חשמל בשמיים

המטוס הבנוי מחומרים מורכבים המונע על ידי מנועים חשמליים והמתפועל כולו חשמלית, טס בחודש שעבר רשמית בבורדו צרפת. משקלו ריק הוא 500 ק"ג, מוטת הכנפיים היא 9.5 מטרים ואורכו הוא 6.67 מטרים

המטוס החשמלי E-Fan, שפותח על ידי חברת איירבס, והבנוי כולו מחומרים מורכבים, ביצע בחודש שעבר, בבורדו צרפת, את טיסת הבכורה הרשמית. המטוס הניסיוני תוכנן ונבנה כהדגמה טכנולוגית למטוסים קטנים, המשמשים לאימון טייסים – אזרחים וצבאיים. בגלל ההנעה החשמלית של מניפות המנועים, יש להן מעט מאוד רטט, הביצועים שלהן לא מצטמצמים במזג האוויר חם, או בגובה רב, ואין שום מומנט של מדחף, כך שהטיסה חלקה במיוחד.

המטוס הדו מושבי החשמלי של איירבס, הבנוי כולו מחומרים מורכבים, ממונע על ידי שני מנועי מניפה חשמליים E-Fan. לפיכך, פליטות פחמן דו חמצני בזמן הטיסה שלו הן אפס והוא הרבה יותר שקט ממטוסים לא חשמליים. הוא נבנה במיוחד מהיסוד על מנת להיות מטוס המתופעל כולו חשמלית ולהיות מיוצר ונמכר בכמויות מסחריות. כושר הטיסה שלו הוא - שעה אחת לקורס טיס וחצי שעה לאווירובטיקה.

למרות שאיירבוס כינתה את הטיסה בבורדו הטיסה הראשונה, המטוס טס בעבר בחודש מרץ השנה וגרסה קודמת שלו הודגמה ב-2013 בסלון האווירי בפריז. מטוס E -Fan פותח כדי לתמוך במפת הדרכים של הנציבות האירופיות, שנועדה להפחית עד 2050 ב-75% את פליטות הפחמן הדו חמצני ממטוסים ולהפחית ב-65% את רמות הרעש שלהם. העבודות עליו החלו בשנת 2011, על ידי קבוצת איירבס, בשיתוף חברת Aero Composite Saintonge.

הניסויים הראשונים נעשו במטוס שכונה Cri-Cri, שהיה המטוס החשמלי הראשון ושהיו לו 4 מנועים. משקל המטוס ריק הוא 500 ק"ג, מוטת הכנפיים היא 9.5 מטרים ואורכו הוא 6.67 מטרים. מנועי המטוס מורכבים ממנועים חשמליים עם כוח משולב של 60 קילווואט, המניעים ישירות מניפות עם פסיעה משתנה בתוך כונס-אוויר, שמגביר את כוח הדחף ומפחית את הרעש. מנועים אלה, המהווים את מערכת ההנעה של המטוס, ממוקמים קרובים לקו האמצע של המטוס, המקל את השליטה עליו.

המנועים החשמליים המניעים את המניפות מקבלים את המתח משתי סוללות ליתיום פולימר יון מקוררות, בעלות הספק של 250 וולט. קבוצת איירבוס מסרה, כי היא מתכננת לפתח מטוס E-Fan נוסף, כדי לייצר ולמכור שתי גרסאות, באמצעות חברה בת בבעלות המלאה שלה, הנקראת VoltAir.

גם בגרסה השנייה של המטוס יהיו שני מושבים והוא יהיה כולו חשמלי. גרסת ארבעת מושבים של מטוס E-Fan, תהיה מיועדת לתעופה כללית ולאימונים. בדגם זה נוסף למערכת ההנעה החשמלית , יהיה גם מנוע בעירה, כדי לספק למטוס טווח גדול יותר. מפעל ייצור המטוסים ימוקם סמוך לנמל התעופה Merignac בבורדו והוא ויהיו בו גם מתקן לאימוני טייסים.

You might be interested also

A hydrogen-powered boat sails from Amsterdam's harbor in April 2019. Photo: REUTERS/Eva Plevier

Hydrogen could be a key player in the recovery and resilience plan  

Commentary: Various countries are launching plans to recover from the pandemic and accelerate development and modernization. These initiatives include projects for the production of "green" hydrogen that are expected to reduce pollution and thus positively effect the economy, environment and climate in the coming years