האמל"ח של המלחמה: בלוני המודיעין שרואים הכול

מערכי הבלונים של חברת RT פרוסים לאורכה ולרוחבה של רצועת עזה ומעבירים בזמן אמת מודיעין חשוב לכוחות הפועלים בשטח

מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה נמשך זה למעלה מ-20 ימים. בין שלל אמצעי הלחימה והאמצעים תומכי הלחימה הפרוסים בשטח, נמצאים גם הבלונים של חברת RT, חברת בת של אירונאוטיקס.

בלוני המודיעין של חברת RT פרוסים סביב הרצועה ואוספים מודיעין עבור הכוחות בשטח. בראש החברה עומד רמי שמואלי, לשעבר ראש מדור בלונים בצבא ביחידת 8200 . בזמנו היו בלונים גדולים של 70 מטרים אורך שעולים עד לגובה של כ-8 קילומטרים (27000 רגל) והתפעול שלהם היה מסובך מאד. לאחר יציאתו לאזרחות, החליט שמואלי לפתח בלונים שיוכלו לשמש גם את לובשי המדים הירוקים ושיהיו נוחים לתפעול.

במהלך העשר שנים האחרונות, החברה שלו RT LTA הצליחה למכור כ-40 מערכות בלונים מבוססי גז הליום בעולם שיחד כבר יש להם 500,000 שעות באוויר במצטבר. חלק לא מבוטל מהן נמצאות בשימוש על ידי צה"ל. "מדובר על מערכות בלונים שנותנות מענה למטע"דים במשקלים שבין 20-50 קילוגרמים בגובה של עד 500 מטרים", אמר שמואלי בראיון למגזין ישראל דיפנס בשנת 2013.

"כיום קיימים בעולם בלונים למטע"דים במשקל של 90 ק"ג או לכאלו במשקל 10 ק"ג. המערכות שלנו נותנות מענה לטווח האמצע". החלק החשוב ביותר בבלון הוא הפנימית שמחזיקה את גז ההליום. מדובר על פנימית שעשויה משילוב של שלושה חומרים שונים שמקנים לה אלסטיות של 500 אחוזים התארכות. יתרון נוסף בפנימית של חברת RT LTA לעומת המתחרים, היא שניתן להחליף אותה. אם הגז זולג, פשוט מחליפים פנימית ומעלים את הבלון חזרה. במערכות של יצרנים אחרים צריך להחליף את הבלון. "מדובר ביתרון משמעותי בהיבט עלויות האחזקה השוטפות", מסביר שמואלי. "המחיר של פנימית הוא שליש מעלות של בלון".

הבלון הגדול של RT LTA מסוגל לקחת מטע"ד של 50 קילוגרמים, ל-500 מטרים גובה עם 100 קוב הליום שהם בערך 96 ק"ג עילוי. בבלונים אחרים כדי להגיע לאותה תוצאה צריך 400 קוב הליום. כמו כן, על הבלון עצמו אין סנסורים שמנטרים פעולתו, זאת כדי להפחית במשקל . "פיתחנו שיטה שיודעת לתרגם כוח המשיכה של הבלון למידת התקינות שלו. בצורה כזו זמן הפריסה של הבלון בשטח התקצר לכדי 45-60 דקות. בבלון הקטן זה לוקח פחות מזה. מדובר על מערכת קרקעית תומכת שקשורה לבלון ותורת הפעלה מסודרת איך לתחזק ולתפעל אותו", אומר שמואלי. "רצינו שההפעלה של הבלון תהיה שקולה לנהיגה ברכב - אתה מניע ונוסע. מרבית הנהגים לא יודעים איך הרכב עובד. ככה גם בבלונים שלנו, המפעיל עובר הכשרה של שבועיים ומתחיל לעבוד".

הבלונים משמשים בעיקר למטרות תצפית והתרעה, אבל שמואלי אומר שיש גם פרויקטים שבהם הבלונים משמשים כממסר לתקשורת אלחוטית/סלולרית. בקולומביה למשל יישמה החברה בלון שהועלה לגובה של 150 מטרים ואפשר שימוש במכשירי קשר ידניים למרחק של 100 קילומטרים.

You might be interested also