מבצע "יהלום"

ב-1966 השיג המוסד הישראלי את אחד ההישגים הגדולים שלו - הבאת מיג-21 לארץ עם טייס ערבי

המיג 21 במוזיאון חיל האוויר בחצרים

אחד ההישגים החשובים של מאיר עמית בתקופתו כראש "המוסד" הוא הבאתו של מיג 21 ארצה על ידי עריקה של טייס עיראקי נקיב (סרן) מוניר רדפא על מטוסו ב-16 באוגוסט 1966. למבצע המורכב הזה ניתן הכינוי "הציפור הכחולה" ולטייס "יהלום". התוצאה היתה שיא של פעולה מודיעינית-איסופית ומבצעית של עשרות אנשים במקומות שונים.

הרעיון החל בשיחה של מאיר עמית עם אלוף עזר וייצמן מפקד חיל האוויר באפריל 1965. וייצמן הצביע על צורך חיוני כי בידי ישראל יהיה מטוס מיג-21 כדי ללמוד ממנו על היכולת להתמודד מולו. יעקב נמרודי, נספח צה"ל בטהרן, היה בקשרים הדוקים מאד עם רחביה ורדי, ראש "הצומת"(האגף להפעלת סוכנים) במוסד. משעלה הצורך לגייס טייס ערבי עם מטוס מתקדם שיתף ורדי את נמרודי באתגר. נמרודי סיפר כי בתקופת שליחותו באיראן גייס מאות אנשים שסייעו לו בעבודתו השוטפת, וכי ארבעה אנשים מאלה, יהודים מעיראק ומאיראן, נראים לו מתאימים למצוא קצות חוט למשימת המטוס. הבולט בהם הוא יוסף שמש, אשר לדברי נמרודי, ללא הסיוע שלו במבצע הרי "הבאת המיג לארץ לא היתה רואה אור בוקר".

הנחתת המטוס בבסיס חצור היתה כרוכה במידור כבד. עד הרגע האחרון עמד הסיכון כי יכול להיות כאן סוכן כפול במשימת תקיפה ערבית. לעבר המטוס שהתקרב לתחום האווירי של ישראל הוזנקו מפקד טייסת מיראז' רן פקר (לימים תא"ל, מפקד בכיר בחיל האוויר) וסגנו שמואל שפר (לימים ראש מודיעין-אוויר). כשנחת הטייס רדפא הוא כתב ביוזמתו מכתב למפקד חיל האוויר הישראלי כי "בקש לערוק ממניעים אנושיים ולאומיים". היה זה המטוס הראשון מסוגו שהגיע לעולם המערבי. המטוס סיפק לחיל האוויר מידע חשוב על מעטפת הביצועים של המיג שהיה בשימוש אז במדינות ערב רבות ובעיקר על נקודות התורפה של המטוס, אשר נוצלו בהצלחה בקרבות האוויר במלחמת ששת הימים.

עם הגעתו לחצו האמריקאים לקבלו לבדיקה יסודית בארה"ב. למרות התנגדות אנשי צה"ל ו"המוסד" נעתר ראש הממשלה אשכול ללחץ האמריקאי והסכים למסור להם את המטוס לתקופה קצרה. כעבור חודש ימים. עם החזרת המטוס לארץ, הוזמנו בלחצו של נמרודי שני טייסים איראניים ללמוד את ביצועי המטוס, כדי להכירו לאפשרות של התמודדות מולו בגבול הארוך שלהם עם ברית המועצות. גם המודיעין הגרמני זכה לקבל מידע ראשוני מהמטוס. בזירה הפרלמנטרית דרשה מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם) להחזיר את המטוס לסובייטים. ברור מאליו כי עיראק דרשה את התערבות האו"ם להחזרת המטוס לארצה. הניסיונות לשקם את רדפא ומשפחתו בישראל לא עלו יפה. המשפחה הועברה למדינה רחוקה מהמזרח התיכון, שם נפטר ב-1998 בגיל 62.

מבצע "יהלום" נוהל אישית על ידי רחביה ורדי ראש "הצומת" במוסד ושותף בו זאב (ולוולה) לירון, שהיה ראש ענף המודיעין בחיל האוויר. לירון היה מעורב במבצע שנה שלמה, וכך החמיץ סבב מינויים בחיל האוויר. לאחר תפקיד בחו"ל פרש מצה"ל בתחושת אכזבה, כי לא זכה לתשומת הלב הראויה. מבצע "יהלום-הציפור הכחולה" היה זריקת עידוד חשובה לגאוות היחידה של "המוסד". היה זה שנה אחרי נפילתו של אלי כהן והרושם הקשה שנשאר בתודעה הציבורית בארץ ובעולם מהוצאתו להורג .

You might be interested also