המטוס החמקני החדש של סין

תעשיות התעופה של סין עובדות שעות נוספות בייצור מטוסים חמקניים. מטוסי ה-J-20 וה-J-31 נמצאים בפיתוח ומטוסי ה-J- 23 וה-J- 25 כבר משתתפים בתרגילים צבאיים. זאת, במסגרת ההכנות של המדינה לקחת את הבעלות על האוקיאנוס השקט מארה"ב

אילוסטרציה של מטוס הקרב החמקני של סין - ה-J-25

ה-J-20 וה-J-31, שני המטוסים החדשים החמקניים של סין, נמצאים עדיין בשלבי פיתוח. עם זאת סודות לגבי שני המטוסים האחרים מדור חמישי ה-J- 23 וה-J- 25, נחשפו באתר האינטרנט של צבא סין, כך מדווח פורטל חדשות בשפה הסינית Qianzhan.

מעתיקים את האמריקאים (וגם את ישראל)

האם הפיתוח של המטוסים החמקניים קשור לפריצה שהייתה בשנת 2011 לחברת לוקהיד מרטין (לאחר שלקחו את מפתחות ההצפנה מ-RSA)? האם נדרשו למהנדסים הסינים כשנתיים וחצי לפענח את הטכנולוגיה האמריקאית בבסיס מטוס ה-F35 העתידי? ובכן, אלו רק השערות, אבל מציאות בה נושאות מטוסים סיניות ישייטו במימי האוקיאנוס השקט שעל גביהן מטוסים חמקניים, אינה מקלה על חייהם של מפקדי צבא ארה"ב.

אם מוסיפים לזה את החשיפה של אתר alert5 לגבי ההעתק הסיני למסוק הבלק-הוק, הZ-20, ניתן להבין כי כנראה מתקיים קשר הדוק בסין בין יחידות הסייבר של הצבא, שירותי המודיעין, ותעשיות התעופה. בסופו של דבר, האמריקאים נחושים מאד למנוע מעבר של טכנולוגיה למעצמה שנושפת להם בעורף. דוגמה לכך ניתן למצוא באכיפת הסכם International Traffic in Arms Regulations (ITAR) שמחייב כל יצרן (כולל ישראל) לבקש אישור בכל מכירת מוצר שיש בו רכיבים שנאכפים בהסכם זה.


[ההעתק הסיני למסוק הבלק-הוק, הZ-20]

דוגמא שנייה לנחישות האמריקאית מהזמן האחרון אפשר למצוא בחשיפה שלנו בישראל דיפנס את העובדה שמאיר שליט, ראש אפ"י, פורש בשל מכירת טכנולוגיה מתקדמת לסינים.

דוגמא שלישית לפראנויה האמריקאית אפשר לראות בכתבה שפורסה השבוע באתר רויטרס שנושאת את הכותרת "ציד טכנולוגיית הנשק של ארה"ב, סין מגייסת לגיון של חובבנים". הכתבה מבוססת על תחקיר שערכו באתר סביב מסע רכישות הנשק של סין, כולל טכנולוגיות. בייג'ינג "מציפה את האזור עם קונים" לציוד צבאי מוברח אמריקאי, נאמר בכתבה. מהנתונים של התחקיר עולה כי חלה עלייה של 50 אחוזים במקרי הסחר מאז 2010 ועד היום. סה"כ קיימים כ-350 מקרים שיודעים עליהם.

ומה בישראל? מעבר לפרשה שפורסמה סביב אפ"י, קיימת מגמה מדאיגה לא פחות של ניצול מנגנון קרנות ההון סיכון לגניבת מידע בתחום הסייבר, השבבים, הרובוטיקה, התקשורת והרפואה. כמעט כל התחומים הדרושים לצבא הסיני.

בעוד בישראל שמחים על תזרים המזומנים המגיע מסין ועוזר ליזמים ישראלים, בין השורות מסתמנת תמונה אחרת. לצורך הדיון, ההנחה היא כי אף חברה סינית, עשירה ככל שתהיה, לא עושה מהלך בישראל בלי אישור גורמי ממשל בסין.

ובכן, הכרזות על הגברת הנוכחות הסינית בשוק ההיי-טק הישראלי מפוזרות בזמן האחרון ללא הרף. סין משקיעה בחברות שבבים, בחברות הזנק ובקרנות הון סיכון ישראליות. גם חברת התקשורת חואוויי (כן, זו שארה"ב ואנגליה מאשימות אותה בריגול) הקימה חברה בארץ בשם טוגה נטוורקס והיא שכרה בשנים האחרונות את מיטב המוחות הישראלים מתחום התקשורת במשכורות עתק. אחת ההשערות היא שהמטרה היא להעתיק את הפיתוחים הישראלים. לצערנו, החברה לא רוצה לדבר עם התקשורת. וניסינו.

במשרד הביטחון מסרבים לדבר על הנושא, ולכן אי אפשר לדעת כיצד מדינת ישראל אוכפת את אפיק ההון סיכון ואפיקים מסחריים אחרים. בסופו של דבר, אפ"י אמון על מכירת נשק וטכנולוגיה צבאית ולא ברור מה המנדט שלו באזורים שהם יותר "כלכליים" מ"ביטחוניים". אבל אין ספק כי המובילות הטכנולוגית של ישראל הופכת אותה ליעד אטרקטיבי עבור שירותי המודיעין ויחידות הסייבר של סין. 

בשלות טכנולוגית
 
מטוס הקרב J- 23, שתוכנן על ידי חברת התעופה שניאנג (Shenyang Aviation Corporation) , כבר לא מבוסס על טכנולוגיה רוסית, נאמר בדיווח. חברת התעופה שניאנג בחרה במקום זאת לבסס את ה-J-23 על ה-Raptor F-22 של ארצות הברית, כך הוא יספק לחיל האוויר או חיל הים הסיני סיכוי טוב יותר להילחם במטוסים אמריקאים בסכסוך פוטנציאלי.

על פי הפרטים שהודלפו, יש ל-J- 23 גוף ארוך יותר ושני זנבות אנכיים בצורת V שנראים מאוד דומה לאלה המשמשים את ה-F- 22. אם סין מסוגלת להשיג מנוע דחף וקטורי 117S מרוסיה (פרטים אודות המנוע אפשר למצוא כאן כולל תמונות. מדובר במנוע דור חמישי המשמש את הסוחוי Su-35), יכולת התמרון של ה-J- 23 תהיה גם משופרת, נאמר בדיווח.

הצבא של סין עדיין לא מספק פרטים על הפיתוח של ה-J- 23, לעומת זאת צ'אן קאיי (Chan Kaiye), אנליסט ובלוגר פוליטי, אמר כי מטוסי הקרב כבר היו בשימוש בתרגילים צבאיים כמטוסי אויב בשל המראה הדומה שלהם ל-F-22 .

בינתיים, ה-J- 25, המטוס החמקן של סין מדור רביעי שתוכנן על ידי חברת התעופה צ'נגדו (Chengdu Aviation Corporation), מסוגל להפיל את ה-F-22 בכמה שניות, נאמר בדיווח.

עוד נכתב כי המטוס, שזכה לכינוי "ציפור רוח רפאים" נחשב לאחד ממטוסי החמקן הטובים בעולם בזכות טכנולוגיית הדפסת תלת ממד של סין. אנליסטים טוענים כי המשימה העיקרית של ה-J- 25 היא לקרוא תיגר על הדומיננטיות של ארצות הברית ובעלות בריתה במרחב האווירי מעל האוקיינוס ​​השקט, הסביבה העתידית של נושאות המטוסים הסיניות.

You might be interested also