סוף עידן ה"צפע"

בחיל האוויר סגרו בשנה האחרונה את מערכי מסוקי הקרב הוותיקים מדגם קוברה, בשל הקיצוץ בתקציב הביטחון. עופר צידון נפרד מכלי הלחימה, שנכנס לשירות אחרי מלחמת יום הכיפורים

חיל האוויר נפרד לאחרונה בשקט מאחד מכליו הוותיקים והמוערכים ביותר. מערך מסוקי הקוברה, שנכנס לשירות בשנת 1975, נסגר לאחר שבמסגרת הקיצוץ בתקציב הביטחון הוחלט שלא להמשיך ולעשות שימוש במסוקים המיושנים.

תהליך הסגירה התרחש בשלושה שלבים: ב-29.7.2013 נסגר גף המס"קר בטייסת האדומה, שבוע לאחר מכן ב- 2.8.2013 נסגרה טייסת המס"קר הראשונה בפלמחים וב-20.3.2014 הופסקו טיסות הצפע במסגרת טייסת מתקדם מסק"ר בבית הספר לטיסה.

מסוקי הקוברה, או בשמם הישראלי "צפע", נכנסו לשירות כאשר החליטו להטמיע את אחד מלקחי מלחמת יום הכיפורים ב-1973 - הצורך בכלי לחימה שיוכל לעצור או לפחות לעכב מתקפת שריון של האויב, וייתן מרווח נשימה לצה"ל לגיוס חטיבות המילואים והובלתן לחזית.

לאור זאת נרכשו בשנת 1975 שישה מסוקי קוברה AH-1G מצבא ארה"ב והוקם גף קוברה בתוך טייסת החרב המתהפכת. מטרת הגף החדש הייתה לבחון בצורה יסודית את הכלי החדש – מסוק קרב (מס"קר) המיועד ללחימה בשריון – ולבנות תורת לחימה לשימוש יעיל בו. מחקרים וניסויים שנערכו בארה"ב הראו כי מסק"ר משמיד בממוצע כ-20 כלי שריון לפני שהוא עצמו נפגע ובקצב השמדה כזה טייסת של 20 מסק"רים שקולה לשתי חטיבות שריון שלמות.

ב-1.12.1977 הגף הפך לטייסת המס"קר הראשונה ולמסוק ניתן השם העברי "צפע". במהלך שנת 1979 הטייסת עברה למשכנה הקבוע בבסיס פלמחים, ממנו פעלה עד לסגירתה. במקביל למעבר מסוקי ה-G הוחזרו לארה"ב והטייסת קיבלה תריסר מסוקי AH-1S חדשים בעלי יכולת ירי של טילי TOW (עורב) – טילים אלקטרו אופטיים שניתן להמשיך לכוונם במשך מעופם עד לפגיעה במטרה.

הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליון 21 של המגזין ישראל דיפנס, בימים אלה בחנויות המובחרות וברשתות

You might be interested also