"אין דבר כזה אבטחה הרמטית של מאה אחוזים"

ניר רגב, שעומד בראש מינהלת HLS חדשה בתעש, בשיחה מרתקת על אתגרי עידן הג'יהאד העולמי ודאעש, וההתמודדות עימם. הריאיון המלא יפורסם בגיליון הקרוב של ישראל דיפנס שיוצא לאור בשבוע הבא

"אין אבטחה של מאה אחוז ממש", אומר בכנות ניר רגב, ראש מנהלת ה-HLS של התעשייה הצבאית (תעש). רגב הוא אחד המומחים הגדולים ביותר בישראל לנושאי אבטחה בכלל ואבטחת תעופה ופרט, שכן בין תפקידיו הקודמים הוא היה ראש הביטחון של חברת אל-על. רגב אמר את הדברים בראיון מיוחד לגיליון החדש של מגזין ישראל דיפנס, היוצא לאור בשבוע הבא.

כלומר, אי אפשר להגיע לרמת אבטחה הרמטית, שתבטיח אפס פיגועים?

"התוצאות הן טובות כי מערך האבטחה הישראלי הוא הכי טוב בעולם", אומר רגב, "אבל גם זה לא מקנה חסינות מלאה. זה מערך אבטחה שיש בו טכנולוגיה שהיא אולי הכי טובה שיש, ובנוסף לכך – וזה היתרון האדיר שלנו, בין אם זה נתב"ג או אגף הביטחון של אל-על – את הגורם האנושי המיומן. היכולת של האנשים שלנו לנסות ולזהות שפת גוף, דברים חריגים שהמכונה לא יודעת לזהות, היא גבוהה. השילוב הטכנולוגי והאנושי מעניק לישראל את השם הטוב שיצא לאבטחה שלה, אבל גם זה לא מבטיח את החסינות המלאה.

"יש עדיין פערים בנושאים שונים. ארגוני הג'יהאד העולמי וגורמים אחרים לומדים אותנו כל הזמן, והם מכוונים לפיגוע בתעופה. רואים את זה במודיעין. לדוגמא, הם פיתחו מטען תוך-גופי, כלומר פצצה שניתן להשתיל מתחת לרקמות הגוף. יהיה קשה מאוד לזהות מחבל מתאבד עם מטען כזה, וזו רק דוגמא אחת לאתגרים שעומדים בפני האבטחה כל הזמן".

זה עולם שלא נח לרגע?

"בעולם התעופה יש כל הזמן דינמיקה. יש צורך מתמיד לחסוך בהוצאות, יש דינמיקה בסביבת העבודה ויש דינמיקה שהאויב יוצר – חומרי נפץ חדשים שלא מתגלים, או ניסיונות של פיגועים. למשל, קיים גם איום של הפלת מטוס מחוץ לשדה התעופה באמצעות טילי קרקע-אוויר. מערך האבטחה חייב להיות חד וכל הזמן לבוא עם פתרונות לאיומים המתפתחים – זה יכול להיות פתרון טקטי, למשל, ביולוגי, או אסטרטגי".

פתרון ביולוגי מבוסס על חוש הריח של כלבים?

"לכלבים יש יכולות בזיהוי מטענים. אבל יש גם סנסורים ביולוגיים אחרים, שיכולים לגלות מטענים. התחום הזה מאוד מעניין".

***
הריאיון המלא עם ניר רגב יפורסם בגיליון 23 של המגזין ישראל דיפנס היוצא לאור בשבוע הבא

You might be interested also