סכנה באוויר

ועדת השירותים המזויינים של בית הנבחרים האמריקני טוענת כי בעת נטישת מטוס באמצעות כיסא המפלט הסטנדרטי של חיל האוויר האמריקני, כשהטייס חובש קסדת 'JHMCS עשוי זרם האוויר ליצור לחץ מסוכן על צוואר הטייס, היכול לגרום לפציעתו ואפילו למותו

כיסא המפלט הסטנדרטי של חיל האוויר האמריקני, עלול להוות סיכון לטייסי החיל. מסתבר כי התברר שכיסא המפלט, הוותיק יחסית, אינו מותאם לקסדת טייסי קרב המשוכללת - JHMCS, שמותקנים בה אמצעי ראיית לילה ומשקף נתוני טיסה קדמי, במקרים של נטישת המטוס. ממצאים עולה כי במקרה של נטישת מטוס שילוב של הכיסא מפלט והקסדה עלול ליצור לחץ מסוכן מאוד של 317.5 ק"ג על צוואר הטייס, היכול לגרום לפציעתו ואפילו למוות. הנתונים התפרסמו בספר ועדות קונגרס, המתפרסם בכל שנה, בסקירה השנתית של בקשות תקציב הפנטגון.

דיווחים אלה מתארים מאות בעיות, המצריכות טיפול שנתי בזרועות הצבאיות השונות של ארה"ב, כולל הוצאה לעיתים של תקנות חקיקה, בהתאם לבעיה שהתגלתה. סיפור הקסדה מופיע בדף 324 בדוח של ועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים, שנכתב לקראת הדיונים על תקציב הביטחון הלאומי 2015. כדי להציל את טייסיו מסתמך, במשך שנים רבות, חיל האוויר האמריקני, על כסא מפלט מדגם ACES II (Advanced Concept Ejection Seat II).

הכיסא פותח במקור על ידי חברת מקדונל דאגלס (שמוזגה מאוחר יותר לתוך בואינג), והיום, בתוספת שכלולים רבים, הוא מיוצר על ידי יונייטד טכנולוג'יס אירוספייס סיסטמס (United Technologies Aerospace Systems). לכסא המפלט הזה יש רקורד בטיחותי מצויין - רק אחוז אחד מהטייסים שהשתמשו בו סבלו מפציעות גב, לעומת עד 40% פציעות של טייסים שהשתמשו בכיסא מפלט של יצרן אחר. הכיסא מסוגל להתאים, אוטומטית, את ביצועיו למהירות הטיסה של המטוס, בהתאם למשקל הטייס הממוצע, לפיכך טייסת קרב, שמשקלה נמוך בהרבה ממשקלו הממוצע של טייס זכרי, תאלץ לנטוש את המטוס באותה מהירות מותאמת, המיועדת לטייס הזכרי.

עכשיו טוענת ועדת השירותים המזוינים, כי קיימת בעייה חמורה עם כיסאות המפלט מדגם ACES II של חיל האוויר ועם משתמשים בדגם זה בשירותים האחרים. כיסאות המפלט האלה נועדו והותקנו במטוסים, לפני שהטייסים התחילו להשתמש בקסדה מתוחכמת JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System), שמותקנים בה משקפי ראיית לילה ומשקף נתוני טיסה קדמי. כאשר טייס החובש קסדה כזאת נוטש עם כיסא המפלט את תא הטייס, מהירות זרימת האוויר הגבוהה, הפוגעת בקסדה מגדילה את הסבירות לפציעה חמורה, או מוות. בדוח הוועדה נאמר: "הנתונים מצביעים על כך שקסדת JHMCS שבשימוש במטוס קרב טקטי, יכולה להיכשל במהירות גבוהה מ-450 קשר, כאשר פגיעת זרימת האוויר על קסדה הטייס תייצר עומסי מתח על צווארו של יותר מ-700 פאונד (317.5 ק"ג)".

בעקבות הגילויים הבטיחותיים האלה, הנחתה הוועדה את המפקח הכללי של משרד ההגנה לדווח שוב בשנה הבאה, האם כיסאות המפלט שבהם משתמשים הזרועות הצבאיות עומדים בדרישות הכושר האווירי לשמירה על שרידותם של אנשי צוות האוויר. כמו כן, אושרו בתקציב 2015 שני סעיפים ליישום תוכנית שיפור אמינות כיסא המפלט, בסכום של 10.5 מיליון דולר.

אישורו והקצבתו של הסכום הזה, תלוי בפעילותם של ועדות הגנה נוספות בבתי המחוקקים. יונייטד טכנולוג'יס אירוספייס סיסטמס היצרנית היחידה בארה"ב של כיסאות מפלט, תכננה דגם חדש של כיסא מפלט, הנקרא - ACES 5, עם שינויים המתקנים את הליקויים של כיסא מפלטACES II בהגנה על טייסים עם קסדה משוכללת. בדגם החדש צווארו וראשו של הטיס יהיה מוגן יותר, תמנע התנופפותם של הידיים והרגלים וביצועי המצנח ישודרגו, כדי לייצב את הכיסא מהר יותר ולהאט את קצב נפילתו.

You might be interested also