידי שינויים במשנה המטוס. אולם, שינויים אלו עולים ביוקר. בשביל החמקנות וויתרו על כושר תמרון (הוא מתמרן הרבה פחות מהF-15), וויתרו על היכולת לשחרר חימושים במהירויות על-קוליות. בנוסף, ויתרו על טווח טיסה והכי חשוב – מטוס זה, על פי נתוני פנטגון רשמיים, F-15 סוחב במקסימום 10.5 טון של חימוש אוויר-קרקע, בעוד שה-F-35 יסחוב כחמקן (שזה כל היתרון שלו) 1.8 טון חימוש בלבד. זאת אומרת במקום לסחוב 10 פצצות למשל, הוא סוחב שתיים. בגלל החמקנות וויתרו בכושר התמרון וכושר נשיאת החימוש – וויתורים משמעותיים שגורם לספק ביכולתו הטובה.

"גם המחיר שלו גבוה וכך גם מחיר אחזקתו. לכן המחשבה נכונה היא לקנות מספר נמוך של מטוסים עכשיו, ואת שאר המטוסים נמתין – נחכה לראות האם המטוס יעמוד בציפיות, נראה כמה כסף עומד לרשותנו. ולשמור את האופציה לרכישה", הוא ממשיך.

שטייניץ גם תיאר ישיבות סוערות של ועדת השרים להצטיידות. "היה וויכוח גדול מאוד בישיבות. הדבר החמור היה שאיש מהאנשים האלה, כולל אלופים בדימוס, לא הסכים לבוא לוועדת ההצטיידות לתת את דעתו או לשלוח מכתב. כולם אמרו ש'מרגע שנפלה ההחלטה בצה"ל לרכוש – לא נלך נגדם'. וכך מגיעים לוועדת הצטיידות שהמערכת הצבאית בעצם כופה עליה לחתום ולאשר רכישה.

"בן גוריון אמר פעם – 'הצבא לא רק שאינו מכתיב את הפעלת הכוח, אלא גם לא את בניין הכוח'. בסוף לא הייתה ברירה, מול רמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, אני נאלצתי להכין מצגת מהנתונים הרשמיים של הפנטגון, של לוקהיד מרטין – מחקרים שהטילו ספק במטוס הזה. אני אמרתי לשרים שיש למטוס חולשות, בעיות. אני בכלל מאמין שיש לייצר עוצמת אש גם מהיבשה והים, לא לשים כל הביצים בסל של חיל האוויר.

"לשמחתי רוב השרים, כולל רוה"מ, השתכענו במידה רבה. ויהיה נכון לקנות 13 עכשיו, והאופציה של 18 אולי תאושר בעתיד. זה היה לטובת ביטחון ישראל ולא פחות חשוב – תעודת כבוד לדמוקרטיה הישראלית שהממשלה נזכרה שהיא לא מקבלת פקודות ממערכת הביטחון", הוא מספר בגאווה.

You might be interested also