אף 35 או נושאת מל"טים?

כתבה שפרסם אתר stripes מספקת הצצה לקרב הפוליטי שמתנהל בקונגרס סביב הכוח האווירי העתידי של הצי האמריקאי. מדובר בתכנית רב שנתית בהיקף של 400 מיליארדי דולרים עליה מתמודדים מטוס ה-F35 מול אלו שרוצים נושאות מטוסים לא מאוישות

מל"ט ה-X47 נוחת על נושאת מטוסים בצורה אוטונומית. מקור: HEATH ZEIGLER/U.S. NAVY

תכנית הצי אמריקאי לנושאת מטוסים מבוססת מל"טים גרמה להתנצחות בוושינגטון על תפקידם של מטוסים רובוטיים בלחימה. כך לפי כתבה באתר stripes. בעוד חיל הים ביקש מהתעשיות הביטחוניות מל"טים לסיור עם יכולת מוגבלת לבצע משימות הפצצה בעורף האויב, מנהיגי מפתח בקונגרס רוצים מל"טים חמקניים שיכולים לתקוף מטרות מפתח באזורים שנויים במחלוקת בלחיצת עכבר. אם הם יקבלו את מבוקשם בדמות נושאת המל"טים הראשונה בעולם, זו יכולה להיות סוף דרכו של עולם התעופה כפי שחיל הים מכיר אותו היום, אומרים מומחים.

חזון שמרני

"זה יכול להוביל עידן חדש שבו משימות התקפה גדולות יימסרו למכונות. זו מציאות שלטייסים רבים תהיה קשה לבליעה", אמר סמואל ד ברנן, עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים ואסטרטג הפנטגון לשעבר. התוכניות של הצי לפרוס מל"טים בעשור הקרוב הגיעה לעצירה פתאומית החודש כאשר חברי מפתח בקונגרס אמרו כי התכנית היא קצרת רואי. המחוקקים הפסיקו את כל המימון עד ששר הגנה יוכל להציג ביקורת מלאה בנושא.

בינתיים, ארבעה מיצרני המל"טים הגדולים ביותר בארה"ב, נורת'רופ, בואינג, לוקהיד מרטין וג'נרל אטומיקס, מחכים לראות איך ההתכתשות תשפיע. חלק גדול מפעולות החברות הללו מבוסס בדרום קליפורניה, והם היו שמחות לקבל את העבודה בתקופה שבה הוצאות הביטחון מתכווצות.

המחלוקת התחממה כאשר חיל הים שלח תחילה הצעות מסווגות לתכנית המל"טים לארבעה קבלנים. התעשייה ציפתה לתכנית נועזת לבנות מטוסים חמקניים למשימות הפצצה מאתגרות. אבל ככל הנראה, זה לא מה שהם קיבלו. כשהם ראו את הבקשה השמרנית של הצי למטוסי ביון, המנהיגים בועדת השירותים המזוינים של הבית הטילו ספק האם חיל הים שמרן מידי.

"אני מרגיש שאנחנו לא יכולים לעשות טעות בתכנית הזו", אמר חבר הקונגרס רנדי פורבס, יו"ר ועדת משנה שמפקחת על תוכניות חיל הים. "זו החלטה קריטית לעשרות השנים הבאות". הוא מאמין כי חיל הים מהסס למסור משימות הפצצה אסטרטגיות באזורים שנויים במחלוקת בעולם - שנערכו עד היום על ידי טייסי קרב מנוסים - למל"טים. פורבס טען כי חיל הים צריך מל"ט מהדור הבא שיתגבר על יריבים פוטנציאליים שהשקיעו מיליארדי דולרים בטילים מתקדמים ומערכות מכ"ם.

