"הפוטנציאל בצפון אמריקה הוא עצום"

המנכ"ל החדש של התעשייה האווירית בצפון אמריקה בראיון מיוחד על היעדים של החברה, ועל היתרונות של ישראל בפני לקוחות אמריקאיים

חברת הבת של התעשייה האווירית בארצות הברית הפתיעה בחודש אוקטובר 2014 כאשר הודיעה על כך שצבא ארצות הברית עורך ניסויים במל"ט חדש שפותח לצרכים טקטיים. המל"ט, המכונה "ארולייט", מהווה תחרות ישירה למל"ט הזעיר שפותח על ידי אלביט מערכות (skylark בשמו המסחרי), המשרת בצה"ל תחת הכינוי רוכב שמיים. כאשר יסתיימו ניסויי ההערכה יודיע צבא ארה"ב האם הוא מצטייד במל"ט הישראלי-אמריקאי החדש.

"רק תחשוב איך מל"ט כזה יכול לשנות את שדה הקרב", אומר המנכ"ל החדש של התעשייה האווירית בצפון אמריקה, רוברט פוגלסונג. "ה'ארולייט' יכול להמריא ולנחות בצורה אוטומטית ולבצע כל משימה טקטית "מעבר לגבעה ו/או לבניין. שדה הקרב של הכוחות הטקטיים יכול להשתנות לגמרי בזכות הכלי הזה". המנכ"ל החדש של התעשייה האווירית בארה"ב הוא דמות מוכרת מאוד בממסד הצבאי, אבל מעטים מכירים את שמו הרשמי. למעשה, הכינוי המוכר שלו הוא" דוק". הנהלת התעשייה האווירית מינתה לאחרונה את רוברט פוגלסונג (Robert "Doc" Foglesong) למנכ"ל IAI North America, החברה הבת של התעשייה האווירית הממוקמת בוושינגטון DC. פוגלסונג משמש גם כיו"ר ומנכ"ל חברת "סטארק" (Stark Aerospace), שהיא חברה בת של IAI North America הפועלת במיסיסיפי.

לפי התעשייה האווירית, חברות הבת האמריקאיות של התעשייה האווירית פועלות להעמקת ההחדרה של מוצרי החברה לשוק באמריקה הצפונית, יצירת שיתופי פעולה, איתור הזדמנויות עסקיות ועוד. "דוק" הוא גנרל 4 כוכבים (מיל') בחיל האוויר האמריקאי, שם מילא מספר תפקידי מפתח כסגן מפקד החיל ומפקד חיל האוויר האמריקאי באירופה (USAFE). כמו כן כיהן כעוזר ליו"ר המטות המשולבים בארה"ב. לאחר פרישתו, כיהן כנשיא אוניברסיטת מיסיסיפי ושימש כדירקטור עצמאי במספר חברות. לפני ש"דוק" הוא טייס ומנהל, הוא קודם כל בוקר, קואבוי. הוא יכול לדבר על החווה שיש לו במינסוטה במשך שעות. בגלל הדרך שבה התגלגלה הקריירה שלו, לא היה יכול פוגלסונג להשקיע הרבה בחוואות, אבל הוא מדבר על הבקר ועל הסוסים האצילים באותו להט שהחידושים הטכנולוגיים של "סטארק" מוצגים על ידו. ועוד משהו מפתיע: הטייס-הגנרל–הבוקר הוא גם מהנדס כימיה בהשכלתו. יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית אמר לאחר מינויו של פוגלסונג כי "המינוי בוצע לאור הרקע המרשים שלו, היכולות המקיפות והידע הנרחב בתחומי הפעילות שלנו. מבחינתנו מדובר בעמדת מפתח, שכן ל-IAI North America תרומה משמעותית לפיתוח העסקים של התעשייה האווירית בשוק האמריקאי וניתוב דרכה בכל הקשור לפיתוח מוצרים חדשים עבור שוק זה".

הריאיון של פוגלסונג לישראל דיפנס הוא הראשון שלו כמנכ"ל התעשייה האווירית בצפון אמריקה וחברת הבת שלה "סטארק". הריאיון נערך בוושינגטון, במהלך התערוכה הצבאית המרכזית השנתית של מערכת הביטחון האמריקאית, המכונה AUSA. התעשייה האווירית הציגה בתערוכה, לצד הארולייט, אמצעים מגוונים שיכולים לעניין את השוק בצפון אמריקה, ואת השוק הצבאי בכלל, כולל מערכת המשלבת מספר טכנולוגית לגילוי מוקשים ומטענים -CIMS.

בחזרה ל"ארוליייט", אתם באמת מתחרים עם המל"ט הזה ראש בראש מול ה"סקיילארק" של אלביט מערכות?

"כן. אנחנו מאוד מאמינים במל"ט הטקטי, והוא מעורר עניין עצום בצבא ארצות הברית. "כמובן, שהרקע שלי סייע 'להכניס' את המל"ט החדש לצבא, ואנחנו מתכוונים להציע לצבא ארצות הברית מערכות נוספות. אני מכיר כמה אנשים מהחיים הקודמים שלי, והרבה ממה שאתה עושה לאורך כל הדרך מבוסס על אמון. אתה תמיד תעדיף לעבוד מול אנשים שאתה יכול לסמוך עליהם, ואני בהחלט מתכוון להשתמש בכל הרקע שלי ובקשרים שלי כדי לקדם את 'סטארק'".

