יזמות ביטחונית 2014

למרות שנראה כי תחום היזמות בישראל שמור בעיקר להיי-טק, ובעולם הביטחוני מדובר בעיקר בחברות גדולות, הוכיחו מייסדי חברת TROYA שבישראל 2014 יש עדיין מקום לסטארטאפיסטים בתעשיית הנשק העולמית

יעקב גלעם, מנכ"ל ובעלים משותף של TROYA

השנה האחרונה בשוק תעשיות הביטחון הישראלי הייתה מאופיינת בעיקר בפעילות של החברות הגדולות - הפרטת תע"ש, רכישת ניו נוגנה לייט, הקמת חטיבת יבשה בתע"א ועסקאות נוספות, והיה נראה כי מדובר במגמה שסתמה את הגולל על רוח היזמות הביטחונית בישראל. אולם, בין כל 'מלחמות הנפילים' הללו, צצה לה חברה חדשה בשם TROYA אותה הקימו שלושה יוצאי אחת מהקבוצות הביטחוניות הגדולות בישראל, שעוסקת בפיתוח מוצרים בתחומי צבא ומשטרה וכוחות פארא- צבאיים. מדובר בפתרונות מכשור טקטי מיוחד הנמכרים ללקוחות בארץ ובחו"ל.

"המגמה בעולם כיום היא בליעה של חברות בינוניות בתוך הקונצרנים הביטחוניים הגדולים. ההצדקה לקיום חברות כאלו מזערית עד לא קיימת, בייחוד כשחברות הענק לא חוסכות במאמצי השיווק ו'מתאבדות' גם על עסקאות קטנות ולעיתים במחירי הפסד, רק כדי לקחת את הפרויקטים ולגרום לדעיכת אותן חברות. רכישה על ידי חברה גדולה או גסיסה איטית עקב חוסר רלוונטיות היא רק עניין של זמן לכל אחת מהן." אומר יעקב גלעם, מנכ"ל ובעלים משותף של TROYA.

ראייה לתהליך אותו מתאר גלעם ניתן לראות ברכישה של ITL והמיזוג שלה ל- Elbit לפני כשנתיים, בכניסה של Meprolight לתוך קבוצת SK לפני כ- 4 שנים, ולאחרונה גם בקשיים של קבוצת SDS, והמכירה של ניו נגה לייט, חברת הבת המתמחה בתחום האלקטרו- אופטיקה. אותן חברות לא יכלו להחזיק עצמן תזרימית לאורך זמן והיו חייבות לקבל מימון חיצוני כדי להמשיך להתקיים בצורה כלשהי.

התהליך שמתאר גלעם מתרחש לא רק בישראל אלא בעולם הביטחוני בכלל כמגמה הולכת וגדלה. L-3 Communication, Northrop Grumman, Raytheon וענקיות נוספות רוכשות חדשות לבקרים יצרניות קטנות ובינוניות המוסיפות בהתמחותן ליכולות הכוללות שלהן. הפתרון הניתן במקרים אלו הוא “turnkey”, כלומר אותה החברה מייצרת את חבילת המוצר כולה ללקוח (כל מה שנשאר הוא לסובב את המפתח בהתנעת המערכת, מכאן המונח) וכך קיימת סינרגיה של חלקי המשנה של המערכת ובנוסף הלקוח אינו צריך לפעול מול יצרנים רבים, אלא הכל מרוכז תחת קורת גג אחת.

"בעולם בו החברות הבינוניות נבלעות, והגדולות מתנהלות כספינות כבדות שלא מסוגלות לתת מענה מהיר ומדויק ללקוחות, טבעי שיצוצו חברות קטנות וחדשות, מעין יחידות סיור ליד גדודי טנקים, שיוכלו לקבל את הדרישה המבצעית מהלקוח, לתרגם אותה לתכנית עבודה ולייצר פתרון בזמן קצר ביותר המתאים לצרכיו של הלקוח, וזה בדיוק מה שאנחנו מנסים לעשות. זה תהליך טבעי שאנחנו גאים להיות שותפים לו." מוסיף תומר שניר, סמנכ"ל השיווק ובעלים משותף של TROYA.

You might be interested also