סוף עידן הסטי"לים?

חיל הים נערך לתרחישים בהם טילי "יאחונט" הנמצאים בידי סוריה וכנראה גם חיזבאללה, ינסו לפגוע באסדות הקידוח. על כן הוא ינסה לשכנע את חברי ועדת החוץ והביטחון כי עליו להצטייד בספינות קטנות ומתוחכמות יותר מספינות הטילים הוותיקות

(צילום: אתר חיל הים)

שר הביטחון, משה יעלון, ניצל את ביקורו בוועידת הביטחון במינכן בסוף השבוע האחרון למגעים מתקדמים עם בכירי מערכת הביטחון הגרמנית, בהם שרת הביטחון החדשה אורסולה ואן דר ייאלן, לקראת רכישת משחתות בינוניות בגודלן )פריגאטות,) שישמשו, בין היתר, להגנה על קידוחי הגז של ישראל בים התיכון.

הכוונה לרכוש משחתות כלולה בתוכנית של צה"ל לשנת 2014 שתוצג בפני חברי וועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ועשויה לבשר את סוף עידן ספינות הטילים, הסטי"לים. הספינות החדשות שחיל הים מתכוון להתעצם בהן יהיו קטנות מהספינות החדישות ביותר שיש כיום בידי חיל הים הישראלי - סטי"לים מסוג "סער "5 שנבנו בארה"ב כבר לפני כ-20שנה, במשקל 1,300 טון כל אחת.

החלטת חיל הים להסתפק בספינות קטנות יותר קשורה לעובדה שהחיל סיים לנסח באחרונה תפיסת הפעלה חדשה השואפת ל"עליונות ימית" בעידן הלחימה ימית שהשתנה מאוד בשנים האחרונות. בצה"ל מתייחסים בעיקר לכניסתן לזירה של מערכות הלחימה חוף-ים המתקדמות מתוצרת רוסיה "יאחונט," שהגיעו כבר לידי הצבא הסורי ואולי גם לחיזבאללה.

מדובר בטיל בעל יכולת פגיעה מדויקת במטרות במרחק של כ-300 ק"מ, אשר שט לעבר מטרתו במהירות הגבוהה ממהירות הקול וכמעט בגובה פני הים כשהוא "לוחך" את המים. ככל שהספינה שמהווה יעד לטיל גדולה יותר - כך היא עלולה להיות קלה יותר לאיכון ולפגיעה מהחוף. זאת, מעבר לאיומים נוספים כגון מתקפה אווירית או טילי טורפדו המשוגרים מצוללות.

במקביל להתרחבות האיומים על הספינות, קיבל חיל הים הישראלי משימות נוספות הקשורות להגנת מאגרי האנרגיה הענקיים שהתגלו בים התיכון, במרחק של עשרות קילומטרים מחופי ישראל, וכן משימות בעומק מרחבי הלחימה. לפי פרסומים זרים, חיל הים פעל בשנים האחרונות גם לסכל הברחות נשק באזור סודן, והוא מהווה חלק חשוב מהמאמץ המלחמתי של צה"ל ב"זירת העומק" - כולל במדינות מעגל שלישי כמו איראן.

מגוון המשימות מצריך גמישות מרבית בהפעלת כלי השיט בקבוצות קטנות ובאזורים מרוחקים. בהתאם לכך הולך ומשתנה מבנה הכוח של חיל הים: מספר ספינות הטילים צפוי לקטון, כשההערכה היא שהמשחתות החדשות שייבנו בגרמניה יהיו מוכנות רק בעוד כמה שנים. במקביל, ייקלטו בחיל הים בשנים הקרובות שלוש צוללות "דולפין" חדשות מתוצרת גרמניה, שיגדילו את צי הצוללות הישראלי לשישה כלי שיט תת ימיים.

העסקה החדשה לרכש משחתות בגרמניה מסתמנת לאחר שחיל הים הישראלי בחן ברחבי העולם מספר אוניות, שמהן תיבחר הספינה הבאה שלו. בין האפשרויות שנבדקו הייתה גם ספינה מתוצרת מספנות "יונדאי" בקוריאה הדרומית. עם תחילת החיפושים אחר ספינה בגודל של "סער 4", זנח חיל הים את תכניותיו לפני כמה שנים להצטייד בספינות בעלות דחק של 2,000 טון לפחות. יצוין כי חיל הים התכוון בתחילה לרכוש ספינות מתוצרת "לוקהיד מרטין" במסגרת פרויקט ה,)LCS( Littoral Combat Ship- ואולם המו“מ בעניין נפסק עקב צמצום הפרויקט בארה“ב, שהוביל התייקרות משמעותית של כל ספינה. בהמשך, בחנו בחיל הים אפשרות לבנות במספנות ישראל ספינה בגודל דומה ל“סער 5" שתהיה מבוססת על תכניות הספינה הגרמנית ,100-MAKO אבל גם הרעיון הזה ירד מהפרק.

אחד האתגרים הנוספים שמצפים לחיל הים זה לדעת לפעול גם במקרה של מלחמה שבה תותקף ישראל באלפי טילים שישוגרו מלבנון או מרצועת עזה, כולל לעבר הנמלים המרכזיים של חיל הים - בחיפה ובאשדוד. לצורך כך, נערך חיל הים לאפשרות של פעילות רציפה בים ללא צורך להשתמש בנמליו. כל ספינה תצטרך לדאוג לאספקה במשך תקופה ארוכה גם ללא נמל הבית.

אך האם תתממש התכנית לרכוש שלוש משחתות? בצה“ל "בונים“ על כך שהספינות החדשות ימומנו מתקציב מיוחד להגנה על מאגרי האנרגיה, ולא מתקציב הביטחון השוטף. תקציב זה אמור לכלול גם רכש של גלאים לאיתור איומים על אסדות הגז - מעל ומתחת למים - וכן אמצעי יירוט כמו סירות בלתי מאוישות ומערכות טילים על האסדות. ואולם, תכנית ההגנה שנקראת בחיל הים "מים כלכליים,“ עדיין לא אושרה.

התקציב אולי יתקבל לאחר הדיון בוועדת החוץ והביטחון מחר. לא בטוח.

You might be interested also