עכשיו, שר ההגנה צ'אק הייגל חייב להעריך את הדרישות לפני שמימון תכנית המל"טים תתחדש. על פי ההוראה שנכנסה לתוך הצעת חוק מדיניות הביטחון השנתית, הייגל יהיה לחתום על התוכניות הנוכחיות, או לאלץ את חיל הים להתקרב למל"ט החמקן, לטווח ארוך, כמו שרבים בקונגרס רוצים. זה ויכוח שהתנהל בוושינגטון מאז כניסתה של טכנולוגיית המל"ט: כמה אחריות תלקח מהטייסים ותנתן למכונות? "יש כאן עניין תרבותי", אמר פורבס. "היו לנו וויכוחים כאלו עם הפנטגון בעבר".

הוא נזכר שהיה צריך לדחוף את חיל האוויר לקנות מל"טי Predator בשנות ה-90. חיל האוויר נתרע בהתחלה, אבל התכנית נדחפה על ידי לחץ של מחוקקים מקומיים, כמו חבר הקונגרס הווארד פ "באק" מקון וחבר הקונגרס, היום פנסיונר, ג'רי לואיס. טכנולוגיית המל"טים היא היום מרכיב עיקרי בתפיסת הביטחון הלאומי של ממשל אובמה.

למרות שמל"טים היו חלק עיקרי בפעילותו של חיל האוויר במשך יותר מעשור, חיל הים טרם חווה מהפכה רובוטית כזו. דובר חיל הים, ג'ו גרדישר, אמר כי מטוסים ללא טייס, שככל הנראה יופעלו מרחוק מנושאת המטוסים, יוכלו בסופו של דבר לבצע משימות רבות המבוצעות כיום על ידי מטוסים מאוישים, כולל משימות הפצצה. אבל יהיה להם תפקיד משני. "הבלתי מאויש משפר את יכולות מטוסי התקיפה המאוישים", הוא אמר. "אבל הם לא יחליפו אותם ככוח התקפה עיקרי של נושאת המטוסים".

היכולת קיימת

המחלוקת על תפקיד המל"טים קיבלה רוח גבית לאחר שהתעשייה הציגה בשנה שעברה מל"ט שביצע תמרונים חיוניים בדייקנות כמו טייס. ה-X-47B, מל"ט חמקן המעוצב ככנפי עטלף שנבנה על ידי נורת'רופ גרומן, המריא מסיפון נושאת מטוסים מעל האוקיינוס ​​האטלנטי לפני ההחזרה לנחיתה.

"לא לעתים קרובות אתה מקבל הצצה אל העתיד", אמר מזכיר הצי ריי מבוס באותו הזמן. "המטוסים ללא טייס המבצעיים שיפותחו בקרוב יוכלו לשנות את הדרך שהנוכחות וכוח הלחימה מועבר מנושאות המטוסים שלנו בצורה קיצונית".

עלות התכנית, המכונה 'נושאת מטוסים בלתי מאוישת למודיעין ותקיפה' (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike), מוערכת ב-5.9 מיליארדי דולרים בהליך שיקח עד שנת 2020, על פי GAO. חיל הים בילה יותר מעשור בתכנון מטוס הקרב המאויש העתידי - ה-F35. המטוס שנבנה על ידי לוקהיד, מתוכנן להיות מבצעי על סיפון נושאת מטוסים ב-2019.

מל"ט חשאי שחודר עמוק למרחב האויב, יוכל להיות מתמודד פוטנציאלי על התקציב של ה-400 מיליארדי דולרים שאמור ללכת לתכנית ה-F-35. ולתכנית כזו יש תמיכה גורפת בקונגרס מקצה לקצה משום שהיא תספק 127,000 מקומות עבודה ישירים ועקיפים ב-47 מדינות ופורטו ריקו.

"זה יכול להפוך למלחמת אוכל פוליטית", אמר רוברט ג מרטינז, תת מזכיר הצי לשעבר ועכשיו עמית במרכז לחשיבה אסטרטגית והערכות תקציביות. "מל"טים שיבשו את הדרך הרגילה שהצבא עושה דברים. ויש הרבה לחץ לעשות את התכנית הזו נכון".

You might be interested also