היסטוריה: טקסיבוט גורר בואינג 737

הרכב הרובוטי למחצה של תע"א המתחבר למטוס ונשלט על ידי טייס המטוס, על מנת להסיע מטוסים מה"שרוול" בנמל התעופה למסלול ההמראה ובחזרה, ללא שימוש במנועי המטוס

רשות התעופה האירופאית (EASA) ורשות התעופה הישראלית (רת"א) העניקו רישוי (STC- supplemental type certificate) לגרירת מטוסי בואינג 737 על ידי מערכת טקסיבוט של התעשייה האווירית. השלב הבא בתכנית הטקסיבוט צפוי להתחיל בחודש הבא, כאשר טיסות מסחריות של חברת התעופה לופטהנזה במטוסי בואינג 737, ייגררו למסלול ההמראה בנמל התעופה של פרנקפורט על ידי טקסיבוט.

הטקסיבוט הוא רכב רובוטי למחצה המתחבר למטוס ונשלט על ידי טייס המטוס, על מנת להסיע מטוסים מה"שרוול" בנמל התעופה למסלול ההמראה ובחזרה, ללא שימוש במנועי המטוס וזאת, על מנת לחסוך בדלק ולהפחית באופן ניכר פליטת גזים מזהמים. התעשייה האווירית מפתחת את הטקסיבוט משנת 2008, בשיתוף קבוצת TLD הצרפתית – המייצרת גוררי מטוסים וציוד עזר קרקעי לתעשיית התעופה, ועם לופטהנזה LEOS ((Lufthansa Engineering and Operational Services - חברת השינוע הקרקעי של לופטהנזה.

יצרניות המטוסים בואינג ואיירבס תומכות בפרויקט באופן פעיל. מערכת הטקסיבוט מעוררת עניין רב בעולם בקרב חברות תעופה, שירותי קרקע, ציוד ונמלי תעופה מובילות. צוותי עבודה שונים ברחבי העולם בוחנים באופן פעיל את הכנסת הטקסיבוט לשימוש בנמלי התעופה המובילים בצפון אמריקה, אירופה ואסיה.

בתחילת החודש נחתם מזכר הבנות בין התעשייה האווירית וחברת TLD לבין חברת התעופה אייר פראנס, לבחינה ולמידה של הפעלת הטקסיבוט בנמל התעופה שארל דה גול בפריס. מגעים מתקדמים נערכים עם חברות תעופה נוספות. אישור מטעם חברת איירבס לגרירת מטוסיה צרי הגוף מסוג A320 באמצעות טקסיבוט צפוי להתקבל בזמן הקרוב.

מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס אמר: "קבלת הרישוי מטעם רשות התעופה האירופאית והרשות הישראלית הינה קפיצת מדרגה משמעותית עבור טקסיבוט. מערכת חדשנית זו תיצור מהפכה ידידותית לסביבה בעולם התעופה המסחרי ותחסוך מיליוני דולרים לחברות תעופה, שירותי קרקע ושדות תעופה ברחבי העולם. אנו גאים בהישג חשוב זה, ובתרומתו המשמעותית לשמירה על איכות הסביבה."

You might be interested also