מגמה: ספינות סוחר חוששות ממעקב

מחקר חדש של חברת Windward הישראלית מראה כי נתונים ממערכת AIS שאמורים לספק נתונים אודות מיקום הספינה, זהותה ויעדה הסופי, עוברים 'טיפול' כדי שהספינה תוכל להתחמק ממעקב. בין היתר, חלק נכבד מהספינות משבשות נתוני AIS, GPS ויש כאלו שאף נכנסות בכוונה לדממת אלחוט (החשכה). "הזירה הימית היא מערב פרוע", אומרים בחברה

ניטור באמצעות לווין של הזירה הימית במפרץ הפרסי והים הערבי (קרדיט: גוגל)

בדו"ח מחקר ראשון מסוגו בבתעשייה, חושפת חברת Windward הישראלית מניפולציה על נתוני מערכות בטיחות דיגיטליות בזירה הימית. נתונים וניתוחים מיוחדים של החברה מראים כי ספינות שנמצאות בעולם מעוותות נתונים בכוונה כדי להסתיר את מיקומן, את הזהות שלהן ואת יעדן. על ידי כך, הספינה מערערת את היכולת לעקוב אחר פעילותה.

הדו"ח מגלה כי הנתונים של מערכת AIS המשמשת לניטור מיקום וזהות ספינות בעולם, הופכים להיות לא אמינים, עם השלכות מרחיקות לכת על סוחרי הסחורות בבורסה בוול סטריט, ועד סוכנויות ביטחון ומודיעין גלובליות.

המחקר מזהה חמש שיטות של מניפולציה על נתונים:

• זהות בדויה: יש כבר גידול של 30% במספר הספינות שדיווחו זהות בדויה בשנתיים האחרונות. בכל רגע נתון, אחוז אחד מכל הספינות בעולם מדווחות בזהות בדויה.

• טשטוש יעדים: בממוצע, אניות מדווחות על יעדן הסופי רק ב-41% אחוז ממסעותיהן. בכך הן מערערות את היכולת של סוחרי סחורות וגופים אחרים שעוקבים אחר תזרים סחורות בעולם, לדעת באופן וודאי את דינמיקת ההיצע והביקוש.

• מניפולציה על ה-GPS: יש גידול של 59% במספר הספינות שהעבירו מידע מיקום שגוי בשנתיים האחרונות. עובדה זו מאפשרת לספינות לטשטש את המיקום שלהן בפועל. ספינות דיג סיניות מהוות 44% מהמניפולטורים על ה-GPS.

• "החשכה": 27% מהספינות לא משדרות נתונים לפחות 10% מהזמן, וספינות משא גדולות מכבות את שידוריהן 24% יותר מספינות אחרות. 19% מהספינות שמחשיכות קשר עושות זאת בצורה שגרתית.

• זיוף נתוני AIS: את מערכת ה-AIS אפשר לזייף. זה מאפשר לבעלי עניין ליצור "ספינות רפאים" שאינן קיימות.

חשוב לציין כי יש תמריצים משמעותיים - פליליים וכספיים - להסתרה של זהות, מיקום או יעד אמיתי של ספינה. המניפולציה מתאפשרת כי AIS, תוכנה במקור לקידום בטיחות בים, והיא מאפשרת לספינה להעביר מידע, אבל היא לא בודקת באמצעות מנגנוני אימות אם המידע מדויק. השימוש הדואלי במערכת AIS - למעקב אחר ספינות לעומת בטיחות - הביא מספר גדל והולך של אוניות להסתיר את המידע שלהן.

"סחר ימי גלובלי נוגע כמעט בכל היבט חיינו. 90% מהסחר בעולם, ורוב הסחורות, מועבר בים. ובכל זאת, האוקיינוסים נשארו אחד מגבולות המערב הפרוע האחרונים, כפי שדו"ח זה מראה. הנתונים הזמינים על מה שקורה בים אינם אמינים, ויותר כלי שיט מבצעים עליהם מניפולציות", אמר עמי דניאל, מייסד שותף והמנכ"ל של Windward. "שימוש בנתונים אלה כפי שהם, הוא משחק מסוכן. כאשר כל כך הרבה מונח על כף המאזניים, הטכנולוגיה של Windward נמצאת בחוד החנית ומאפשרת לגלות מה באמת מתרחש בלב ים".

בתחום הפיננסי, הסתמכות על נתוני AIS כמו שהם, עלולה לגרום לראייה מעוותת של תזרים סחורות, הבנה לקויה של דינמיקת היצע וביקוש, ואפילו להשפיע על מודלים של מסחר. מניפולציות אלה גם מערערות את השימוש של קהילות הביטחון והמודיעין ברשימות מעקב אחרי ספינות שמשנות את זהותן ומוחקות את העקבות הדיגיטליות שלהן. ב-Windward מאמינים כי המודעות של ספינות לכך שעוקבים אחריהן באמצעות נתוני AIS, מהווה תמריץ לביצוע מניפולציה על הנתונים.

לחץ לקריאת הדו"ח המלא

You might be interested also