התפתחות בפרשת מסמכי ה-F35

בדיווח של אתר latimes נאמר כי מוזאפר קזאי, אזרח אמריקאי ממוצא איראני נמצא אשם בשני סעיפים של העברת רכוש למדינה זרה. אם יורשע, הוא צפוי לעונש מרבי של 20 שנים במאסר

מוזאפר קזאי - hermesnews

בהמשך למעצרו של מוזאפר קזאי (Mozaffar Khazaee) בחשד לניסיון הברחה של מסמכים הנוגעים לפרויקט פיתוח מטוס ה-F35, פרסם אתמול (ד') אתר ה-latimes כי כבר גובשו נגדו האשמות.

סוכני מכס בלונג ביץ' היו בהלם לאחר פתיחת קופסאות שכותרתן "מוצרים לבית" שהיו בדרכן לאיראן והכילו אלפי מסמכים עם מידע סודי על תכנית מטוס קרב העתידי של הצבא . מדובר באוצר בלום של מדריכים טכניים , גיליונות מפרט וחומר קנייני אחר שנשלח על ידי קזאי, מהנדס לשעבר ביצרנית מנועי הסילון פראט אנד וויטני , לעיר Hamadan שבצפון מערב איראן, כך לדברי הרשויות בארה"ב.

חבר מושבעים פדרליים פסק נגדו כתב אישום ביום שלישי האחרון והאשים אותו בשתי עבירות של העברת רכוש גנוב בין מדינות. הוא עומד בפני עונש מרבי של 10 שנות מאסר וקנס של עד 250,000 דולרים לכל עבירה.

התיק הפלילי מטיל צל על עובדים זרים המטפלים במידע ממשלתי רגיש, אמרו מומחים. אבל הם ציינו כי בחלק מהמקרים הידועים יותר לשמצה היו מעורבים ילידים אמריקאיים כגון אדוארד סנודן ,האנליסט שהדליף סודות של הסוכנות לביטחון לאומי .

בתצהיר המסכם את הראיות נגד קזאי, סוכן מיוחד מהמשרד לביטחון הפנים אמר שהממשלה חשפה 44 תיבות של חומר שהכילו נתונים טכניים על מנועים צבאיים ותכנית הנשק הגדולה בהיסטוריה של ארה"ב - ה-F- 35 Joint Strike Fighter .

"המסמכים הכילו מפרט טכני של תכנית מנוע ה-JSF , כמו גם דיאגרמות, שרטוטים ומסמכים אחרים הנוגעים לפעילות הפנימית של מנוע המטוס", נאמר בתצהיר של סוכן מיוחד ברין צ'אבס.

"כמה מהמסמכים נשאו גם סימנים המצביעים על כך שהן היו רכושם של לפחות שלושה קבלני ביטחון", הוא אמר. חברות מזוהות רק כB ו-C. הדובר של פראט אנד ויטני אישר כי החברה שלו היא חלק מהחקירה.

קזאי עבד בפראט אנד ויטני במשך כשנתיים, והוא פוטר באוגוסט האחרון כחלק מהפחתת כוח האדם בחברה.

על פי התצהיר, קזאי קיבל אזרחות אמריקנית בשנת 1991 והחזיק גם באזרחות האיראנית. הממשלה טענה כי הוא שלח את המסמכים מביתו לשעבר בקונטיקט על ידי משאית ללונג ביץ' לצורך משלוח לגיסו באיראן.

קזאי נעצר ב-10 בינואר בניו ג'רזי בנמל התעופה הבינלאומית ניוארק ליברטי לפני שהוא הצליח לעלות על טיסה לפרנקפורט , גרמניה. היעד הסופי שלו היה טהרן.

רשומות נסיעות ומסדי נתונים מראים כי קזאי נסע לאיראן חמש פעמים בשבע השנים האחרונות, נאמר בתצהיר .

הממשלה לא העלתה השערות לגבי מה קזאי מתכוון לעשות עם הפרטים הטכניים של ה-F- 35 או כל תכנית אחרת , כולל מנוע ה- F119 turbofan שפותח על ידי פראט אנד וויטני ומשמש במטוס הקרב החמקן ה-F-22 .

אבל ג'ון פייק , מנהל אתר GlobalSecurity.org, אמר שלא סביר שהמידע יתרום לחיל האוויר של איראן, הכולל צי של מטוסי F- 14 ו-F- 5 . מטוסים אלה נרכשו על ידי המדינה לפני המהפכה ב-1979.

"אני לא חושב שהם יהיו מסוגלים לעשות הרבה מאוד עם מנועי שיוט על קוליים", אמר פייק . "בשלב זה , אנחנו מדברים על טכנולוגיה מתקדמת ב-40 שנים מאיפה שהם נמצאים היום".

תכנית ה-F- 35 היא סביב עיצוב מטוס קרב בסיסי אחד לשימוש משותף על ידי חיל האוויר , חיל הים וחיל נחתים . החזון ארוך הטווח של הפנטגון הוא להחליף את ציי קרב ההזדקנות של היום עם 2,457 מטוסים חדשים החל בשנת 2015 בעלות של 392 מיליארדי דולרים.

המטוס נבנה על ידי התאגיד לוקהיד מרטין בפורט וורת , טקסס , אבל יש מאות חברות כמו פראט אנד ויטני שמשתתפות בפרויקט. היחידה של United Technologies מייצרת את מנועי סילון למטוס ה F -35 במידלטאון שבקונטיקט. כמהנדס, הייתה לקזאי גישה למסמכים שכללו נתונים מוגבלים להפצה על ידי החוק לפיקוח על יצוא נשק, נאמר בתצהיר .

זה נדיר שאזרחים זרים מקבלים גישה למידע כזה, אמרה אנאליסה וייגל , מרצה בכירה ב-MIT וחברה במכון האמריקאי למדעי התעופה והחלל. אבל כאשר זרים - כגון קזאי – הופכים לאזרחים אמריקאים, הם מקבלים הרבה יותר גישה לתוכניות ביטחוניות רגישות, היא אמרה.

וייגל חששה שתקריות מסוג זה, יכולות להדהד דרך הקהילה של מהנדסים שנולדו בחו"ל, שכבר מנועים בהיבטים רבים של תעשיית התעופה והחלל . "ישנם חסמי כניסה רבים, רבים מדי, למהנדסים שנולדו בחו"ל", היא אמרה. "יש הצטברות של תלמידים טובים אשר משתוקקים להיכנס למעגל העבודה , אבל לא יכולים בגלל מדיניות הנוכחית".

קזאי מעוכב בניו ג'רזי, ממתין להעברתו לקונטיקט להתמודד עם ההאשמות. הוא עדיין לא הועמד לדין בפרשה.

You might be interested also

Photo courtesy of Ametrine

Ametrine Technologies - Advanced Camouflage for the Modern Battlefield

Ametrine Technologies develops solutions for camouflage from thermal and night vision sensors. "We estimate that within a decade, all soldiers and platforms on the battlefield will be equipped with some form of multi-spectral camouflage," said Amiram Levinberg, co-founder of JAL Ventures and chairman of Ametrine. This article is sponsored by Ametrine Technologies