עסקת השבחת מטוסים לאלביט

חברת M7 Aerospace LLC, חברת בת של אלביט מערכות הפועלת בארה"ב נבחרה לשדרג את מטוסי C-1A Trader של חיל הים הברזילאי. החברת תפעל בעסקה כקבלן משנה של חברת Marsh Aviation

הדמייה של המטוס המשודרג

חברת M7 Aerospace LLC, חברת בת של אלביט מערכות הפועלת בארה"ב נבחרה לשדרג את מטוסי C-1A Trader של חיל הים הברזילאי. תחת ההסכם, תשמש M7 כקבלן משנה של חברת Marsh Aviation. כך לפי דיווח באתר naval.com.br. בסוף השדרוג, המטוסים יוסבו מדגם ה-C-1A ל-KC-2 Turbo Trader שיוכלו לנחות גם על נושאת המטוסים São Paulo של ברזיל.

ברזיל מפעילה 8 מטוסים כאלו שנרכשו באמצעות סיוע חוץ אמריקאי בשנת 2010, כאשר ארבעה מתוכם אמורים לעבור השבחות. באוקטובר 2011 זכתה חברת Marsh Aviation במכרז שדרוג המטוסים בהיקף של 121 מליוני דולרים. תהליך ההשבחה החל להתבצע במפעלי החברה באריזונה. אולם, בנובמבר אותה שנה, החוזה בוטל בשל חקירה שנפתחה נגד החברה על הפרת תקנות הייצוא הביטחוני של ארה"ב.

[מטוס ה-C-1A Trader בדרך למפעלי חברת Marsh Aviation באריזונה. מקור: cavok.com.br]

החקירה שנוהלה על ידי ה-FBI נסובה סביב עסקאות של ציוד צבאי שעשתה חברת Marsh Aviation עם ונצואלה בין השנים 2005 - 2008. ממשל ארה"ב גילה כמה עסקאות חשאיות ועלו אף חשדות לריגול. העיקרית ביניהן הייתה מכירת מנועי T76-G-420/421 turbo-prop למטוסי הOV-10D של ונצואלה כאשר זו הייתה נתונה תחת אמברגו אמריקאי.

זיכוי החברה וניקוי מלא שלה מהחשדות הגיע רק באוקטבר 2012. בפועל, החברה זוכתה לאחר שמנכ"ל החברה באותה עת, Floyd Stilwell, קיבל קנס בסך 250,000 דולרים ומאסר על תנאי. (מיותר לציין כי שווי העמלה שקיבל Stilwell על העסקה עם ונצואלה הייתה 1.8 מליוני דולרים. הקנס לא באמת הזיז לו).

נחזור לימינו. זיכוי חברת Marsh Aviation סלל את הדרך לחתימה מחודשת על הסכם ההשבחה בהיקף מוערך של כ-167 מליוני דולרים וכניסתה של אלביט מערכות כקבלן משנה. המטוסים המשודרגים של ברזיל אמורים לשמש את חיל הים להובלה לוגיסטית, תדלוק אווירי של מטוסי ה-"סקייהוק" של החיל, צניחה, ותמיכה בכוחות מיוחדים. טיסת הניסוי של המטוס המשודרג הראשון צפויה להתבצע בנובמבר 2017 ומסירה של המטוס המבצעי הראשון צפויה להיות בדצמבר 2018.