קסדת טייס? פשוט תחשבו

חוקרים גרמנים פיתחו מערכת שמאפשרת להטיס מטוס באמצעות מחשבה על פקודות. במטוס העתיד לא יהיה סטיק וקסדת הטיס הקיימת תתחלף בערכת EEG שתאפשר לשלוט במטוס ללא ידיים

תמונה מתוך ניסוי המערכת - קרדיט:TUM

הטייסים של העתיד יוכלו להטיס מטוס רק על ידי מחשבה על פקודות, כך אומרים מדענים במכון לדינמיקת מערכות תעופה במכון הטכנולוגי של מינכן וכן כאלו במכון הטכנולוגי של ברלין המעורבים בפרויקט Brainflight במימון האיחוד האירופי.

המערכת משתמשת באלקטרואנצפלוגרם (EEG) לזיהוי גלי מוח. אלגוריתם שפותח על ידי מדענים מהקבוצות PhyPA ( פרמטרים פיסיולוגיים להסתגלות ) בברלין מפענח פוטנציאל חשמלי וממיר אותו לפקודות שליטה.

"חזון ארוך טווח של הפרויקט הוא להפוך את הטיס לנגיש יותר לאנשים", מסביר מהנדס החלל טים פריקה העומד בראש הפרויקט. "עם שליטה במוח , טיסה יכולה להיות קלה יותר. זה יפחית את עומס העבודה של הטייסים ויגביר את הבטיחות. בנוסף, לטייסים יהיה יותר חופש תנועה לניהול משימות ידניות אחרות בתא הטייס".

שבעה נבדקים לקחו חלק בבדיקות סימולטור הטיסה. הם היו ברמות שונות של ניסיון טיסה, כולל אדם אחד ללא כל ניסיון בתא טייס. הדיוק בו הנבדקים נשארו רק על ידי חשיבה על פקודות היה מספיק, בחלקו, כדי למלא את הדרישות של מבחן רישיון טיסה, אמרו המדענים.

"אחד הנסיינים היה מסוגל לעקוב אחרי שמונה מתוך עשר מטרות יעד עם סטייה של רק 10 מעלות", מדווח פריקה. כמה מהנבדקים הצליחו גם לבצע נחיתה בראות לקויה. טייס ניסוי אחד אפילו נחת רק כמה מטרים מקו האמצע .

המדענים במכון במינכן מתמקדים כעת בהבנת ההתאמה הדרושה במערכת הבקרה ודינמיקת הטיסה כדי ליישם את שיטת השליטה החדשה. בדרך כלל, טייסים מרגישים משוב כוח (התנגדות ) בפקדים, אשר חסר בעת שימוש בשליטת המוח. לכן החוקרים מחפשים שיטות משוב חלופיות.

החוקרים יציגו את התוצאות שלהם בספטמבר בקונגרס האווירי Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress. המחקר מומן באמצעות תכנית המסגרת השביעית של האיחוד האירופי.

You might be interested also

Yaniv Vardi, CEO of Claroty. Photo: Keren Mazor

Claroty raises $140 million in Series D funding round 

The company, which deals with industrial cybersecurity, plans to use the funding for accelerating its expansion into new regions and verticals, as well as for continued development of its product portfolio