בריסל: מה ניתן ללמוד מצילומי האבטחה?

צילומי האבטחה של זירת הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל מסייעים לשרטט פרופיל של היורה. רונן סולומון מנסה לשפוך קצת אור על תמונת הרוצח

מתוך סרטון האבטחה שפירסמה משטרת בריסל (צילום מסך)

צילומי מצלמות האבטחה שנחשפו על ידי משטרת בלגיה, אומנם לא חושפות את מלוא פניו של המחבל שירה והרג ארבעה ממבקרי המוזיאון היהודי בבריסל אך כן מאפשרות לצייר את הפרופיל המבצעי של המחסל.

דקה וקצת, זה הזמן שחלף מרגע שפסע מפגע הירי את עבר הכניסה למוזיאון היהודי בבריסל ועד הרגע שמילט עצמו מהזירה. בשעה 15:27:43 פסע לו גבר כבן 30 או יותר אל עבר הכניסה למוזיאון היהודי כשהוא לבוש חולצה כחולה ועניבה עדינה האופיינת לפקיד דואר או בנק אלא שבידיו אחז שני תיקי נשיאה ספורטיביים שבהם החביא כנראה כלי נשק ובהם גם קלצ'ניקוב מקוצר. בשעה 15:29:07 הוא כבר עשה את הדרך חזרה אל רכב הוולבו שחנה עבורו בסמוך.

ניתוח צילומי מצלמות האבטחה מאפשר לנו ללמוד כי מתחת לאפודה ולחולצה המכופתרת, עטה המפגע שכפץ מהסוג המשמש בדרך כלל לאבטחת אישים. על ידיו ניתן לזהות כי ענד שעון ספורט (אולי כדי לתזמן את המתקפה) ועטה על ידיו כפפות בהירות. על ראשו חבש כובע קסקט שחור ללא סימנים מיוחדים ומשקף עם עדשות גדולות. תנועתו מבצעית יותר מזו המוכרת מצילומים דומים שקלטו מצלמות האבטחה בזירת הפיגוע במרתון בוסטון באפריל 2013, ובהתנהלות לוחמי הטרור של מנגנוני הפיגועים של כוח "קודס" בניסיון שהשתבש בתאילנד בפברואר 2012 ודומה יותר לזו של רוצח שכיר מהסוג שרואים בסרטי מתח.

המפגע חולף מתחת למצלמות האבטחה כאשר הוא מודע להן ואף טורח להסתיר באותן רגעים את פניו כמו על ידי הרכנת ראשו לצורך סידור עם מה שנראה כעניבה דקה המתעופפת לה מחולצתו ויוצרת איזשהוא מצג כי מדובר בסוג של מצלמה המותקנת על גופו. לרגע אחד, נחשפת המצלמה לפרופיל פניו, זה קורה בעת שהמחבל אוחז ביד ימין את נשקו ודורך אותו בכניסה לחדרי המוזיאון. מהתצלום לזהות גבר גבוה יחסית, בעל מבנה גוף ספורטיבי, שיער קצר שחור, פנים בהירות יחסית ועגלגלות המעוטרות קלות בזיפים ומרמזות אולי על אדם בעל חזות מזרחית.

צריך לזכור, בבריסל שוכנות קהילות מהגרים מאפריקה והמזה"ת. היורה מפגין לאורך כל אותן שניות, קור רוח מצמרר כשהוא חולף מעל קורבנותיו הראשונים בכניסה למוזיאון אל עבר קובנותיו בתוך המוזיאון. הירי הראשוני כנראה בוצע מאקדח, אולי עם משתיק קול שהחזיק באחד מתיקיו כן רק בשלב הכניסה אל המוזיאון הוא שולף את הקלצניקוב ויורה אל תוך החדר. העובדה כי עשה שימוש בקלצ'ניקוב, מעידה כנראה כי עבר הכשרה ייעודית כלשהיא שהכשירה אותו לסוג כזה של ירי שנועד לגרום למספר קורבנות גדול כמו גם להבטיח אולי כוח אש בעת היתקלות עם כוחות ביטחון במהלך המילוט.

בשלב המילוט, לא ניתן לזהות תנועת אנשים נוספים מלבד יציאה מסודרת של היורה חזרה אל הרחוב בהליכה זקופה ורגועה מתוך מטרה שלא למשוך כל תשומת לב. ידו נמצאת כל העת בתוך אחד מתיקיו, מוכנה לכל התפתחות. ניתוח האירוע על ממצאיו בזירה, מצביעים על אדם מיומן שהכיר היטב את זירת הפעולה, היה מודע למצלמות האבטחה והכין עצמו למספר דרכי פעולה אפשריים. סביר להניח שגם בחירת רכב הוולבו השחור ששימש אותו ונשא לוחית זהוי, נעשתה תוך מחשבה מתוכננת מראש ואולי מרמזת כי ליורה חיכתה תחנת ביניים קרובה כדי לטשטש את מסלול המילוט מהזירה.

You might be interested also