פוגלסונג חושף עוד כי בארצות הברית נבחנת בפעם הראשונה תפיסה מבצעית חדשה של רכב סיור שאליו מחובר רחפן המעביר מידע לתא בקרה מאחור (מערכת המכונה Hoover). שיתוף הפעולה הזה של סטארק מבוסס על תפיסה וטכנולוגיה שפותחה על ידי חברת סקייסאפיאנס מיקנעם (בראשותו של איש חיל האוויר לשעבר, גבי שחור). המטע"ד שמותקן על הרחפן הוא מתוצרת חברה ישראלית אחרת, קונטרופ. הרכב שאליו מחובר הרחפן יכול להיות גם אוטונומי. עם ובלי קשר לפרויקט הזה, בוחנת סטראק שורה ארוכה של שיתופי פעולה עם חברת הכלים הבלתי מאוישים "ג'יניוס", הנמצאת בבעלות משותפת של התעשייה האווירית ושל אלביט מערכות.

"ככלל, לישראל יש יתרונות מיוחדים שמעניינים את הארגונים השונים בארצות הברית. ישראל מתמודדת כבר עשרות שנים עם איומים שארצות הברית התחילה ללמוד לעומק רק אחרי הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001. הסביבה של ישראל מאוד מאתגרת, ויש לה טכנולוגיות ויכולות מתקדמים ביותר.

"אחד היתרונות המובהקים הוא זמן התגובה. מה שלוקח לארה"ב בדרך כלל שנים רבות לפתח, יכול לקרות בישראל הרבה יותר מהר, עם סטרטאפים רבים, ועם חברה כמו התעשייה האווירית שיש לה לא פחות מ-6000 מהנדסים ומגוון רחב מאוד של טכנולוגיות, שיכולות להשתלב ביחד ולהתמודד עם כל אתגר.

"אנחנו לא רוצים להגביל את עצמנו רק למכירות לצבא, ופועלים גם מול משמר הגבול, המשמר הלאומי וגופים אמריקאים נוספים".

השם שאותו אתם מבליטים בפעילות שלכם בארצות הברית הוא "סטארק" או תעשייה אווירית צפון אמריקה?

"ה'ברנד', העיקרי הוא 'סטארק', אבל אנחנו גאים מאוד להגיד שמדובר בחברת בת של התעשייה האווירית, עם המוניטין העצום שיש לה. בנוסף אנחנו פועלים גם תחת השם של חברה הנוספת שיש לתעשייה האאוירית בארצות הברית, 'אלתא צפון אמריקה', לפי העניין".

מהן השפעת הנסיגה מעיראק ומאפגניסטן על השוק האמריקאי? 

"כמובן, שיש השפעות רבות. אני אתן לך דוגמא: אם מחזירים מפעילות באפגניסטן מל"טי 'פרדטור' (מל"טי תקיפה מובילים בצבא ארה"ב – ע.ר.), עם הצוותים שלהם, אז זה מוריד את הצורך במערכות מקבילות. למרות זאת, יש טריטוריה שלמה למטוסים לא מאוישים קטנים, כמו ה'ארולייט', שהשוק שלהם חדש.

"ככלל, אין ספק שעסקי הביטחון מאוד תחרותי בימים אלה, גם בגלל הצמצום של תקציבי הביטחון וההתמודדות מול החברות הגדולות".

האם השוק הוא בעיקר של מערכות או של פלטפורמות?

"זה שוק של פלטפורמות", עונה "דוק" באופן חד משמעי. "גם בגלל קיצוצי התקציב, מי שיכול להציע מערכות שיאפשרו יכולות חדשות על בסיס פלטפורמות קיימות, זוכה ליתרון גדול. ולנו יש הרבה מה להציע בשוק של המערכות. הנה עוד דוגמא: למטע"דים מתוצרת התעשייה האווירית המכונים "פופ" יש יתרונות עצומים, ואנחנו פועלים למכור אותם בהיקף נרחב לשוק האמריקאי".

סמנכ"ל השיווק של התעשייה האווירית, שרלי בן שטרית, שייצג את תע"א בתערוכת AUSA, אמר בהקשר לדברים אלה כי "השוק האמריקאי הוא עצום בגודלו.השאלה הגדולה היא איך לחדור עוד ועוד לתוכו, באמצעות 'סטארק', שנחשבת לחברה מקומית. יש לנו המון מערכות להציע, והפיתוחים של מהנדסי התעשייה האווירית יכולים לחסוך לאמריקאים הרבה זמן וכסף".

מה לגבי שיתופי פעולה עם חברות אמריקאיות ענקיות?

לדברי שרלי בן שטרית, "יש לנו לא מעט שיתופי פעולה". הוא מציין כדוגמאות, את שיתוף הפעולה עם בואינג ביצור טילי "חץ", את שיתוף הפעולה עם לוקהיד מרטין בייצור כנפיים למטוסים ושיתוף פעולה עם נורתופ גרומן בתחום החלל. ו"דוק" מסכם: "הפוטנציאל לפעילות התעשייה האווירית בצפון אמריקה הוא עצום. להערכתנו, המיצוי שלו עדיין נמצא בהתחלה". 

You might be interested also